Svar: Må mit barn se film med elskovs scener?
9. juli 2014
Alder:
7 år, 11 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev :)
I alderen 8-12 år sker der rigtig meget med børn - børn i denne alder kalder man tweens. Det betyder børn "in between" child og teenager. Rent udviklingsmæssigt, så er jeres datter stadig barn, hun er på mange punkter en lille pige og skal behandles som en lille pige - og på nogle punkter virker hun meget stor og meget bevidst.
For både piger og drenge i 8-12 års alderen kan det være af stor betydning, hvilket tøj de går i. De vil gerne se ud som de store børn i 7, 8, 9 klasse - for pigerne er det pludselig vigtigt med en bestemt type bluse, for drengene er det vigtigt at bukserne hænger, så man kan se underbuksernes elastikkant - fordi de ser at de større børn har dette tøj.
Det er på samme måde meget vigtigt pludselig at få en mobiltelefon, have forskellige elektroniske medier osv. og så er det for nogen også meget vigtigt at se de samme film, som teenagere og voksne ser.
Men jeres datter er ikke teenager, hun er stadig et barn og derfor skal hun ikke se voksenfilm eller film, som indeholder hede elskovsscener eller særligt voldelige scener. På de fleste film, vil der være sat en aldersgrænse på og det er ofte en god idé at følge dette. Der vil stå en aldersgrænse på æsken, hvori dvd-filmen ligger. Det er naturligt, at hun i denne alder kan give udtryk for, at hun gerne vil se sådanne film, men det er stadig jer, som bestemmer, hvad der passer til hendes alder og her er filmens guide en hjælp.
På mange amerikanske film, vil I kunne søge på filmens "parents guide". Det kan give en idé om, hvor voldsomme eller hede sex-scener filmen indeholder. Der kan stå mange forskellige oplysninger, nogle vil I sandsynligvis synes er okay scener, og andre vil ikke være det. For en film som Frankie & Johnny står blandt andet at Frankie vil have en meget intens orgasme i en scene - og noget sådan tænker jeg, at jeres datter på 8 år ikke behøver se. Derudover handler filmen blandt andet om prostitution, som heller ikke er noget jeres datter behøver blive præsenteret for med den alder hun har… Jeg mener at aldersgrænsen for "Frankie og Johnny" er over 15 år - men det står som sagt på æsken:)
Jeg synes I skal prøve at finde gode familiefilm, som hun kan synes er både spændende og sjove - og som I alle sammen kan se. Disney har lavet rigtig mange gode film og netop disse film indeholder ikke scener, som I behøver være bekymrede for - ofte ser man ikke engang skuespillerne kysse hinanden.
Et par titler på gode film, som jeres datter kan se, kan f.eks. være:
"A cindarella story", "Projekt Prinsesse", "Prinsesse eller ej", "StarStruck", "High School Musical", "Hannah Montana"..:)
Der er intet i vejen for, at I forklarer hende, at nogle af de film I har er for voksne, men at I forstår, at hun nu er blevet så gammel, at hun nogle gange gerne vil se nogle andre film, end hun plejer - og at I derfor har fundet nogle film, som er for "tweens og teens". På den måde vil hun føle sig mødt og lyttet til.
Rigtig god sommer - håber at I får hygget jer med et par familiefilm :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske