Svar: Savn og brug af Facetime

27. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kristine

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er helt relevant at overveje, hvordan man tackler det, at den ene forældre nogle gange er væk længere tid hjemmefra. Det kan som hos jer være forretningsrejser af dage til en uges varighed, det kan også være en forælder der f.eks. sejler, er udsendt som soldat eller lignende og derfor ikke er hjemme i perioder.

Der er nogle forskellige ting, som jeg tænker er vigtige, uanset hvor længe mor eller far er væk:

Det er rigtig vigtigt, at du er der. Når far er ude at rejse, så er det vigtigt, at du har tid og overskud til at være der for jeres børn. Præcis som du beskriver, viser overskud til at rumme jeres drengs savn, svarer på hans spørgsmål, lytter til hans følelser osv.

Det er vigtigt, at I forsøger at holde den struktur og de rutiner, som I normalt har i hverdagen. Det vil sige, at børnene skal i vuggestue og børnehave, som de plejer osv. Så hverdagen ligner sig selv. Jo mere genkendelighed, der er på denne måde, jo bedre er det.

Nogle børn har brug for at også putteritualer osv. ligner sig selv, at blive puttet i samme seng, på samme værelse osv. Andre børn har brug for f.eks. at flytte ind i dobbeltsengen til mor, når far er ude at rejse. Det bliver for dem noget særligt, at de har denne mulighed. Nogle gange kommer der naturligt ændringer, fordi du pludselig står for at skulle putte to børn selv, hvor I ellers er to forældre om det, og du må vælge at ændre rutinerne, for at det til at fungere bedst. Hvordan det fungerer bedst er derfor helt individuelt og må afhænge af det enkelte barn og forælder.

Nogle børn reagerer på deres savn, ved at blive stille, trække deres følelser ind og ikke ville tale om det. Andre børn reagerer ved at "opføre sig dårligt" - de hører pludselig ikke efter, laver ballade, afprøver grænser osv. Andre børn er gode til at sætte ord på deres følelser, fortæller at de savner eller som hos jer f.eks. siger "det glæder jeg mig til at vise far" og lignende. Den reaktion jeres dreng har, lyder faktisk rigtig fin og det er ikke udsædvanligt, at han f.eks. siger "så vil jeg have min far!", selvom han godt ved, at det ikke kan lade sig gøre. Igen må du forsøge at rumme det og svare f.eks. "det kan jeg godt forstå, jeg glæder mig også til ...

Annonce

... far kommer hjem igen" eller lignende.

At bruge FaceTime, Skype eller lignende, synes jeg umiddelbart er en rigtig god idé. Det giver mulighed for at se, at far stadig er der, at far ikke er forsvundet - det forstår jeres dreng godt i en alder af 4 år, men lillesøster forstår det f.eks. ikke. Men selvom man er 4 år, er det stadig rigtig rart lige at se den anden, se smilet, mimikken, få sent et fingerkys osv. Man skal dog være opmærksom på, at tidspunktet måske ikke lige passer barnet og at børn ikke forstår, at det er "NU - du kan snakke med far og ikke om 10 minutter", ligesom man også skal være indstillet på, at barnet nogle gange måske bare siger "hej" og så går sin vej igen. Tilbuddet må derfor gerne være der og nogle gange fungerer det rigtig godt, men det er et tilbud og barnet skal ikke føle sig presset til at snakke med far, hvis barnet ikke føler behov.

Mange børn har også rigtig svært ved at forholde sig til tid. Det er svært at tælle dage og det er svært at vide, hvornår far kommer hjem igen. Her kan det nogle gange hjælpe at lave et målebånd med antal dage, hvor far er væk og så hver dag klippe en dag af målebåndet og på den måde tælle ned. Så du på den måde giver din dreng lidt idé om, hvornår far vender tilbage.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Mange børn vil i 4 års alderen også begynde at tænke mange tanker og kan begynde at bekymre sig. Jeres dreng kan godt i denne alder være bekymret for, at der kan ske far noget - og derfor kan det være en god idé at I prøver at spørge lidt ind til, hvad det er han går og tænker, når han savner sin far. I skal naturligvis ikke lægge en bekymring i munden på ham, hvis ikke den er der, men det kan være rigtig fint at spørge lidt ind til ham og hans tanker og følelser og naturligvis betrygge og berolige ham i at far kommer hjem igen.

Hvis det er svært for far at ringe eller skype, så kan det også nogle gange hjælpe at far måske hjemmefra laver en lille historie til hver dag, som du f.eks. læser højt. Det kan også være en email, som bliver sendt, som du læser for jeres dreng og på den måde er der stadig en kontakt imellem dem, som jeres dreng måske kan finde lidt ro ved :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat, og stort tillykke med jeres 4 års fødselsdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor