Brev:
Når andre blander sig i hvad min søn skal spise
25. februar 2016
Alder:
9 mdr.
Når andre blander sig i hvad min søn skal spise
Hej Helen!
Jeg synes det er en udfordring når familie/venner blander sig i, hvad min søn skal spise. Min mand og jeg ønsker at vores søn skal have gode sunde vaner, og i bund og grund forsøger vi at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr kost.
Det er vores holdning at sukker, kage, slik, saftevand, sodavand etc ikke hører hjemme i vores søns kost foreløbig.
I forbindelse med fastelavn oplevelse jeg så at min søster pludselig sad og fodrede min 8 mdr gamle søn med en fastelavnsbolle. Det var meget underligt for mig, jeg var slet ikke forberedt på, at andre kunne finde på at give min søn mad uden lige at spørge mig først om han må få det. Jeg sagde med det samme at det skulle han ikke have endnu... Jeg fik en lang tale fra min søster om at der da ikke blev taget hensyn til forbud eller særkost i institutionerne. Jeg forklarede at vi hverken taler om forbud eller særkost, men om en dreng på 8 mdr som altså ikke behøver få kage endnu.
Siden har jeg haft en oplevelse mere hvor min familie bestemt synes jeg skulle give min søn saftevand, og det synes jeg heller ikke han skal have endnu.
Det skal lige siges at jeg i mange år har været udfordret af spiseforstyrrelse(r) men er så godt ude af det som jeg nu kan være. Det er mange år siden jeg var syg af det, men når man har været spiseforstyrret i mange år som mig blir forholdet til mad nok aldrig helt "normalt". Min søn skal på ingen måder mærkes af dette, så han må spise alt - når han har den rette alder til det!
Pga min fortid som spiseforstyrret er det vigtigt for mig at kunne referere til hvad Sundhedsstyrelsen siger, fordi folk ellers vil mene at det er mig som er fanatisk...
Eller det er jeg ihvertfald bange for at de skal synes.
Håber du har nogle gode råd til at tackle andres kommentarer fremover...
Med venlig hilsen
mig