Svar: Processen med at smide bleen

18. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære M

Tak for dit brev :)

Det er meget forskelligt hvor hurtigt børn bliver renlige. For nogle børn tager det flere måneder, før de er helt parate, for andre tage det blot et par uger. De fleste børn bliver renlige med vandladningen før afføringen - nogle gør dog begge dele på en gang, og de fleste børn bliver også renlige om dagen, før de bliver renlige om natten.

Det er et godt tegn, at man kan begynde at træne renlighed, hvis barnet selv viser interesse for at smide bleen og selv har lyst til at sidde på potte eller toilet. Og det lyder som om at jeres dreng synes det er okay :) Derudover er det et tegn, at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Du kan derfor prøve at tjekke hans bleer, for at se hvor længe han reelt holder sig. Det lyder dog som om at han godt kan holde sig og på den måde er fysiologisk parat.

Og så er det også sådan at renlighed har 3 faser:

I første fast tisser og laver barnet i bleen og kommer så hen og fortæller at det gerne vil have en ny ble på. Han registrerer altså at der sker noget og at det er rart at blive skiftet.

I anden fase vil han registrere når han tisser og f.eks. sige "jeg tisser?!" eller "nu tisser jeg?! og er således opmærksom på at det sker og hvordan det føles.

Og I tredje fase når han så at sige til lige inden - han mærker at han skal tisse og skynder sig så til toilettet. Der går ofte få sekunder fra han mærker tissetrang og til det sker, så her skal man ofte være hurtig.

Det lyder som om at jeres dreng er tæt på at være i fase tre. Han mærker han skal tisse, nogle gange når han lige at dryppe lidt, men holder sig så indtil han når toilettet. Og det er super fint.

Jeg anbefaler altid at man beholder bleen på og at man så indfører faste tissetidspunkter. Bleen skal fungere som et par underbukser, der trækkes op og ned og det er altid en succes oplevelse med en tør ble, som kan bruges igen og så roses han for dette. Selvom han drypper lidt, så vil bleen stadig kunne bruges og han vil derfor opleve det ...

Annonce

... som en succes. Hvis han drypper i underbukserne, så er de nødt til at blive skiftet og det er et nederlag.

Hvis bleen er våd, så gør I ikke noget stort nummer ud af det. Så roser I ham for at prøve at tisse på toilettet og fortæller at det jo så var godt, at han havde bleen på og at I bare prøver igen næste gang.

De faste tissetider kan til at starte med ligge to gange dagligt - det første man gør, når man står op om morgenen og det sidste man gør inden man går i seng (f.eks. i forbindelse med aftenbadet) og stille og roligt udvides tissetidspunkterne så også til at gælde i løbet af dagen - i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I skal køre op at handle osv.

Og det er her rigtig vigtigt at I ikke spørger ham "skal du tisse?", for så siger han ganske givet "Nej!" og tisser så få minutter efter. I stedet skal I tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører", som en helt naturligt ting, det er en regel I har hos jer. Det skal ikke diskuteres, sådan er det - mor tisser, far tisser og han tisser før I kører op for at handle.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til afføring, så vil det være rigtig godt at I forsøger at holde gang i hans mave. Han skal ikke have tynd mave, men hans mave skal fungere. Hvis han har hård mave, så vil han have tendens til at holde igen, hvilket vil forstærke problemet. Afføringen skal være nogenlunde let for ham at komme af med.

Når han tisser på toilettet, så skal I prøve at opfordre ham til at lave en prut med numsen. Det vil han sikkert synes er sjovt og når han presser for at få prutten ud, så kan I være heldige at der kommer lidt afføring. Vis ham det, så han ser det og finder ud af at det er helt okay og ufarligt og naturligt får følelsen af at det kan han sagtens klare.

Giv tid på toilettet, så han ikke gør sig færdig for hurtigt, men får mulighed for lige at mærke efter om han skal tisse lidt mere eller have afføring.

Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder