Svar: Vil ikke lege med naboens dreng
1. august 2016
Alder:
6 år
Kære Maria
Tak for dit brev og fine beskrivelse af dine tanker og jeres dreng :) Og hvor dejligt at høre, at aftalen om bleen holdt :)
Det er rigtig dejligt at have en god ven. For børn i jeres drengs alder, betyder venskaber rigtig meget. Hvis ens bedsteven pludselig ikke er der, så kan det føles meget smertefuldt og svært.
Det er også meget normalt, at børn i børnehavealderen leger hierarkiske lege, hvor det ene barn virker mere styrende, og det andet barn har en "lavere status". Det er f.eks. altid det ene barn, som skal være hund, og det andet barn som bestemmer over hunden.
Når det kommer til børn og venskaber, så må man altid spørge sig selv, hvornår legen er god, og hvornår den ikke er. I forhold til de to drenge, du beskriver, så har de to leget rigtig godt for et års tid siden. Det har på det tidspunkt passet jeres dreng fint, at den 2år ældre legekammerat har bestemt og være meget styrende i legen - men nu føles det forkert, og nu er legen ikke længere god. Det er super flot, at han kan sætte ord på dette, og det er helt okay.
At være venner og være bedste venner skal jo være noget gensidigt, hvor de begge oplever venskabet som noget givende, og hvor der er plads til dem begge. Der skal være tillid til, at man vil hinanden det godt. Og her lyder det som om, at der er sket noget imellem de to, og hvor jeres dreng nu siger fra. Med den alder han har, kan man ikke forvente, at han kan sætte de "rigtige" ord på overfor naboens dreng, men jeg tænker, at I skal hjælpe ham med det - for det er også vigtigt, at nabodrengen får at vide, hvorfor jeres dreng pludselig ikke længere vil lege...
Han har jo sandsynlig en følelse af at miste sin ven, måske bedsteven - og forstår ikke, hvad der sker. Jeg synes derfor ikke, at I skal lade som ingen ting, eller se om det går over af sig selv. Men tænker, at I skal forsøge at sætte lidt ord på, næste gang nabodrengen ringer på døren. Jeg tænker, at det vil være helt okay at sige stille og roligt, at jeres dreng ikke har lyst til at lege, fordi nabodrengen f.eks. bestemmer for meget. Måske skal I forsøge at finde ud af, om der er andre ting, som spiller ind. Det lyder som om, at der er mere end historien lige viser... Det er helt okay, hvis de to er vokset fra hinanden, men det vil være godt, hvis de hver især ved, hvad der sker og trods alt stadig kan være kammerater.
Jeres dreng har, i kraft af sin alder, haft rigtig stor glæde af at lege forskellige rollelege, og han har sandsynligvis øvet sig og måske set lidt op til den ældre nabodreng. Det har givet ham en stor viden og forståelse for sig selv, hvad han kan lide og ikke lide osv. og det der måske er startet som noget spændende, har ikke længere samme interesse. Måske kan du prøve at tale med din dreng om, hvad der var godt og spændende ved at lege tidligere, og hvorfor det ikke længere er sjovt...
Det kan også være, at I kan lave noget sammen med begge drenge, så I måske får løsnet lidt op for konflikten imellem dem, eller måske får lidt mere idé om, hvad det grundlæggende handler om. Prøv at få lidt fornemmelse af, hvad det hele handler om, netop ved at iagttage dem sammen. Måske kan du hjælpe dem med at lege sammen på en god måde, give dem inspiration til nye lege, hvor de begge har det sjovt...
Det kan også være nødvendigt at tale med naboforældrene om det - hvis det er et generelt problem for nabodrengen at finde legekammerater, så vil de måske have glæde af at få at vide, hvad det er I oplever, så de netop kan støtte og guide deres søn og hjælpe ham med at udvide sin vennekreds. Da I er naboer og børnene leger sammen på vejen, så vil det være rigtig godt, hvis der er nogenlunde klare linjer...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske