Svar: Vil ikke sove hos mormor
22. juli 2015
Alder:
5 år
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge….
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af, at jeres dreng er rigtig glad for sin mormor, hvilket er meget gensidigt. Det er rigtig dejligt, og det er naturligvis vigtigt, at de to bruger tid sammen. Jo mere de er sammen, jo mere tryg og rolig vil han naturligt også være ved at skulle overnatte hos hende.
Du fortæller, at når jeres dreng skal sove hos dine svigerforældre, så er han faktisk også ked af det. Ikke ulykkelig, men han klynker lidt. Du fortæller, at svigerforældrene har en del faste rammer, hvilket I også har derhjemme - og måske er det dette som spiller ind, når du skriver, at der er forskel, hvilket du også selv nævner. Jeg tænker dog ikke, at det nødvendigvis er rammerne, som gør det - altså hvorvidt sengetiden f.eks. er fast eller ej, men snarere måden han måske bliver mødt på, kommunikeret med. Kunne det tænkes at farmor og farfar er lidt mindre lydhøre, når han bliver ked af det, og hvor mormor lytter til ham, hvilket naturligt gør, at han får lov til at blive mere ked af det? Altså at det måske faktisk er en god ting, at han protesterer hos mormor og lyttes til? Hvis du spørger ham, om han vil sove hos sine bedsteforældre, kunne det så tænkes, at han ville sige nej til at sove der, uanset om det var hos den ene eller den anden? Bare en tanke… jeg ved ikke om det er rigtigt set…
Med den alder han har, kan du godt prøve at spørge ham, hvad grunden er, eller hvad han helst vil og hvorfor. Du kan dog meget let komme til at lægge ord i munden på ham, fordi han måske har rigtig svært ved helt at sige, hvorfor han bliver ked af det. Han savner jer måske bare, vil bare helst være derhjemme, har ikke lyst til at blive passet, er måske urolig for hvor I er, hvad I laver og for om der skal ske jer noget, når I ikke er sammen… Han kan have en masse tanker, som han naturligt ikke kan sætte ord på, men som fylder, og som naturligt kommer til udtryk, når I er adskilt, og det bliver aften, og mørket sænker sig…
Jeg kan fornemme, at det er meget vigtigt for jer alle, at han kan passes hos alle sine bedsteforældre. For at gøre ham tryg ved at sove andre steder end hjemme tænker jeg, om I måske kunne sove sammen med ham hos din mor, så det ikke er et spørgsmål om, at han skal sove der alene, men et spørgsmål om at han skal vænnes til at sove der igen.
I skal også passe meget på ikke at sige f.eks. "du har da tidligere kunne…", underforstået at det burde han også kunne nu, det burde ikke være noget problem. Det er meget vigtigt, at han ikke føler sig forkert, og han kan meget let komme til at føle sig forkert, hvis han får at vide, at han tidligere har kunne noget, men ikke længere kan. Han vil føle, at han ikke kan leve op til dine krav, og det er ikke nogen rar følelse…
Undgå også "kritik forklædt som ros". Det kan være, hvis I f.eks. siger "jeg troede ikke, du ville klare at sove ude, men du klarede det". I en sætning som denne ligger en skjult kritik, og der er fokus på det, som har været en udfordring. Det vil være meget bedre at have fokus på hans styrke og f.eks. sige "det er så dejligt, at du/vi har sovet ude, jeg ved godt, at det har været lidt svært, men du klarede det". Det har altså noget at sige, hvordan I kommunikerer med ham og taler med ham om det.
Du nævner, at I har haft en konflikt med mormor, fordi I havde mange dessiner, når jeres dreng skulle på besøg… Jeg er helt med på, at I gerne vil have, at tingene er så trygge og genkendelige som muligt, når jeres dreng passes, men generelt skal I have tillid til at mormor kan passe ham, uden at I fortæller hende hvordan… I skal derfor også være opmærksomme på, om mormor bliver usikker i pasningssituationen, altså bange for at gøre noget forkert, fordi hun ved, at I vil have det på en bestemt måde, og hun er bange for at "bryde jeres regler"… Hvis det er tilfældet, så mærker jeres dreng jo denne usikkerhed, og det gør ham derfor ikke tryg. Der skal derfor være plads til, at mormor måske gør tingene anderledes, gør det på sin måde, og jeres dreng kan godt finde ud af, at hos mormor fungerer det på en måde og hjemme på en anden.
Det kunne f.eks. være at han får lov til at sove i mormors seng, når han er på besøg der, eller får lov til at falde i søvn på sofaen eller på en madras på gulvet i stuen imens fjernsynet kører - det vigtige er ikke, hvordan han sover og at rutinerne er de samme som derhjemme, det vigtige er, at han er tryg ved at sove og at mormor kan gøre det, som hun fornemmer vil gøre ham tryg ved at sove hos hende. Så det er hyggeligt for dem begge to - for det er jo det, som det handler om, - at de skal have det rart sammen.
Nogle børn har glæde af at få "et overgangsobjekt" med hjemmefra. Det kan være deres puttebamse osv. men nogle gange hjælper det, hvis de f.eks, får fars dyne og mors pude eller lignende med. Det at sove med noget hjemmefra, som dufter af hjem og af mor og far, vil nogle gange give ekstra tryghed i forhold til at sove med en fremmed dyne, fremmed betræk, fremmed duft… I kan prøve at spørge ham, om noget hjemmefra vil hjælpe ham...
I skal ikke presse ham mod hans vilje, det kommer der ikke noget godt ud af. I første omgang er det fint at give ham lidt pause, som I allerede har aftalt. Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan overnatte hos mormor et par gange, så han har prøvet at sove ude og sove hos hende men sammen med jer. Næste skridt kan så være, at mormor kommer og overnatter hos jer, imens I ikke her hjemme. Så han er i sine vanlige omgivelser, sover i egen seng osv. Mormor putter ham, og I kommer så hjem i løbet af natten, og er der, når han vågner næste morgen...
Skal I en dag i byen og han derfor er nødt til at blive passet af mormor, så kan I så til den tid se, om det vil være bedst at mormor kommer til jer eller om han skal passes hjemme hos mormor. Hvis løsningen er at være hos mormor og I ikke har mulighed for at komme og hente ham, hvis han bliver ked af det, så må det naturligvis være sådan og så må I inden forklarer ham, hvordan tingene vil være, så han ved det på forhånd.
Jeg håber, du kan bruge lidt af disse tanker videre :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske