Svar: Pottetræning 19 mdr
10. oktober 2016
Alder:
19 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder begynder at interessere sig for kroppen. Det er pludselig meget spændende, at se når man tisser, og også finde ud af, at der kan komme afføring ud af numsen - fuldstændig ligesom det er spændende at undersøge maden, når den er tygget, og han derfor tager sin mad ud af munden og mærker på den, finder ud af hvad det er osv. Det er en naturlig del af hans udvikling.
Det er ofte ikke tegn på, at han er renlighedsparat - der er dog undtagelser, så jeg kan ikke helt udelukke det - men jeres dagplejer har helt ret, når du siger, at de fleste børn først bliver renlige senere.
Det skyldes at renlighed er en fysiologisk proces, som barnet modnes til. Barnet skal rent fysiologisk kunne holde sig i mindst 3 timer, barnet skal kunne mærke afførings- og vandladningstrang og skal kunne holde sig indtil barnet når toilettet, ligesom han så skal kunne "give slip", når han så sidder der - og at kunne dette styres blandt andet af hormoner... Det er altså ikke noget, han selv kan styre eller bestemme, og derfor ikke noget man kan træne ham til, det kommer med tiden.
Der sker dog ikke noget ved, at I lader ham prøve at sidde på potten eller på toilettet (på et toiletsæde) og anerkender hans lyst til at forsøge, men det skal være som en naturlig del af hverdagen og ses lidt som en leg. Han skal stadig have ble på, men hvis han har lyst til at forsøge, så skal han have lov. Det kan f.eks. være i forbindelse med, at han skal i bad, og han har bleen af, så sætter han sig selv på potten, og det er rigtig fint. Hvis det lykkes for ham at komme af med noget, så er det super, så roser I ham naturligvis for det. Hvis han ikke har lyst, så skal han endelig ikke presses - det skal nok komme, men lige nu lyder det meget tidligt.
Man siger at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gere vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.
Det lyder som om, at jeres dreng allerede er i fase 1 og det er super flot, når han ikke er ældre end han er. Det må I gerne anerkende, men også være parate til, at han måske mister interessen igen :)
Han er som sagt ikke ret gammel og den interesse I fornemmer er der, kan sagtens handle om en naturlig interesse for sin krop og kroppens funktioner, uden at han er parat til renlighed rent fysiologisk :)
Årstiden taler ikke for renlighed. Det er svært at løbe med numsen bar, når det er koldt. Renlighed trænes bedst om sommeren, hvor man også kan have mindre tøj på. Det er svært at nå toilet og potte, hvis man har mange lag tøj på, stramme bukser osv. Det er næsten dømt til at gå galt. Hvis han hører til de hurtige, så vil han måske godt kunne blive renlig til sommer, når han nærmer sig 2.5 år.. det vil være mere realistisk i den alder. Og ja, jeres dagplejer har ret, når du siger, at de fleste børn først er renlige omkring 3 års alderen :)
Så mit råd vil være, at I lader ham prøve tisse på potten, når han naturligt viser interesse for det, men i øvrigt prøver at tage det roligt og ser hvad tiden bringer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske