Svar: Når noget er okay nogle gange, men ikke andre

1. august 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære tumlingens mor

Tak for dit brev :)

Det er en skøn alder, som jeres dreng går igennem netop nu. Han er på mange måder rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og hans lyst til at opleve og finde ud af verden er stor. Han kan slet ikke lade være med at undersøge og udforske - og det er naturligvis vigtigt, at I støtter op om dette, så meget som muligt :)

Der er især flere ting, som er vigtige lige nu, når du gerne vil lære din dreng, at der er visse regler og hvad du gerne vil have, og hvad du ikke vil have:

Det er for det første vigtigt, at du ikke griner af ham. Nogle gange vil han gøre noget eller opføre sig på en måde, som er sjov, selvom det egentligt er forkert - og hvis du så griner, så tror han, at det er noget du gerne vil have, at han gør igen. Derfor er det vigtigt, at du med dit nej også med dit kropssprog signalerer nej. Han har brug for tydelige signaler.

Det er også en god idé at lade en handling følge med dit nej, så husker han det bedst. At lade en handling følge med betyder, at du f.eks. fjerner det, som han har fat i, og som du ikke vil have, at han leger med. Eller at du fjerner ham - hvis han f.eks. slår ud efter dig, så kan du sætte ham fra dig, fordi han så bedre husker og forstår, at hvis han skal sidde på dit skød, så skal han ikke slå dig.

Det er også en rigtig god idé at aflede ham. Han kan let afledes i denne alder, så i stedet for at skælde ud og blive sur på ham, så drej hans fokus på andre ting. Han glemmer let, hvad han var igang med, hvis noget andet er mindst lige så spændende.

Og så er det vigtigt med alternativer. Når han gerne vil tømme en hylde for bøger eller tømmer toiletskabet for toiletpapir eller andre ting, så kan det være en god idé, at du viser ham, hvad han kan gøre i stedet. Giv ham gerne hans egen køkkenskuffe og sørg for at udskifte indholdet en gang imellem, så der hele tiden er noget nyt og spændende. Det kan være et par nye bøtter, en klods, en grydeske, noget bagepapir eller lignende, som han har lyst til at undersøge nærmere. Når du siger nej, så kan du ...

Annonce

... derfor samtidig vise ham, hvad han kan bruge i stedet.

Alternativer kan også være ting, som er næsten det samme - hvis han f.eks. har lyst til at sidde med fingrene i grøden og smatte med det, så kan alternativet være at lade ham være med til at sidde med bolledej i hånden, næste gang du bager boller.

Hvis han synes det er spændende, at hælde vand op i glasset, i tallerkene og ud over sig selv, så kan det være en god idé at lade ham lege med vand, kander osv. Både, når han er i bad og også ude i haven...

Hvis han synes det er spændende at lave larm og derfor banker tallerken i gulvet eller sidder og banker skeen i bordet, så kan alternativet være at give ham en tromme og vise ham, hvordan han kan lave lyd og banke på den....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der vil naturligt være visse aktiviteter, som bedst foregår sammen med en voksen, så derfor kan du nogle gange godt sige nej, fordi du ikke har mulighed for at gøre dette sammen med ham - og hvor du så andre gange siger ja, fordi I der har mere tid. Den skal der naturligt være plads til og det vil være lettere at forklare ham dette, når han bliver ældre. Så på den måde kan han godt lære, at han nogle gange kan få lov til nogle ting - fordi det er sammen med dig - og andre gange ikke kan, fordi du ikke er der til at hjælpe ham med det.

Det er generelt også en god idé at overveje sit nej - lige medtænke, hvorfor du nogle gange siger nej - er det fordi du er træt, ikke har tid eller overskud, og ville der ske noget ved, at han fik et ja? En dag kan hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej - og hvis man nogle gange oplever også at få et ja, så er det naturligt lettere også at acceptere et nej.

Til gengæld, når du så har sagt velovervejet nej - så er det godt at holde fast i dit nej. Det er en dårlig taktik at sige nej, nej, nej... jamen så gør det da. Og det er her konsekvensen kommer ind. Et nej er et nej, netop fordi du har overvejet dit nej og der er en god grund til at sige nej :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse":)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre