Svar: Høflighed og god opførsel

4. august 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du finder min bog om opdragelse frem og læser, når noget dukker op :) Tak!

Det lyder som om, at du gør det rigtig fint. Du fortæller din dreng, at når nogen kommer eller når man går, så skal man sige goddag/farvel. Det er sådan reglerne er, og det skal han naturligt lære.

Når I så er nogen steder eller når I skal have gæster, så må du gerne huske ham på reglen, og så tager du ham i hånden, og I følges hen og siger goddag. Han behøver ikke sige noget, men går med og holder dig i hånden imens. Hvis nogen siger direkte hej til ham, så kan du kikke på ham, inddrage ham og f.eks. sige "du siger også hej, ikk?" og så nikker han måske. Og det er fint. Du skal ikke gøre et større nummer ud af det og ikke afkræve svar, kys, kram osv. men viser at det er sådan man gør.

Det vil være rigtig fint at læse bøger højt om at være høflig. Der findes en gammel bogserie, oprindeligt fra Maaholms Forlag, som du kan låne på biblioteket. Der findes blandt andet titler som "jeg er høflig", "jeg er genert" og "jeg viser respekt".

Der er også netop udkommet en bog, der hedder "Opfør dig ordentligt - og vær en god ven - en bog om takt og tone til dig og dine forældre". Den er skrevet ...

Annonce

... af Sabine Lemire. Den er dog til børn fra ca. 6 år, så måske er den lidt for svær for jeres dreng at forstå… Jeg har ikke set den, så jeg kender den ikke.

Generelt er det dog en god idé at læse bøger og tale ud fra disse. Det kan give anledning til en rigtig god snak:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til de grimme ord, så kan bøger også bruges til at komme omkring disse. Der findes faktisk bøger med mange grimme ord f.eks. "Den dag Hulan tog ud i verden for at finde det allerbedste bandeord"…

Ellers er det rigtig fint, det du gør - stopper op, spørger "Hvor har du hørt det ord?" og stille og roligt fortæller ham, at sådan er der nogen der siger, forklare hvad det betyder, at du ikke synes, at det er pænt, og hos jer siger man ikke sådan. Hvis han så bliver ved, gentager det igen og igen, så synes jeg det er helt fint, at du går igang med at lave noget andet. Forklarer, at det har du ikke lyst til at høre på, og derfor går du. Det er ikke at straffe ham. Det er en forklaring af jeres regler - hvis I skal være sammen, så skal I tale pænt til i hinanden, og hvis ikke I gør det, så er det ikke rart at være sammen:) Du vil meget gerne være sammen med ham, men han skal naturligvis tale pænt.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre