Svar: Høflighed og god opførsel
4. august 2015
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du finder min bog om opdragelse frem og læser, når noget dukker op :) Tak!
Det lyder som om, at du gør det rigtig fint. Du fortæller din dreng, at når nogen kommer eller når man går, så skal man sige goddag/farvel. Det er sådan reglerne er, og det skal han naturligt lære.
Når I så er nogen steder eller når I skal have gæster, så må du gerne huske ham på reglen, og så tager du ham i hånden, og I følges hen og siger goddag. Han behøver ikke sige noget, men går med og holder dig i hånden imens. Hvis nogen siger direkte hej til ham, så kan du kikke på ham, inddrage ham og f.eks. sige "du siger også hej, ikk?" og så nikker han måske. Og det er fint. Du skal ikke gøre et større nummer ud af det og ikke afkræve svar, kys, kram osv. men viser at det er sådan man gør.
Det vil være rigtig fint at læse bøger højt om at være høflig. Der findes en gammel bogserie, oprindeligt fra Maaholms Forlag, som du kan låne på biblioteket. Der findes blandt andet titler som "jeg er høflig", "jeg er genert" og "jeg viser respekt".
Der er også netop udkommet en bog, der hedder "Opfør dig ordentligt - og vær en god ven - en bog om takt og tone til dig og dine forældre". Den er skrevet af Sabine Lemire. Den er dog til børn fra ca. 6 år, så måske er den lidt for svær for jeres dreng at forstå… Jeg har ikke set den, så jeg kender den ikke.
Generelt er det dog en god idé at læse bøger og tale ud fra disse. Det kan give anledning til en rigtig god snak:)
Med hensyn til de grimme ord, så kan bøger også bruges til at komme omkring disse. Der findes faktisk bøger med mange grimme ord f.eks. "Den dag Hulan tog ud i verden for at finde det allerbedste bandeord"…
Ellers er det rigtig fint, det du gør - stopper op, spørger "Hvor har du hørt det ord?" og stille og roligt fortæller ham, at sådan er der nogen der siger, forklare hvad det betyder, at du ikke synes, at det er pænt, og hos jer siger man ikke sådan. Hvis han så bliver ved, gentager det igen og igen, så synes jeg det er helt fint, at du går igang med at lave noget andet. Forklarer, at det har du ikke lyst til at høre på, og derfor går du. Det er ikke at straffe ham. Det er en forklaring af jeres regler - hvis I skal være sammen, så skal I tale pænt til i hinanden, og hvis ikke I gør det, så er det ikke rart at være sammen:) Du vil meget gerne være sammen med ham, men han skal naturligvis tale pænt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske