Svar: Tryg tilknytning?

3. september 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor M

Tak for dit brev :) Og JA JA JA! Ja, I er super gode rollemodeller for Bertram, ja han lyder til at have en sund og rigtig god tilknytning til jer, ja, I er netop perfekte, fordi I nogle gange ikke er det :)

Jeres dreng er trygt tilknyttet, fordi I fungerer som hans sikre base. Han kan udforske verden fordi han har en fysisk og en følelsesmæssig støtte fra mor og far. Når han skal udforske verden, så er han nødt til at føle sig tryg og den tryghed giver I ham. Netop fordi I er der, så tør han prøve. Det giver ham selvtillid og evnen til at forsøge sig - og også evnen til at bruge andre mennesker og skabe relationer til dem.

I står til rådighed for ham, når han har brug for det og I er modtagelige overfor de signaler han sender. Han bliver aflæst, beroliget og betrygget, når han har brug for det. Og naturligvis skal I snige nogle kys og kram ind, også selvom han nogle gange protesterer lidt :)

Børn, der har en tryg tilknytning, møder verden med tillid, fordi de af deres forældre altid er blevet mødt tillidsfuldt – de ved, at mor og/eller far vil reagere og hjælpe, hvis de har brug for f.eks. trøst.

Et trygt tilknyttet barn, der sidder sammen med f.eks. sin mor og en fremmede i et lokale, vil være undersøgende og tilfreds med at være der, fordi mor (den sikre base) er der. Og barnet vil også kunne engagere sig i den fremmede. Når mor forlader lokalet, så vil barnet blive oprigtigt ked af det, som tegn på, at det savner sin mor, og når mor vender tilbage, så vil barnet tydeligt være glad for genforeningen. Det vil smile til mor, snakke med mor, og vil måske putte sig ind til mor, nogle gange flere gange. Og når barnet er beroliget, vil det vende tilbage og udforske rummet, legetøjet osv. igen.

Når I tager i byen, så skal jeres dreng naturligt se situationen an. Han studerer omgivelserne, de andre mennesker osv. fra jeres favn, han spejler sig i jer og fornemmer, at I er helt ...

Annonce

... okay og stille og roligt, så synes han også at situationen er helt fin, og han er så glad og parat til at være der.

Når han er blevet afleveret i dagpleje, så har han været ked af det. Det har naturligt været svært at mor/far (den trygge base) er gået. Men stille og roligt har han lært, at I kommer tilbage, at I ikke forsvinder helt, og han har også lært, at de andre voksne i dagplejen er søde og tager sig af ham - og at han kan bruge disse (sekundære omsorgspersoner) netop når mor og far (de primære) ikke er til stede.

Og ja - så flyver han jer ikke nødvendigvis om halsen, når I kommer for at hente ham, men han er stadig glad for at se jer:) Og det handler nok ligeså meget om, at det naturligt er svært for ham at skifte situation. Det er jo hyggeligt i dagplejen, så hvorfor skal han nu hjem…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vi begår alle sammen fejl og det skal der være plads til - det er menneskeligt at fejle og hvem vil ikke gerne have en menneskelig mor :)

Det er vigtigt, at vi forældre, når vi nogle gange begår fejl, siger det højt og siger undskyld "undskyld at jeg kom til at råbe af dig, det er ikke din skyld, jeg er bare træt" eller "Jeg er ked af, at jeg glemte det, jeg ved at jeg havde lovet dig det, undskyld" eller lignende. For det er vigtigt, at der er plads til fejl i en familie, og at der ikke bæres nag. Vores børn skal jo netop mærke, at det er okay at begå fejl, så de tør komme til os, når de gør noget, de ikke skulle have gjort, eller noget som føles forkert. Det er vigtigt, at de tør komme og sige det til os - og netop ikke er bange, fordi de tror, at de skal være perfekte:)

Så gudsketak og lov at du har sneget dig til en ti minutters lur, har glemt at skolde et par sutter, springer et vers over i "hjulene på bussen", ikke altid kan overskue fingermaling - og de der boller fra færdigpakker - smager de ikke meget godt? Og kan jeres dreng ikke godt lide dem? :) :)

Stort knus :) - og fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år