Svar: Når noget er okay nogle gange, men ikke andre
1. august 2016
Alder:
15 mdr.
Kære tumlingens mor
Tak for dit brev :)
Det er en skøn alder, som jeres dreng går igennem netop nu. Han er på mange måder rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og hans lyst til at opleve og finde ud af verden er stor. Han kan slet ikke lade være med at undersøge og udforske - og det er naturligvis vigtigt, at I støtter op om dette, så meget som muligt :)
Der er især flere ting, som er vigtige lige nu, når du gerne vil lære din dreng, at der er visse regler og hvad du gerne vil have, og hvad du ikke vil have:
Det er for det første vigtigt, at du ikke griner af ham. Nogle gange vil han gøre noget eller opføre sig på en måde, som er sjov, selvom det egentligt er forkert - og hvis du så griner, så tror han, at det er noget du gerne vil have, at han gør igen. Derfor er det vigtigt, at du med dit nej også med dit kropssprog signalerer nej. Han har brug for tydelige signaler.
Det er også en god idé at lade en handling følge med dit nej, så husker han det bedst. At lade en handling følge med betyder, at du f.eks. fjerner det, som han har fat i, og som du ikke vil have, at han leger med. Eller at du fjerner ham - hvis han f.eks. slår ud efter dig, så kan du sætte ham fra dig, fordi han så bedre husker og forstår, at hvis han skal sidde på dit skød, så skal han ikke slå dig.
Det er også en rigtig god idé at aflede ham. Han kan let afledes i denne alder, så i stedet for at skælde ud og blive sur på ham, så drej hans fokus på andre ting. Han glemmer let, hvad han var igang med, hvis noget andet er mindst lige så spændende.
Og så er det vigtigt med alternativer. Når han gerne vil tømme en hylde for bøger eller tømmer toiletskabet for toiletpapir eller andre ting, så kan det være en god idé, at du viser ham, hvad han kan gøre i stedet. Giv ham gerne hans egen køkkenskuffe og sørg for at udskifte indholdet en gang imellem, så der hele tiden er noget nyt og spændende. Det kan være et par nye bøtter, en klods, en grydeske, noget bagepapir eller lignende, som han har lyst til at undersøge nærmere. Når du siger nej, så kan du derfor samtidig vise ham, hvad han kan bruge i stedet.
Alternativer kan også være ting, som er næsten det samme - hvis han f.eks. har lyst til at sidde med fingrene i grøden og smatte med det, så kan alternativet være at lade ham være med til at sidde med bolledej i hånden, næste gang du bager boller.
Hvis han synes det er spændende, at hælde vand op i glasset, i tallerkene og ud over sig selv, så kan det være en god idé at lade ham lege med vand, kander osv. Både, når han er i bad og også ude i haven...
Hvis han synes det er spændende at lave larm og derfor banker tallerken i gulvet eller sidder og banker skeen i bordet, så kan alternativet være at give ham en tromme og vise ham, hvordan han kan lave lyd og banke på den....
Der vil naturligt være visse aktiviteter, som bedst foregår sammen med en voksen, så derfor kan du nogle gange godt sige nej, fordi du ikke har mulighed for at gøre dette sammen med ham - og hvor du så andre gange siger ja, fordi I der har mere tid. Den skal der naturligt være plads til og det vil være lettere at forklare ham dette, når han bliver ældre. Så på den måde kan han godt lære, at han nogle gange kan få lov til nogle ting - fordi det er sammen med dig - og andre gange ikke kan, fordi du ikke er der til at hjælpe ham med det.
Det er generelt også en god idé at overveje sit nej - lige medtænke, hvorfor du nogle gange siger nej - er det fordi du er træt, ikke har tid eller overskud, og ville der ske noget ved, at han fik et ja? En dag kan hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej - og hvis man nogle gange oplever også at få et ja, så er det naturligt lettere også at acceptere et nej.
Til gengæld, når du så har sagt velovervejet nej - så er det godt at holde fast i dit nej. Det er en dårlig taktik at sige nej, nej, nej... jamen så gør det da. Og det er her konsekvensen kommer ind. Et nej er et nej, netop fordi du har overvejet dit nej og der er en god grund til at sige nej :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske