Svar: Natble - 20 mdr.

17. oktober 2019

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære ML

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I har forsøgt forskellige bleer - da der faktisk er stor forskel på de bleer der findes. Bleer kan variere i facon, så nogle bleer passer bedre til piger (som ofte tisser mere bagud) og andre bleer passer bedre til drenge (som tisser mere foran). Der er naturligt også forskel på størrelser, deres sugeevne osv. og derfor må man nogle gange prøve sig lidt frem.

Måske gør I det allerede, men det vil være rigtig godt, hvis I kan starte med at skifte hendes ble med det samme hun vågner, så den ble hun får på om morgenen er helt frisk og tør - og parat til at suge en evt. vandladning. Så I f.eks. ikke venter med at skifte natbleen til hun har spist morgenmad :)

Det er helt naturligt, at børn tisser meget om natten. Det skyldes blandt andet, at små børn endnu ikke producerer det hormon, som skal nedsætte urinproduktionen om natten og natbleen har de derfor naturligt behov for - lang tid frem :)

Det lyder dog som om, at jeres datter måske drikker rigtig meget i løbet af aftenen og natten? Hvis det er tilfældet, så skal I fjerne hendes ...

Annonce

... væskeindtag her, uanset om det er amning, vand af flaske eller lignende. Det er vigtigt, at hun indtager størstedelen af sit væskebehov i dagtimerne og tilbydes væske af kop. Hun vil naturligt drikke lidt mindre af en kop, end hvis hun drikker af f.eks. en flaske .... Med den alder hun har, må hun gerne blive ammet eller puttet med en kop vand eller lidt lun mælk, når hun puttes omkring kl 19.30-20 - men hun bør kunne klare sig uden væske til næste morgen tidlig, hvor hun så starter dagen med morgengrød og lidt mælk af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover så er det vigtigt, at I også ser på, hvordan hun i øvrigt trives og udvikler sig. Nogle gange så kan stor tørst og meget voldsomme natlige vandladninger være tegn på sukkersyge (diabetes). Ofte har barnet også problemer med at holde vægten, virker generelt pylret, træt, har måske mørke rande under øjnene mv. Og hvis I mistænker, at noget sådan kunne være tilfældet hos jer, så vil det være rigtig godt, at I lige får lægen til at undersøge hende og netop drøfter problematikken med lægen.

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder