Svar: Når andre blander sig i hvad min søn skal spise

25. februar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og åbne og ærlige tanker :)

Jeg er helt enig med dig i, at din dreng ikke behøver hverken saftevand eller fastelavsboller, når han er 8-9 måneder gammel. Og det giver naturligt problemer, at din søster begynder at made ham med fastelavnsboller uden at spørge dig - det burde hun ikke have gjort.

Du nævner, at du for mange år siden havde en spiseforstyrrelse - og jeg tænker, at det måske er dette, som et eller andet sted bekymrer din familie. De ved, at du har haft det svært med mad, og de er måske ekstra fokuserede på, at din dreng derfor skal tilbydes alt og spise alt - men han skal naturligvis, som du selv skriver, spise så sundt og varieret som muligt, og det er rigtig fint, at du her bruger Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen som reference.

Men de overskrider dine grænser, når de tilbyder ham mad og drikke, uden at spørge dig - du er der jo, I spiser sammen, og det er din dreng, og dig der bestemmer. Det er fuldstændig at overrule dig som mor, og det kan jeg godt forstå, at du bliver ked af. Gør de det samme med andre ting? Altså tager de ham f.eks. op og begynder at lægge ham på puslebordet for at skifte ham? Begynder de at klæde ham af, fordi de vil give ham et bad? Putter de ham i soveposen, fordi de synes, at nu skal han sove til middag? I princippet er det jo det samme - de ville højst sandsynligt ikke gøre disse ting, uden at spørge dig eller tale med dig "han virker til at have brug for en ren ble, må jeg skifte ham?" eller lignende - og det samme skal naturligvis gælde omkring mad.

Situationen er lidt anderledes, hvis de f.eks. skal passe ham en dag. Her skal du naturligvis have tillid til, at de vil give ham sufficient og god mad, men har de lyst til at give ham smagsprøver på en fastelavnsbolle, kan du ikke styre dette - og hvis du har brug for at kunne kontrollere det, så skal de nok ikke passe ham:) Der er også forskel på, om I ses en gang i kvartalet, og han der får lidt saftevand, eller om I ses flere gange om ugen. Jo hyppigere I er sammen, jo vigtigere er det, at I generelt er enige om, hvad der serveres af mad til børnene - jo sjældnere I er sammen, jo bedre vil du naturligt kunne se igennem fingre med, at han så får noget andet, end du normalt ...

Annonce

... synes, at han skal have.

Tror du ikke, at du kunne sætte dig og snakke med dine forældre og din søster om, hvorfor det betyder meget for dig, at din dreng tilbydes sund og varieret kost. At der ikke er tale om forbud og særkost, men om at du gerne vil følge de officielle anbefalinger. Du forstår, at de kan være bekymret på grund af den historie, du har med dig, men netop denne historie gør, at det for dig ikke er ligegyldigt, og at det faktisk er noget, som du overvejer meget. Jeg tænker, at I kommer længst på sigt ved at være ærlige og tage en åben snak omkring det.

Og så er det i sidste ende dig der bestemmer, for du er din drengs mor - og der vil være mange situationer, hvor I naturligt bliver uenige, og hvor I gør tingene forskelligt. Det gælder alle mulige valg, som du skal træffe på din søns vegne. Og vi vælger naturligt forskelligt for vores børn - det gælder valg af dagpleje/institution, legetøj, behov for cykel - skal han have en trehjuler eller en løbecykel? Skal han gå i den kommunale skole eller i privatskole? Skal han blive hjemme en ekstra dag, når han er syg eller skal han sendes af sted med det samme? Skal han blive siddende ved bordet, til han er færdig med at spise eller skal han have lov til at gå fra bordet? Skal han spise op, eller skal han have lov til selv at fornemme mæthed? Skal han deltage på lejrskolen, når han har hjemve, eller skal han sendes af sted? Skal han gå til fodbold eller skal han...? De næste mange år, vil I skulle træffe valg, I vil skulle opdrage, guide og lære jeres dreng rigtig mange ting og tage mange beslutninger - og du vil træffe nogle valg, gøre tingene anderledes end din søster, dine forældre, jeres venner - og det er helt okay.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du træffer valg, så skal du naturligvis overveje dine valg og være bevidst om, hvorfor du gør som du gør - og så stå ved det, fordi du tror på, at det er bedst for din dreng. Du skal naturligvis også drøfte det med hans far, så I fælles er enige om, hvordan I gør det, og så I netop kan støtte hinanden i situationer, hvor I så oplever, at andre har en anden holdning, vil gøre tingene på en anden måde.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen!

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor