Svar: En svær situation
8. september 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Andreas´mor
Tak for dit brev :)
Når børn protesterer over bleskift, så er det ofte fordi de gerne vil være en del af det der foregår og det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan prøve at inddrage ham. Han er snart 1.5 år og måske kan han selv kravle op på puslebordet, hvis du købet en trappestol og støtter ham i det - og hvis bordet er stabilt nok.
At inddrage ham, kan også være at lade ham selv være med til at løfte numsen, når han ligger på bordet og skal have bleen på. Hjælp ham med at få fødderne sat i bordpladen og sig "løft numsen skat" og lad ham så løfte sig op, så du kan lægge bleen under ham.
Giv ham også en cremetube eller lignende i hånden og lad ham også selv prøve at få ldit creme eller salve på fingrene, som han kan prøve at smøre ud i bleområdet, når du har vasket ham.
Og så er det også ofte en rigtig god idé at gå over til "Up&Go" eller lignende buksebleer, så han kan stå op, når han skal skiftes. Han behøver ikke blive vasket forneden hver gang - hvis han kun har tisset er det rigtig fint at lade ham stå op og blive skiftet stående, f.eks. på gulvet på badeværelset. Hvis han nogle gange oplever at han kan stå, så vil han andre gange (når han f.eks. har afføring) være bedre til at acceptere at lige der er han nødt til at ligge ned, for at du kan vaske ham ren.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske