Svar: Projekt blestop

7. juni 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at det er for tidligt, at I har fjernet bleen fra jeres dreng. Han er netop startet i børnehave, og der sker simpelthen alt for meget omkring ham til, at han kan koncentrere sig om at mærke efter, når han har vandladning og afføringstrang. Han glemmer det, lader det træde i baggrunden, fordi det naturligt er sjovere at lege og langt mere spændende at følge med i alt det, som sker omkring ham - og det gælder naturligt også derhjemme, når I f.eks. har mødregruppen på besøg.

Og hvad betyder det, at I har mødregruppen på besøg - er det hans mødregruppe, som I stadig mødes med, eller har I fået en lille ny søster eller bror? Hvis der er kommet en lille ny til familien, så vil det naturligt også spille ind på, hvornår han mentalt vil være parat til at kunne koncentrere sig om renlighed...

Han skal, som du selv nævner, være både fysisk og mentalt parat. At være fysisk parat betyder, at han kan holde sig tør i mindst 3 timer, og at han fornemmer, hvornår han skal tisse eller af med afføring. Det betyder også, at han skal kunne holde sig en lille smule, fra han mærker, at det er tid og til I når toilettet - der vil dog ikke gå ret lang tid, før det går galt, så man skal være hurtig - når han siger til, så er det nu!

Mentalt parat handler om, at han skal selv skal være interesseret i at slippe bleen. Det går altid lettest, hvis det kan ske som et samarbejde, og han verbalt selv giver udtryk for, at det vil han gerne. Derudover så skal han kunne slippe det, han er igang med og gå på toilettet, altså kunne slippe en leg, gå på toilettet og vende tilbage - hvilket mange børn naturligt skal hjælpes til i starten.

Det er en rigtig god idé med buksebleer, og det er rigtig fint med et toiletsæde, så han kan sidde på toilettet ligesom mor og far. Han har evt. brug for en skammel, som han kan støtte fødderne på, når han sidder der. Det er vigtigt, at han kan slappe af, når han sidder på toilettet.

Buksebleer skal bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. De skal være en sikkerhed... Det er altid et nederlag med våde bukser - også selvom han ikke virker til at det generer ham - hvorimod det er en succesoplevelse med en tør ble. Derfor skal bleen ikke fjernes for hurtigt. Det er bedre, at han oplever flere tørre bleer end våde bukser, og hvis han når at dryppe lidt, så gør det ikke noget, så kan bleen jo stadig bruges igen - hvor små dryp kræver skift af bukser... :)

Jeg vil anbefale jer, at I indfører faste toilettider - som det første om morgenen, når han står op og det sidste, før han skal i seng. At han altid skal tisse af, før han løber ud og leger, før I kører op for at handle osv. Altså på de tidspunkter, hvor I normalt også selv vil gå på toilettet. Og I skal ikke spørge ham "skal du tisse?", for så siger han nej og tisser 10 minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og følge ham ud på toilettet med et "kom vi skal lige tisse, før vi kører" - som en helt fast regel, der gælder både for jer og for ham. Det er sådan det er. Og han har hele tiden ble på. Hvis bleen er tør, så roser I ham for det. Hvis bleen er våd, så siger I f.eks. "så var det godt du havde den på, så prøver vi at nå det næste gang". Det er altså positivt, uanset om bleen er tør eller våd... Og I skal vise ham, at I støtter ham og rigtig gerne vil hjælpe ham til at det lykkes. Og han skal have tørre bleer hver gang og i mange dage (uger) i træk, før I prøver at fjerne bleen helt.

Det er rigtig fint, at I gerne vil bruge sommerferien til at træne renlighed yderligere, og det kan I ...

Annonce

... også sagtens. Er det fint vejr, kan han f.eks. godt løbe rundt uden ble og bare i et par underbukser eller lignende, så han prøver helt at undvære bleen. Men han skal stadig have faste toilettider, og når I tager til fødselsdag, så vil det også være fint at give ham en ble på, som en sikkerhed. Det er ikke rart at tisse i bukserne, når man er til fødselsdag og alle kikker på en eller lægger mærke til, at man skifter tøj... - og naturligvis skal I her stadig holde fast i, at han går på toilettet ligesom mor og far også gør.

Med hensyn til at gøre sig færdig, så vil det være en god idé, at I f.eks. tænder for vandhanen, når han sidder der - det kan hjælpe at høre vand, der løber. Det kan også nogle gange være en god idé at sætte en kurv med pixibøger ude på toilettet/badeværelset og så læse en bog, imens han sidder der, for på den måde at forlænge tiden lidt. I skal naturligvis berolige og betrygge ham i, at når han har tisset færdig, så kan han sagtens komme ud og lege videre, der er ikke noget, han går glip af osv. Det er helt okay at gå på toilettet, der gør vi alle sammen :)

Med hensyn til at få ham til at høre efter og ikke gøre som I siger, så skal I være opmærksomme på, hvordan I taler til ham.. Har I f.eks. tendens til at stille spørgsmål som "skal du tisse?", "har du brug for en ren ble?", "vil du i bad nu?", "vil du have børstet tænder?" osv. Hvis I stiller mange af den slags spørgsmål, hvor I faktisk allerede har besluttet svaret og derfor - når han siger nej - alligevel tager ham op, begynder at tage tøjet af ham eller lignende, så lytter I ikke til ham, og det er faktisk en forudsætning for, at han kan lytte til jer :) Stil derfor ikke spørgsmål, som I allerede har besluttet svaret på.

Det kan også være en god idé, at I formulerer jer med et "jeg" og f.eks. siger "jeg vil gerne have, at du tager sko på". Giv ham gerne fysisk kontakt - rør ved hans arm, tag ham i hånden eller lignende og se ham også i øjnene, så I er sikre på, at der er kontakt mellem jer, når I gerne vil have ham til noget bestemt. Det kan gøre det lettere for ham at høre, hvad det er, I forventer af ham lige nu..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan det også være en god idé at holde fokus på det I skal "vi skal hjem til mormor, så skynd dig at tage sko på" - så han direkte hører, hvad det er I skal og fornemmer, at det kan være spændende og derfor en god idé at komme af sted. Pas på ikke at bruge trusler, hvor I f.eks. siger "hvis ikke du tager sko på nu, så kommer du ikke med hen til mormor" - det vil ikke hjælpe ham, tværtimod :)

Andre gange kan det være en god idé, at lege lidt med, så når han f.eks. leger kattekilling og lige vil kravle rundt om bordet, så kan I anerkende dette ved f.eks. at tillade, at han kravler to gange rundt, og så skal I af sted. Eller I kan sige "kan kattekillingen kravle ud og finde sine sko" eller lignende.. så I på den ene side anerkender hans lyst til at lege og på den anden side også holde fast i, at skoene skal på, fordi I skal ud af døren...

Derudover, så er det at sige nej, at ville noget andet end jer, og det I vil, en naturlig del af at udvikle sin selvstændighed. Han kan ikke gøre som I vil, hvis han skal finde ud af, hvem ham selv er, og hvad han står for. Han er nødt til at ville noget andet end jer og derfor vil han naturligt sige nej eller gøre det modsatte af, hvad I synes. Det er på den måde et sundhedstegn - tegn på at han udvikler sig i god retning - at han ikke gør, som I siger :)

I kan læse meget mere om, hvordan I kan møde ham og kommunikere med ham i min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn" :)

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.