Svar: Perfektionistisk datter

22. oktober 2014

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres skønne datter:)

Der er nok ingen tvivl om at hun lige med hensyn til det perfektionistiske og ordenlige ligner sin far og sin farmor - det ligger nok i generne:) Men du har naturligvis ret i, at det er vigtigt, at det ikke kommer til at fylde så meget, at det forhindrer hende i at forsøge sig, prøve nyt, fordi hun bliver bange for, at hun ikke kan tingene godt nok.

Generelt kan man sige, at vi alle sammen kender følelsen af ikke at slå til, ikke at være dygtig nok eller pæn nok. Det er helt normalt at føle sådan en gang imellem, men det må ikke overskygge vores opfattelse af os selv. Det er vigtigt, at vi generelt føler os gode nok, som vi er. Det handler om selvværd og selvtillid og det spiller her rigtig meget ind, hvordan I forældre kommunikerer med jeres datter. Ikke kun, når der er noget hun forsøger som f.eks. at tegne en bjørn, men også i dagligdagen, ligesom det har betydning, hvordan I kommunikerer omkring jer selv og det I gør eller har svært ved.

Det er f.eks. uhensigtmæssigt at sige "hvor mange gange skal jeg sige det til dig?", "eller sikke noget vrøvl" eller "det er din egen fejl" - ligesom det er uhensigtmæssigt hvis I taler højt til jer selv og siger f.eks. "hvor er jeg dog et klummer", "jeg er godt nok dum", "eller "arrgh, hvor tåbelig har man lige lov til at være?" eller lignende.

I skal også være opmærksomme på, hvordan I roser hende, når hun f.eks. har tegnet en tegning. Ros kan meget hurtigt blive bedømmende og det er en god idé at forsøge at undgå dette. Bedømmende ros kan f.eks. være "det er godt nok en flot tegning, hvor er du dygtig". Hvis man roser på denne måde så kan I risikere at forstærke følelsen af ikke at være dygtig, ikke at være god nok, når hun så nogle gange tegner uden for stregerne eller måske ikke har koncentreret sig helt så meget, som hun andre gange gør.

Derfor kan det være en rigtig god idé at rose beskrivende. Det vil ...

Annonce

... sige rose det du ser og det du føler. "Ih, er den tegning til mig, tusind tak" eller "sikke nogen flotte farver du har brugt", ligesom du kan spørge ind til processen "hvad lavede du først? Himlen eller blomsterne?" - så du interesserer dig for det hun har lavet og mindre for, hvor korrekt tegningen er lavet.

Derudover er det super fint, at du forsøger nogle gange at sige "pyt", så I på den måde kommer videre, det må du gerne gøre :)

Det vil også være rigtig godt, at du taler med hende om alt de hun har lært og alt det hun kan. Fortæl hende historier om dengang hun ikke kunne gå og hvor hun faldt hele tiden og blev ved og ved for til sidst at lære det. Eller dengang hun ikke kunne tale og pegede, når der var noget hun gerne ville have - og blev rigtigt syr, når I ikke forstod, hvad det var hun mente. Så hun på n gang hører jer fortælle kærligt om hende og hun gennem det I fortæller kan høre, hvor meget hun betyder for jer og hvor højt I elsker hende (også selvom hun ikke kan alt) og så hun samtidig også hører at der er mange ting man skal lære og at hun faktisk har lært meget allerede. Nogle gange hjælper det at blive husket på de små kampe og sejre, man har haft:)

Nogle gange kan det også være en god idé at du beder hende om hjælp, fordi det er noget du ikke kan selv, eller som bedre kan lykkes, hvis du får hjælp - og efterfølgende roser hende for at hjælpe dig, for hvad skulle du gøre uden hende. Samtidig med at hun igen får en fornemmelse af at mor heller ikke kan alt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ligesom du i hverdagen også må sige "pyt" højt om noget du ikke kan eller noget du f.eks. glemmer "åh, jeg glemte at købe mælk. Pyt, det må jeg prøve at nå i morgen" eller lignende.

Hun spejler sig i jer voksne og lærer at det hun ser og høre jer gøre:)

Jeg håber du kan bruge dette videre og vil anbefale dig meget min nyeste bog "Helens bog om børn og opdragelse", hvor du kan læse meget mere om hvordan man kan rose børn hensigtsmæssigt:)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.