Svar: Sengevæder på 3,5 år
12. november 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Neel
Det er normalt at børn bliver renlige om dagen før om natten og det er også normalt at der kan komme tilbagefald, hvis der sker en ændring i brnet liv. Det kan være f.eks. institutionsstart eller det at blive storebror.
Med hensyn til at få ble på igen, så kommer det an på, hvordan barnet har det med det. I princippet er det jo bedre at vågne med en succesoplevelse med at bleen er tør, end at vågne i en våd seng. Da din søn ikke er ældre end han er kan du derfor godt overveje om en ble ikke var en løsning. Hvis han vil være fri skal du naturligvis ikke give ham ble på, men mange børn vil et eller andet sted også føle dette som en lettelse.
Hvis du ønsker helt præcis vejledning om renlighed, så vil jeg foreslå dig at kontakte:
Rigshospitalets telefonrådgivning 'Tørdokken'. Åben telefon rådgivning til alle på tlf.: 3545 5294, torsdag ml 16.30 - 19.30 eller
Center for Børneinkontinens Skejby sygehus, Tlf.: 8678 4121, mandage, tirsdag og onsdage kl 15-17 eller
Inkontinensklinikken for Børn og unge, Langå, tlf.: 8646 1298, første og tredie torsdag i hver måned kl 16-18.
De vil også kunne henvise dig videre, hvis en snak i telefonen ikke er nok.
Du er naturlgivis også velkommen til at læse mine tidligere svar omkring renlighed her i brevkassen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske