Svar: Må mit barn se film med elskovs scener?

9. juli 2014

Kategori:
Alder:
7 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Sarah

Tak for dit brev :)

I alderen 8-12 år sker der rigtig meget med børn - børn i denne alder kalder man tweens. Det betyder børn "in between" child og teenager. Rent udviklingsmæssigt, så er jeres datter stadig barn, hun er på mange punkter en lille pige og skal behandles som en lille pige - og på nogle punkter virker hun meget stor og meget bevidst.

For både piger og drenge i 8-12 års alderen kan det være af stor betydning, hvilket tøj de går i. De vil gerne se ud som de store børn i 7, 8, 9 klasse - for pigerne er det pludselig vigtigt med en bestemt type bluse, for drengene er det vigtigt at bukserne hænger, så man kan se underbuksernes elastikkant - fordi de ser at de større børn har dette tøj.

Det er på samme måde meget vigtigt pludselig at få en mobiltelefon, have forskellige elektroniske medier osv. og så er det for nogen også meget vigtigt at se de samme film, som teenagere og voksne ser.

Men jeres datter er ikke teenager, hun er stadig et barn og derfor skal hun ikke se voksenfilm eller film, som indeholder hede elskovsscener eller særligt voldelige scener. På de fleste film, vil der være sat en aldersgrænse på og det er ofte en god idé at følge dette. Der vil stå en aldersgrænse på æsken, hvori dvd-filmen ligger. Det er naturligt, at hun i denne alder kan give udtryk for, at hun gerne vil se sådanne film, men det er stadig jer, som bestemmer, hvad der passer til hendes alder og her er filmens guide en hjælp.

På mange amerikanske film, vil I kunne søge på filmens "parents ...

Annonce

... guide". Det kan give en idé om, hvor voldsomme eller hede sex-scener filmen indeholder. Der kan stå mange forskellige oplysninger, nogle vil I sandsynligvis synes er okay scener, og andre vil ikke være det. For en film som Frankie & Johnny står blandt andet at Frankie vil have en meget intens orgasme i en scene - og noget sådan tænker jeg, at jeres datter på 8 år ikke behøver se. Derudover handler filmen blandt andet om prostitution, som heller ikke er noget jeres datter behøver blive præsenteret for med den alder hun har… Jeg mener at aldersgrænsen for "Frankie og Johnny" er over 15 år - men det står som sagt på æsken:)

Jeg synes I skal prøve at finde gode familiefilm, som hun kan synes er både spændende og sjove - og som I alle sammen kan se. Disney har lavet rigtig mange gode film og netop disse film indeholder ikke scener, som I behøver være bekymrede for - ofte ser man ikke engang skuespillerne kysse hinanden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Et par titler på gode film, som jeres datter kan se, kan f.eks. være:
"A cindarella story", "Projekt Prinsesse", "Prinsesse eller ej", "StarStruck", "High School Musical", "Hannah Montana"..:)

Der er intet i vejen for, at I forklarer hende, at nogle af de film I har er for voksne, men at I forstår, at hun nu er blevet så gammel, at hun nogle gange gerne vil se nogle andre film, end hun plejer - og at I derfor har fundet nogle film, som er for "tweens og teens". På den måde vil hun føle sig mødt og lyttet til.

Rigtig god sommer - håber at I får hygget jer med et par familiefilm :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika