Svar: Hænder nede i underbukserne

23. juni 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at I accepterer at jeres dreng har en seksualitet og nyder at røre ved sig selv. Det er ikke en seksualitet, som hos voksne, men det er en fornemmelse af sin krop, og at det kan være dejligt at røre ved sig selv. Derfor er det som udgangspunkt rigtig fint, at I indtil nu har forsøgt at reagere med et "tag lige hænderne ud af underbukserne" og i øvrigt forsøgt ikke at gøre et større nummer ud af det.

Som du så fint beskriver, så er han ikke særlig bevidst omkring det, og gør det blot, fordi han kan, og fordi det føles rart. Det han nu skal lære er, at det er noget han kan gøre i enrum. Hvis han gerne vil røre ved sig selv, så kan han gøre det på sit værelse og ikke ved middagsbordet, eller hvor der er andre mennesker. I princippet er det lidt som med andre regler, at han f.eks. heller ikke må sidde og pille sig i næsen eller må sidde og prutte, når I sidder ved bordet, så må han heller ikke pille sig forneden. Det er okay, at han kan have lyst til det, men så skal han gøre det på værelset ...

Annonce

... eller ude på toilettet…

Med den alder han har, kan du evt. også læse historier for ham om kroppen og hvordan kroppen fungerer. Der findes gode børnebøger, som viser hvordan vi ser ud både udenpå og indeni og som kan være udgangspunkt for en god snak. Prøv at høre på biblioteket. I den forbindelse kan du tale med ham om, at det er helt okay, at man synes det er rart, at røre ved sig selv, men at man ikke gør det sammen med andre. Du kan også forklare ham, at du vil huske ham på det, når det sker at han kommer til det og I kan lave en aftale om, at du på den måde vil hjælpe ham med at huske det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ikke gøre et stort nummer ud af det, tage det stille og roligt som du allerede gør. Når og hvis det så sker, så blot gøre ham opmærksom på, at hænderne skal op af underbukserne, nogle gange vil det måske være nok at du blot kikker på ham, andre gange skal du måske sige "det ser ud som om at du har brug for at være lidt alene lige nu" eller lignende. Det afhænger helt af situationen.

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor