Svar: Processen med at smide bleen
18. oktober 2013
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er meget forskelligt hvor hurtigt børn bliver renlige. For nogle børn tager det flere måneder, før de er helt parate, for andre tage det blot et par uger. De fleste børn bliver renlige med vandladningen før afføringen - nogle gør dog begge dele på en gang, og de fleste børn bliver også renlige om dagen, før de bliver renlige om natten.
Det er et godt tegn, at man kan begynde at træne renlighed, hvis barnet selv viser interesse for at smide bleen og selv har lyst til at sidde på potte eller toilet. Og det lyder som om at jeres dreng synes det er okay :) Derudover er det et tegn, at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Du kan derfor prøve at tjekke hans bleer, for at se hvor længe han reelt holder sig. Det lyder dog som om at han godt kan holde sig og på den måde er fysiologisk parat.
Og så er det også sådan at renlighed har 3 faser:
I første fast tisser og laver barnet i bleen og kommer så hen og fortæller at det gerne vil have en ny ble på. Han registrerer altså at der sker noget og at det er rart at blive skiftet.
I anden fase vil han registrere når han tisser og f.eks. sige "jeg tisser?!" eller "nu tisser jeg?! og er således opmærksom på at det sker og hvordan det føles.
Og I tredje fase når han så at sige til lige inden - han mærker at han skal tisse og skynder sig så til toilettet. Der går ofte få sekunder fra han mærker tissetrang og til det sker, så her skal man ofte være hurtig.
Det lyder som om at jeres dreng er tæt på at være i fase tre. Han mærker han skal tisse, nogle gange når han lige at dryppe lidt, men holder sig så indtil han når toilettet. Og det er super fint.
Jeg anbefaler altid at man beholder bleen på og at man så indfører faste tissetidspunkter. Bleen skal fungere som et par underbukser, der trækkes op og ned og det er altid en succes oplevelse med en tør ble, som kan bruges igen og så roses han for dette. Selvom han drypper lidt, så vil bleen stadig kunne bruges og han vil derfor opleve det som en succes. Hvis han drypper i underbukserne, så er de nødt til at blive skiftet og det er et nederlag.
Hvis bleen er våd, så gør I ikke noget stort nummer ud af det. Så roser I ham for at prøve at tisse på toilettet og fortæller at det jo så var godt, at han havde bleen på og at I bare prøver igen næste gang.
De faste tissetider kan til at starte med ligge to gange dagligt - det første man gør, når man står op om morgenen og det sidste man gør inden man går i seng (f.eks. i forbindelse med aftenbadet) og stille og roligt udvides tissetidspunkterne så også til at gælde i løbet af dagen - i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I skal køre op at handle osv.
Og det er her rigtig vigtigt at I ikke spørger ham "skal du tisse?", for så siger han ganske givet "Nej!" og tisser så få minutter efter. I stedet skal I tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører", som en helt naturligt ting, det er en regel I har hos jer. Det skal ikke diskuteres, sådan er det - mor tisser, far tisser og han tisser før I kører op for at handle.
Med hensyn til afføring, så vil det være rigtig godt at I forsøger at holde gang i hans mave. Han skal ikke have tynd mave, men hans mave skal fungere. Hvis han har hård mave, så vil han have tendens til at holde igen, hvilket vil forstærke problemet. Afføringen skal være nogenlunde let for ham at komme af med.
Når han tisser på toilettet, så skal I prøve at opfordre ham til at lave en prut med numsen. Det vil han sikkert synes er sjovt og når han presser for at få prutten ud, så kan I være heldige at der kommer lidt afføring. Vis ham det, så han ser det og finder ud af at det er helt okay og ufarligt og naturligt får følelsen af at det kan han sagtens klare.
Giv tid på toilettet, så han ikke gør sig færdig for hurtigt, men får mulighed for lige at mærke efter om han skal tisse lidt mere eller have afføring.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske