Svar: Renlighed - hvordan kommer vi videre?
17. september 2012
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære M´s mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres datter rent fysiologisk er i stand til at styre både afføring og vandladning og at hendes barriere er mere psykisk, som du selv nævner. Og det lyder også som om at I gør alle de rigtige ting.
Det er således super fint at I holder maven igang med movicol og sørger for en langsom nedtrapning, så hun ikke oplever at have ondt, men får en fornemmelse for at det med afføring er okay, det behøver ikke være ubehageligt osv.
Det er således også rigtig godt at I er nået frem til at hun kan tisse på potten med ble på, så er skridtet mod at få bleen helt af ikke så stort.
Og det er rigtig godt at I læser bøger om emnet, om hvordan kroppen fungerer osv. så det hele bliver så naturligt som muligt.
Du nævner muligheden med en toilet-stige og det kan naturligvis gives et forsøg, men jeg tænker at forskellen ikke vil være så stor og at hun et eller andet sted bør betrygges i at hun sagtens kan bruge enten potten eller det toiletsæde som I allerede har. Potten er hun vant til og tryg ved, toiletsæde skal I hjælpe hende med. Her meget gerne sætte jer foran hende, holde om hende, og netop berolige og betrygge, så hun til sidst slapper af og lader urinen komme - det kan være en rigtig god idé at tænde for vandhanen imens :)
Inden I begynder, så vil jeg foreslå at I taler med hende om at hun har en drilleblære og at I sammen skal hjælpe den med at finde ud af at tisse på potte eller toilet. Det at tale om "drilleblæren", fjerner skyldfølelse - det er ikke fordi hun gør noget galt eller ikke er god nok, det er drilleblæren der driller. Og sammen vil I hjælpe den med at tisse på toilettet ligesom mor og far gør. Og I skal fornemme at hun er klar til at samarbejde, at hun er bevidst om at det er et mål. I skal altså i jeres snak også prøve at lægge lidt vægt på at I er nået dertil nu hvor I tænker at I sammen godt kan finde ud af det her. I skal naturligvis rose hende for alt det hun allerede har gjort og kan og hvor meget hendes drilleblære allerede har lært, men samtidig også presse en lille smule på i forhold til at hun godt kan uden ble. Netop fordi I er der, holder om hende, tænder vandhanen osv.
En måde at komme over den sidste hurdle og turde sidde på et toilet kunne være at finde et sted, hvor der er et børnetoilet. Et børnetoilet er ligesom et voksentoilet bare mindre og dermed mere trygt. Måske har de det i børnehaven, og så kan I prøve det. Nogle gange findes det også på biblioteket og det kan være et besøg værd - her er ofte mere ro og I har tid til at være der for hende, uden at andre børn kommer og forstyrrer. Det at opleve et toilet beregnet netop "til mig", kan måske være det, som vil hjælpe jer og har hun først oplevet succesoplevelsen med at kunne der, så kan I overføre dette til toilettet hjemme og hele tiden betrygge og berolige med, at I er der og at hun kan, I hjælper hende, det er okay, slappe af og prøve at tisse.
Og når alt dette er sagt, så har jeres datter måske "bare" brug for tid og da vi nu går den kolde årstid i møde og det snart er tid til flyverdragt og dermed mere besværligt tøj, så er det måske ikke nu at I skal træne renlighed. Det er rigtigt synd for hende, hvis hun skal opleve nederlag, fordi hun ikke kan nå toilettet, fordi hun har for meget tøj på - så er det bedre at vente og på den måde bliver hun måske klar både fysisk og mentalt :)
Jeg fornemmer som du, at det med renlighed i forhold til afføring på toilettet vil komme mere af sig selv netop hvis hun begynder at være fortrolig med at tisse på toilettet. Så I er nødt til at skille tingene ad og lige nu prøve at fokusere på at hun skal turde give slip, når hun tisser og være tryg ved at det kan hun godt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske