Svar: Babystemme

3. august 2015

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Line

Tak for dit brev og fine beskrivelse af dine piger :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge. Noget af det jeg skriver, vil du måske ikke føle passer på jeres familie, andre tanker vil du måske have glæde af...

Nogle børn vil i 4-5 års alderen have en tendens til at pive eller klynke. Det vil sige, at når de kalder på os eller taler til os, når kan det være med en særlig lyd, som er "pivende" eller "klynkende". Når din datter kalder på dig, så er det med et særligt moaaaar og når du så kommer og siger "jeg er her skat, hvad vil du?", så piver hun videre, og dine forsøg på at trøste, aflede, opmuntre, betrygge er uden virkning.

Man skal naturligvis altid sikre sig, at hun ikke piver, fordi hun egentlig går rundt og har ondt. Det kan gøre ondt mange steder i kroppen og hun kan godt have svært ved at sige, hvad det er.

Du skal også sørge for, at det ikke skyldes lavt blodsukker og at hun derfor har brug for flere små mellemmåltider i løbet af dagen og mere sund og varieret mad med lavere sukkerindhold.

Du skal være opmærksom på om hun piver, fordi hun søger din opmærksomhed, har brug for at blive set lidt mere, måske keder sig eller føler sig lidt udenfor. Når hun er beskæftiget og I laver noget sammen, vil piveriet ofte holde op.

Hvis hun bliver ved med at pive, selvom du viser hende opmærksomhed, må du gerne gøre hende opmærksom på at hun piver og f.eks. sige "prøv at fortælle mig, hvad du vil, uden at pive" eller du kan tage hende på skødet og sige "nu behøver du ikke pive mere, nu sidder vi lige her sammen". Du skal aldrig sige "hold så op med det piveri", for så vil hun føle sig forkert, men du må godt gøre hende opmærksom på, at hun faktisk piver og at hun godt kan kommunikere uden denne pivende lyd.

Så er der så også det babyagtige, hvor hun måske kan have lidt tendens til at gøre sig lidt mere babyagtig fordi hun jo sammenligner sig med sin søster. De er lige gamle, men søster er motorisk stærkere, har måske lidt mere gåpåmod, tør lidt mere og er måske den, som ligesom fører an… Det kan naturligvis give jeres lidt mere forsigtige datter en mere babyagtig rolle, som jeg ikke tror, at hun er bevidst om, men som hun har fundet, fordi det er måden, at hun kan skille sig ud og sikre sig lidt ekstra opmærksomhed.

Jeg tænker derfor, at det måske er ved at være tid, hvor pigerne gør nogle forskellige ting. Det lyder som om, at de følges rigtig meget ad og er meget glade for hinanden og det er super godt. Men måske har jeres lidt forsigtige datter brug for noget, som er hendes, noget hun kan, noget hun gør. Hun har naturligt også nogle styrker og jeg tænker, at det er rigtig godt, hvis I prøver at sætte ord på disse, så hun bliver bevidst om, hvad hun især er rigtig god til og hvad der skiller hende ud fra søster.

Det kan være alt lige fra at hjælpe til med borddækning og madlavning, til at være rigtig god til at tænke over tingene og lige overveje næste ...

Annonce

... træk, til at hun måske gerne vil gå til spil og musik, hvor søster hellere vil gå til gymnastik. Det bliver naturligt lettere at lade dem følge hver deres interesser, når de bliver ældre og mere bevidste om, hvad de gerne vil og hvad der kendetegner dem hver især, men i kan måske godt i dagligdagen forsøge at have lidt mere fokus på deres forskelligheder og styrker - og sætte positive ord på.

Vær også opmærksomme på om andre måske har tendens til at sammenligne dem og sige det højt. Det kan være sætninger som "A har altid været meget større end B" eller "A har nu altid været så modig, hvor B er mere forsigtig" eller "B er jo lidt generet, hvor A tør lidt mere". Det kan også være en direkte sammenligning "din søster kan, så det kan du jo også" eller "se hvor hun kan…" osv. Hvis hun hører disse sammenligninger, så vil hun naturligt kunne føle sig forkert og føle at søster kan mere, er lidt dygtigere osv. end hun selv er - hvilket kan gøre, at hun føler hun må påtage sig en babyrolle, klovne lidt osv. for at vise, hvad det er hun kan…

Du skal ikke være bange for at gøre forskel. Selvom de er tvillinger og de begge er piger, så er de forskellige og de har forskelligt temperament og personlighed. Det kan godt være at den ene er tilbageholdende og den anden mere udadvendt, men det er vigtigt, at der er plads til begge dele og at de ikke føler, at det er bedre at være det ene end det andet. Når man har tvillinger eller børn som ligger aldersmæssigt tæt, så kan man nogle gange godt komme til at behandle dem lidt for ens og måske kommer du til nogle gange at sige eller tænke "jeg vil ikke gøre forskel på jer, så derfor bliver det sådan her", men nogle gange må der godt være forskel.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

PIgerne må med den alder de har også meget gerne have små pligter, ting som de skal hjælpe til med. Det kan være at dække bord og de kan f.eks. skiftes, så de har en ugedag hver, hvor de hjælper til. Det er her vigtigt, at den lidt mere hurtige datter ikke automatisk tager over, men at du holder fast i hvis tur det er. Det kan også være, at den ene tager med far op og vaske bil, uden at den anden deltager - og den anden tager måske med mor op at handle, så I prioriterer at gøre forskelligt med dem. Så jeres lidt forsigtige datter får en følelse af at hun faktisk sagtens kan - også uden at søster baner vejen eller viser hvordan.

Og så er det faktisk helt forkert, at jeg beskriver jeres piger som "den forsigtige" og den "udadvente", for netop disse roller skal ikke sættes på dem. Men jeg ved ikke, hvad de hedder og kan derfor ikke bruge deres navne… Generelt skal I dog være meget opmærksomme på ikke at give dem "prædikater" som "forsigtig", "generet", "tilbageholdende", "tænksom", "følsom" osv. modsat "social", "modig", ubekymret", "meddelsom" osv. De skal have lov til at være som de er hver især og skal føle, at det ene er ligeså godt som det andet.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge:)

Og fortsat god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os