Svar: Hård mave med små sorte kugler
25. april 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Louise
Jeres datters tendens til hårde mave kan sagtens skyldes at du nu er stoppet helt med amning. Hun har sandsynligvis fået mere væske hos dig end du lige umiddelbart har været klar over og har endnu ikke helt formået at indtage samme mængde af en kop.
Derfor vil det være rigtig godt, at I forsøger at give hende lidt mere væske i løbet af dagen og også om aftenen, inden hun skal sove - det hvor hun normalt er blevet ammet.
Modermælk virker naturligt også lidt anderledes på hendes system end komælk gør og nogle familier oplever faktisk at sødmælk kan virke lidt forstoppende. Hvis I giver sødmælk, kan I derfor prøve med letmælk i stedet, hvilket normalt også anbefales med den alder hun har ...
Derudover vil det være rigtig godt at give hende lidt frugt, gerne frisk frugt et par gange om dagen, men giv hende f.eks. også en frugtgrød med mælk på som dessert om aftenen, som et godnatmåltid eller f.eks. en gang imellem som mellemmåltid om eftermiddagen.
Et par svesker, blommer eller lidt abrikoser kan sætte lidt naturligt gang i maven og kan fint forsøges. Også surmælksprodukter f.eks. med revne æbler, rugbrødsdrys eller mysli kan være en god idé til at holde maven igang naturligt. Hold igen med banan, som har ry for at virke lidt forstoppende.
Giv hende stadig kogte grøntsager og brug også sovs og fedtstof i maden.
Hvis det ikke rigtig hjælper at holde maven igang naturligt ved at se på maden og sammensætningen af det hun spiser, så kan det være nødvendigt at give hende lidt laktulose. Det kan I købe i håndkøb, det er en mixtur der skal drikkes. Giv hende et par ml morgen og et par ml aften og se om det hjælper, hvis ikke så øg dosis lidt.
Hvis det fortsætter over længere tid og hun virker til at have ondt og være påvirket/generet af det, så synes jeg I skal prøve at tale med lægen :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske