Svar: Søskendejalousi - 3 år, 9 mdr.

10. november 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære du

Tak for dit brev :)

Jeg tænker, at du har helt ret. Din dreng er naturligt jaloux på sin søster og jo mere irriteret du bliver på ham, jo mere afstand du tager, jo mere du skubber ham væk, jo mere omklamrende vil han blive og jo værre bliver det…

Søskendejalousi handler om 3 meget store følelser nemlig sorg, vrede og angst. Det er sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv, det er vreden over at være blevet bragt i denne situation og det er angsten for, at mor og far vil synes bedre om lillesøster end om mig.

Prøv at lægge mærke til, hvordan storebror har det, når du er sammen med lillesøster. Prøv at tænke tilbage til da hun var endnu mindre end hun er nu. Hvilke signaler har han sendt og hvordan har du reageret? Storebror vil meget let kunne føle sig ud på et sidespor - han ser at du og lillesøster har noget sammen, som han ikke er en del af og det gør ondt. Når du sidder med lillesøster, så taler du på en særlig måde, du smiler til hende, du ser på hende med et særlig blik, du kærtegner og jeres kontakt er tæt og nær.

Han ser det, går rundt i periferien og det er naturligt at han reagerer. Det følelser han har, når han ser jer sammen er:

- Han føler sig tilsidesat
- Han føler ikke at han er den foretrukne
- Han føler sig uværdig til din kærlighed og lillesøster er en rival
- Han føler sig usynlig
- Han føler ikke, at der er tilstrækkeligt med kærlighed til dem begge
- Han føler at pladsen i mors hjerte er for usikker

Du skal huske på, at han jo ikke har bedt om at lillesøster skulle være en del af jeres familie og når han ser dig og lillesøster være sammen, når han ser den nærhed og den kærlighed, der er mellem dig og hende, så opstår naturligt følelsen "de to mennesker har det, jeg gerne vil have, og de giver det til hinanden og ikke til mig".

Du kan sammenligne det med de følelser, der villle opstå i dig, hvis din mand kom hjem med en ny kvinde og sagde "hej skat, er hun ikke smuk, er hun ikke dejlig ... hende elsker jeg, hun skal bo her hos os", og samtidig så skulle ...

Annonce

... hun også sove i soveværelset og han sad og kyssende hende, kærtegnede hende og var tydeligt forelsket i hende - hvilke følelser ville det ikke frembringe i dig ...? Det er lidt de samme følelser som opstår i storebror…

Derfor er det en god idé at du prøver at tænke "hvad ville hjælpe mig i den situation?" og prøver at leve efter det - og det ville ikke hjælpe dig, at din mand blev irriteret på dig, eller skubbede dig væk eller f.eks. sagde "jeg elsker da jer begge to!". Hvad ville hjælpe dig? Det er sådan du skal hjælpe din dreng.

Han har brug for at føle, at du stadig prioriterer ham, at der aldrig er noget eller nogen, der kan tage hans plads. At han altid vil være noget særligt, fordi han er den han er - du har kun en dreng og han er noget ganske særligt for dig - ikke fordi han gør noget men fordi han er noget. Det handler om selvværd og om at møde ham ligeværdigt, anerkendende, lytte til ham, se ham, vise ham forståelse osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - det kan naturligvis ikke udelukkes, at han også kan føle sig "sendt hjemmefra", når han sendes i børnehave og lillesøster bliver hjemme sammen med mor. Samtidig med, at det jo har været rigtig svært for ham at skulle flytte til et nyt land, finde ud af nye rutiner, nyt sprog, nye regler osv. Og at han i den forbindelse har haft ekstra meget brug for dig, hvor du jo af gode grunde måske ikke har kunne give ham alt det han har haft behov for, netop fordi lillesøster jo er kommet til.. men det er så sådan det er eller har været - nu er det vigtigste så, at du arbejder på at vise ham, at du naturligvis er der for ham 100 pct. At du ser ham, lytter til ham, prioriterer ham og igen og igen fortæller ham, at han altid vil være noget særligt og at ingen nogensinde kan tage hans plads:)

Jeg vil også anbefale dig meget at læse min nyeste bog "Helens bog om børn og opdragelse", hvor du kan læse meget mere om hvordan du skal møde ham, for at styrke hans følelse af at være noget særligt, hans selvværd, og hvordan du også kan skabe et godt søskendeforhold.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor