Vil ikke sove hos mormor

22. juli 2015

Kategori:
Alder:
5 år

Vil ikke sove hos mormor

Kære Helen.

Vores søn på snart fem år vil ikke længere sove hos min mor. Det begyndte for et lille års tid siden – før i tiden, siden han var 9 måneder, har han godt villet sove der. Han vil gerne sove hos mine svigerforældre – han klynker lidt, men er slet ikke lige så ked af det, som når det er hos min mor. Dog sover han ikke så ofte hos dem, to-tre gange om året, så sammenligningsgrundlaget er lidt spinkelt.

Vi har forsøgt at tænke over forskellen: Min mor er alene, mens svigerforældrene er to. Min mor holder ikke altid faste rammer, f. eks. sengetider. Det har hun dog gjort, da han var mindre, men på det seneste er det skredet en hel del, dog taler vi højst to-tre gange. Jeg finder det meget svært at stille krav om, hvordan tingene SKAL være, når han er hos min mor, vi har nemlig før været lidt i konflikt om, at vi havde mange dessiner, når han skulle på besøg.

Herhjemme holder vi hans sengetider og bruger den tid, det tager, også i weekenden – med ganske få undtagelser. Han falder f. eks. aldrig i søvn på sofaen – også af den simple grund, at det så ville blive meget sent. Mine svigerforældre holder bare de faste rammer. Tidligere sov vi ofte alle tre hos min mor, når vi var på besøg, men vi er nu flyttet tættere på (for godt et halvt år siden), så det er vi holdt op med. Måske kan det betyde noget? Dog synes jeg, han begyndte at undslå sig ...

Annonce

... overnatning før flytningen – men er ikke helt sikker.

Det er de eneste grunde, vi kan forestille os, til, at han stritter voldsomt imod overnatning hos sin mormor. De har ellers et meget godt og kærligt forhold, og jeg kan se, at hun gør meget for at gøre ham tryg og glad. Som mor var hun ikke altid så tålmodig, og hun kunne ikke altid rumme os, men vi er også mange søskende. Jeg kan se, at hun virkelig elsker ham og rummer ham og er meget glad for ham. Og at han omvendt er meget glad for hende. Men han stritter altså kraftigt imod at sove hos hende, græder meget og længe og kan slet ikke falde til ro – og han græder ellers meget sjældent.

Vi er enige om, at han i en periode så ikke skal sove hos hende. Gerne være på besøg, men så komme hjem igen. Det er hun også med på, hun vil jo gerne have, han har det godt, og hun håber, at hvis vi lytter til ham, så bliver han tryggere med tiden. Men hun er selvfølgelig et eller andet sted ked af det, og det er jeg også. Det gør jo ondt, at han reagerer forskelligt på at være de forskellige steder, det ville være rart, hvis det bare kørte, og det piner mig på min mors vegne, også fordi vi jo ikke ved hundrede procent hvorfor.

Kan du hjælpe os lidt videre i forhold til, hvad vi skal gøre? Der kan jo være situationer, hvor vi virkelig skal noget, og hun måske er den eneste, der kan passe. Hvor meget må man presse?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor