Svar: Pottetræning 19 mdr

10. oktober 2016

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder begynder at interessere sig for kroppen. Det er pludselig meget spændende, at se når man tisser, og også finde ud af, at der kan komme afføring ud af numsen - fuldstændig ligesom det er spændende at undersøge maden, når den er tygget, og han derfor tager sin mad ud af munden og mærker på den, finder ud af hvad det er osv. Det er en naturlig del af hans udvikling.

Det er ofte ikke tegn på, at han er renlighedsparat - der er dog undtagelser, så jeg kan ikke helt udelukke det - men jeres dagplejer har helt ret, når du siger, at de fleste børn først bliver renlige senere.

Det skyldes at renlighed er en fysiologisk proces, som barnet modnes til. Barnet skal rent fysiologisk kunne holde sig i mindst 3 timer, barnet skal kunne mærke afførings- og vandladningstrang og skal kunne holde sig indtil barnet når toilettet, ligesom han så skal kunne "give slip", når han så sidder der - og at kunne dette styres blandt andet af hormoner... Det er altså ikke noget, han selv kan styre eller bestemme, og derfor ikke noget man kan træne ham til, det kommer med tiden.

Der sker dog ikke noget ved, at I lader ham prøve at sidde på potten eller på toilettet (på et toiletsæde) og anerkender hans lyst til at forsøge, men det skal være som en naturlig del af hverdagen og ses lidt som en leg. Han skal stadig have ble på, men hvis han har lyst til at forsøge, så skal han have lov. Det kan f.eks. være i forbindelse med, at han skal i bad, og han har bleen af, så sætter han sig selv på potten, og det er rigtig fint. Hvis det lykkes for ham at komme af med noget, så er det super, så roser I ham naturligvis for det. Hvis han ikke har ...

Annonce

... lyst, så skal han endelig ikke presses - det skal nok komme, men lige nu lyder det meget tidligt.

Man siger at renlighed har 3 faser:

I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gere vil have en ren ble på.

I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.

Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder som om, at jeres dreng allerede er i fase 1 og det er super flot, når han ikke er ældre end han er. Det må I gerne anerkende, men også være parate til, at han måske mister interessen igen :)

Han er som sagt ikke ret gammel og den interesse I fornemmer er der, kan sagtens handle om en naturlig interesse for sin krop og kroppens funktioner, uden at han er parat til renlighed rent fysiologisk :)

Årstiden taler ikke for renlighed. Det er svært at løbe med numsen bar, når det er koldt. Renlighed trænes bedst om sommeren, hvor man også kan have mindre tøj på. Det er svært at nå toilet og potte, hvis man har mange lag tøj på, stramme bukser osv. Det er næsten dømt til at gå galt. Hvis han hører til de hurtige, så vil han måske godt kunne blive renlig til sommer, når han nærmer sig 2.5 år.. det vil være mere realistisk i den alder. Og ja, jeres dagplejer har ret, når du siger, at de fleste børn først er renlige omkring 3 års alderen :)

Så mit råd vil være, at I lader ham prøve tisse på potten, når han naturligt viser interesse for det, men i øvrigt prøver at tage det roligt og ser hvad tiden bringer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.