Svar: Ikke fortrolig med fornemmelsen af afføringstrang

22. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det lyder som om at din datter er rigtig godt igang med renlighedsprocessen og som om at det forløber super fint og ligesom man kan ønske sig :) Rigtig dejligt!

At hun piver og trykker sig lidt, når hun mærker afføringstrang er helt normalt og det er rigtig godt at du forsøger at berolige hende og betrygge hende.

Hvis hun har tendens til lidt hård mave, så kan det naturligvis godt gøre ondt at skulle presse afføringen ud, derfor er det vigtigt at du sørger for at holde hendes mave godt igang, så hun forholdsvis let kan få afføring uden - hun skal naturligvis ikke have tynd mave, for så bliver hun også ked af det, men afføring skal være så lind som muligt. Giv hende godt med væske at drikke, lad hende spise lidt ekstra frugt og bær og sørg for at hun får lidt fibre via kosten, så fungerer maven bedst muligt.

At hun vægrer sig lidt mod at skulle af med afføring kan også skyldes at hun måske har brug for lidt privatliv. Nogle ...

Annonce

... børn er af natur lidt blufærdige og hvis din datter er det, så kan du hjælpe hende ved at følge hende ud på toilettet, altså fjerne hende fra jeres og folks fokus så hun får lidt privatliv og kan presse og trykke uden at nogen kigger på hende.

Prøv derfor allerede, når du kan se at hun begynder at vise afføringstrang, at følge hende på toilettet. Opfordre hende til at presse, så hun kan få det ud, opfordre hende til at hjælpe det på vej.

Når I er i byen og du kan mærke på hende at det er ved at være tid, så prøv at finde et toilet I kan bruge, så hun ikke behøver gøre det i bleen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og hold så fast i alt det gode du allerede gør, med at rose og motivere hende og tage det hele så naturligt som muligt, det er vigtigt at hun ikke føler sig forkert og at du signalere at alt er som det skal være og at du er stolt og glad for at hun er så dygtig som hun er :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Fortsat god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.