Babystemme

3. august 2015

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Babystemme

Kære Helen,

Jeg har tvillingepiger på 5 år. Meget forskellige og meget dejlige begge to.
De har hver deres styrker og udfordringer og supplerer hinanden godt. De leger godt sammen og er for det meste utrolig søde ved hinanden.

Jeg skriver til dig vedrørende den ene af mine piger, som det seneste halve år er begyndt at ændre sin stemme, til en lys lidt babyagtig stemme, som ofte også giver en mere babyagtig og klyngende adfærd.

Jeg har forsøgt at finde ud af hvornår den kommer frem, men kan ikke se er klart mønster. Den kommer ofte frem når hun er træt eller der har været mange indtryk (fx efter en dag i børnehave). Andre gange kan den være der lige fra morgenstunden, hvor hun er udhvilet og vi bare hygger.

Pigerne er født 5 1/2 uge for tidligt. Ved fødslen vejede hun 1700 g og har altid reageret på høje lyde og mange indtryk, men har altid været god til at trække sig og finde sin egen ro.

Hun er meget udadvendt og påtager sig ofte den mere talende rolle i mødet med nye mennesker, hvor hendes søster trækker sig og helst ikke vil noget uden mor eller far før hun føler hun kender dem.

Hun er stadig mindre end sin søster, både i størrelse og muskelmasse, hvilket har betydet at hendes søster altid har været meget hurtigere til at lære nye fysiske ting, som fx svømning, dykning, cykling, gymnastikringe etc.
Det virker som oftest ikke til at genere hende, men når det så lykkes hende at gøre det samme er hun pavestolt. Ofte er det hendes søster der lærer hende det.

Når hun ikke er i babymood er hun fuld af humor, fest, spørgsmål og iderighed. Hun er skæg og er fuld af nysgerrighed og lyst til at ...

Annonce

... opdage.

Vores familieliv er hyggeligt og godt. Pigerne går i børnehave, men da jeg er hjemmegående er de der som oftest kun fra kl 9-14.30/15 og der er mange fri-/hyggedage i løbet af året.

Der har det seneste år været en del udfordringer med skiftende pædagoger/pædagogmedhjælpere på deres stue, kombineret med at der er kommet nogle basisbørn på stuen med særlig krævende behov. Hun har I denne periode ikke ville i børnehave om morgenen, men når jeg har hentet hende har hun virket glad, men jævnligt med babystemme den første time efter afhentning.

De har jævnligt legeaftaler, oftest hos os, da hendes tvillingesøster ikke vil lege hos andre uden at jeg er med. I legesituationer med venner ryger hun ofte lidt ud af legen, tager ofte en klovnerolle på sig og fjoller. En rolle hun aldrig har, når hun leger med sin søster.

De har holdt sommerferie i 2 måneder og begynder i børnehave igen om 8 dage. Det har været en sommer med 14 dage i Frankrig og ellers resten af tiden i sommerhus med masser af besøg af bedsteforældre, onkler, tanter, fætre og kusiner. En sommer fyldt med kærligt kaos.

Babystemmen og den til tider klyngende adfærd kommer både i ferier og hverdag og jeg forstår den ikke.

Mange ord for at prøve at beskrive min datter og det omkring. Jeg håber du ud fra det kan komme med nogle tanker om hvad det er der sker når hun bliver klyngende og babyagtig og hvad vi kan gøre for at hjælpe hende.

Efterhånden er vi begge blevet lidt kortluntet og irriteret når stemmen melder sig, hvilket jeg ikke tænker er særlig hensigtsmæssig, da det netop virker som omsorg/tryghed hun søger.

Håber du kan hjælpe.

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.