Svar: Vil ikke lege med naboens dreng

1. august 2016

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maria

Tak for dit brev og fine beskrivelse af dine tanker og jeres dreng :) Og hvor dejligt at høre, at aftalen om bleen holdt :)

Det er rigtig dejligt at have en god ven. For børn i jeres drengs alder, betyder venskaber rigtig meget. Hvis ens bedsteven pludselig ikke er der, så kan det føles meget smertefuldt og svært.

Det er også meget normalt, at børn i børnehavealderen leger hierarkiske lege, hvor det ene barn virker mere styrende, og det andet barn har en "lavere status". Det er f.eks. altid det ene barn, som skal være hund, og det andet barn som bestemmer over hunden.

Når det kommer til børn og venskaber, så må man altid spørge sig selv, hvornår legen er god, og hvornår den ikke er. I forhold til de to drenge, du beskriver, så har de to leget rigtig godt for et års tid siden. Det har på det tidspunkt passet jeres dreng fint, at den 2år ældre legekammerat har bestemt og være meget styrende i legen - men nu føles det forkert, og nu er legen ikke længere god. Det er super flot, at han kan sætte ord på dette, og det er helt okay.

At være venner og være bedste venner skal jo være noget gensidigt, hvor de begge oplever venskabet som noget givende, og hvor der er plads til dem begge. Der skal være tillid til, at man vil hinanden det godt. Og her lyder det som om, at der er sket noget imellem de to, og hvor jeres dreng nu siger fra. Med den alder han har, kan man ikke forvente, at han kan sætte de "rigtige" ord på overfor naboens dreng, men jeg tænker, at I skal hjælpe ham med det - for det er også vigtigt, at nabodrengen får at vide, hvorfor jeres dreng pludselig ikke længere vil lege...

Han har jo sandsynlig en følelse af at miste sin ven, måske bedsteven - og forstår ikke, hvad der sker. Jeg synes derfor ikke, at I skal lade som ingen ting, eller se om det går over af sig selv. Men tænker, at I skal forsøge at sætte lidt ord på, ...

Annonce

... næste gang nabodrengen ringer på døren. Jeg tænker, at det vil være helt okay at sige stille og roligt, at jeres dreng ikke har lyst til at lege, fordi nabodrengen f.eks. bestemmer for meget. Måske skal I forsøge at finde ud af, om der er andre ting, som spiller ind. Det lyder som om, at der er mere end historien lige viser... Det er helt okay, hvis de to er vokset fra hinanden, men det vil være godt, hvis de hver især ved, hvad der sker og trods alt stadig kan være kammerater.

Jeres dreng har, i kraft af sin alder, haft rigtig stor glæde af at lege forskellige rollelege, og han har sandsynligvis øvet sig og måske set lidt op til den ældre nabodreng. Det har givet ham en stor viden og forståelse for sig selv, hvad han kan lide og ikke lide osv. og det der måske er startet som noget spændende, har ikke længere samme interesse. Måske kan du prøve at tale med din dreng om, hvad der var godt og spændende ved at lege tidligere, og hvorfor det ikke længere er sjovt...

Det kan også være, at I kan lave noget sammen med begge drenge, så I måske får løsnet lidt op for konflikten imellem dem, eller måske får lidt mere idé om, hvad det grundlæggende handler om. Prøv at få lidt fornemmelse af, hvad det hele handler om, netop ved at iagttage dem sammen. Måske kan du hjælpe dem med at lege sammen på en god måde, give dem inspiration til nye lege, hvor de begge har det sjovt...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være nødvendigt at tale med naboforældrene om det - hvis det er et generelt problem for nabodrengen at finde legekammerater, så vil de måske have glæde af at få at vide, hvad det er I oplever, så de netop kan støtte og guide deres søn og hjælpe ham med at udvide sin vennekreds. Da I er naboer og børnene leger sammen på vejen, så vil det være rigtig godt, hvis der er nogenlunde klare linjer...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig