Høflighed og god opførsel

4. august 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Høflighed og god opførsel

Kære Helen.

Nu bombarderer jeg med spørgsmål for at holde emnerne separat.

Jeg har lige været tilbage i din bog om opdragelse, - kapitlet om at lære gode manerer.

Jeg efterlever rigtig meget det at være en rollemodel, men jeg synes ikke rigtigt det virker.

Ofte vil vore dreng ikke sige goddag, når der kommer nogen og heller ikke farvel. Der er ingen krav om kram, kys eller andet, men jeg siger til ham, at jeg gerne vil have, at han sige goddag fordi det er høfligt, og fordi det er rart for dem der kommer.

Jeg har overvejet, om vi skulle tage en snak om hvad det vil sige at være ...

Annonce

... høflig, at det gør andre glade, når man siger goddag etc., da han er meget langt fremme sproglig.

En anden ting er de grimme ord. I går sagde han hold kæft, og jeg spurgte hvor han have hørt det - fra børnehaven sagde han. Jeg sagde, at det ikke var pænt at sige, og at herhjemme vil jeg, at vi taler pænt til hinanden. Så sagde han det flere gange i træk og det er i de situationer jeg synes det er svært at gøre det rette. Jeg valgte at sige til ham, at nu gik jeg (han sad og legede og jeg sad ved siden af), for det havde jeg ikke lyst til at høre på. Så er det straf eller konsekvens?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige