Brev:
Høflighed og god opførsel
4. august 2015
Alder:
3 år, 3 mdr.
Høflighed og god opførsel
Kære Helen.
Nu bombarderer jeg med spørgsmål for at holde emnerne separat.
Jeg har lige været tilbage i din bog om opdragelse, - kapitlet om at lære gode manerer.
Jeg efterlever rigtig meget det at være en rollemodel, men jeg synes ikke rigtigt det virker.
Ofte vil vore dreng ikke sige goddag, når der kommer nogen og heller ikke farvel. Der er ingen krav om kram, kys eller andet, men jeg siger til ham, at jeg gerne vil have, at han sige goddag fordi det er høfligt, og fordi det er rart for dem der kommer.
Jeg har overvejet, om vi skulle tage en snak om hvad det vil sige at være høflig, at det gør andre glade, når man siger goddag etc., da han er meget langt fremme sproglig.
En anden ting er de grimme ord. I går sagde han hold kæft, og jeg spurgte hvor han have hørt det - fra børnehaven sagde han. Jeg sagde, at det ikke var pænt at sige, og at herhjemme vil jeg, at vi taler pænt til hinanden. Så sagde han det flere gange i træk og det er i de situationer jeg synes det er svært at gøre det rette. Jeg valgte at sige til ham, at nu gik jeg (han sad og legede og jeg sad ved siden af), for det havde jeg ikke lyst til at høre på. Så er det straf eller konsekvens?
Hilsen