Svar: Skolestart - udfordret af sin ordentlighed

20. maj 2014

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dejlige M. :)

Du fortæller, at du selv er meget følsom og at du selv tænker at du og M måske ligner hinanden meget - og det tror jeg faktisk også. Selvom jeg ikke er meget for at sætte "prædikater" på hverken børn eller voksne, så tænker jeg at M. sandsynligvis er det man kalder særligt sensitiv. Når man er særligt sensitiv, så er man bærer af et gen, som giver en særlig sensitivitet og det er dermed arveligt. Så du er sandsynligvis også særligt sensitiv.

At være særligt sensitiv betyder ikke at man er "særlig sart" eller "ikke tåler noget". Det er i stedet udtryk for en lidt mere følsom og dyb måde at møde verden på. Særligt sensitive børn vil f.eks. ofte reagere, når mange mennesker er samlet på et sted. De opfanger ting med større dybde - det gælder både synsindtryk, lyde, berøring. Det kan gøre barnet meget uroligt og virke direkte ubehageligt på barnet.

Særligt sensitive børn bliver ofte også påvirket af andres følelser. Din dreng vil f.eks. reagerer på hvis du er stresset, træt, ked af det, mangler overskud - han vil måske spørge "er du træt mor?", "er du okay mor?", før du næsten selv har registreret at dit overskud måske ikke er helt som det plejer at være. Han vil også kunne blive "smittet" af andres sindsstemninger - hvis han mærker at andre er kede af det, at andre børn bliver drillet eller har det svært, så vil han tænke over det, vil have svært ved at slippe det og kan blive oprigtigt ked af det på andres vegne. Det kan være rigtig svært for ham at sige "pyt med det", fordi han bliver dybt påvirket og han glider derfor ikke helt så ubesværet igennem hverdagen, som andre børn måske ville gøre.

Og ja - så er disse børn ofte også perfektionistiske. Det betyder rigtig meget for ham at gøre tingene helt rigtigt og han har meget svært ved at tackle, hvis der er noget han ikke mestrer helt godt nok eller gør forkert. Det handler om at disse børn har en stor evne til at tænke realistisk. Han springer ikke bare lige ud i noget, fordi han tænker meget over tingene og han er helt klar over, at han måske ikke klarer det første gang eller anden gang - eller måske aldrig lærer det. Når man er særligt sensitiv, så vil man helst gøre tingene rigtigt første gang og han er realtisk omkring sin formåen - og derfor stopper han nogle gange sig selv, før han har forsøgt.

Og nogle gange forsøger han så - han prøver, men mærker så at han jo havde ret "se nu tegnede jeg jo uden for stregerne, jeg sagde det jo, jeg kan ikke!" eller "jeg kan ikke ramme bolden, jeg vidste det!" og bliver på den måde bekræftet i det han vidste og følte var rigtigt - og det gør ondt. Og jeg tænker at det er dette du mærker, når du oplever at han holder sig tilbage :)

Hvis du selv er særligt sensitiv, så vil du sandsynligvis have det lidt på samme måde og kan godt være meget perfektionistisk selv. Og du skal være opmærksom på hvad signaler du sender til din dreng. Der ligger her en stor opgave i at lytte, ...

Annonce

... være der, anerkende, støtte og guide og hele tiden lade ham vide, at han er noget særligt, at ingen kan tage hans plads - og også ved at støtte ham i at prøve og nogle gange begå fejl. At alt ikke behøver være helt perfekt, at ting også kan være "godt nok".

Psykologerne Lise og Martin August har specialiseret sig i "særligt sensitive voksne og børn". Se hjemmesiden sensitiv.dk. De holder blandt andet foredrag i København, Århus og Odense. Jeg vil også anbefale dig at læse bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron, som er fyldt med gode måder at møde jeres dreng på og hjælpe både ham og jer videre:)

Jeg synes ikke du skal bekymre dig om skolegang. Han vil være rigtig god til det og vil nyde det rigtig meget - og det lyder som om at I har fundet den helt rigtige skole til ham. Hvor fantatisk at skolelæreren besøger børnehaven, for at lære børnene lidt at kende - sikke et initiativ! :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til ros - så ja, det har stor betydning, hvordan vi roser vores børn. Det har betydning for vores børns selvværd. Det er sådan at når vi roser, så ligger der en bedømmelse i rosen. Selvom rosen gives i bedste mening, så kan den faktisk nogle gange være med til at gøre barnet ekstra usikker på sig selv. Det sker, hvis du f.eks. ofte roser med "hvor er du dygtig". Det kan gøre at din dreng begynder at føle, at han skal præstere i stedet for at være værdifuld i sig selv. Han kan derfor være bange for ikke at kunne præstere godt nok. Og det kan være ekstra problematisk, hvis han så samtidig er særligt sensitiv. Det kan gøre at han føler “hvis jeg er dygtig, når jeg viser noget vellykket frem, må jeg være dum, når noget ikke lykkes for mig”. Og selvom jeg ved at du ALDRIG ville kalde din dreng dum, så kan han godt føle sig dum eller forkert, når ting ikke lykkes for ham. Det kan gøre at han måske begynder at holde sig til de ting, hvor han føler sig sikker. At han ikke tager udfordringer op, ikke tør lade sig udfordre, men måske melder sig ud, melder fra.. Og her skal du være ekstra opmærksom, prøv at vise ham igen og igen, at det ikke er det han gør, som har betydning, men det at han er den han er :)

Det bliver rigtigt spændende for jer at få et skolebarn i familien - med alt hvad dertil hører:) Der vil opstå mange forskellige situationer, hvor du naturligt vil føle det ekstra svært, fordi du sandsynligvis selv er særligt sensitiv og derfor vil "mærke hvordan din dreng har det" - men det vil også være en styrke, for du vil også kunne bruge dig selv og den erfaring du har. Det er sandsynligvis også din egen sensitivitet, der gør, at du selv går og tænker over alt det børnehaven har sagt, og tænker over hvordan det hele nu skal gå… Og det er jeres indbyrdes sensitivitet der gør, at I har så nært et bånd - det er ikke fordi du gør noget forkert. Og det er guld værd, at I har en tryg, kærlig og omsorgsfuld familie - hvad mere kan man ønske sig:)

Håber ovenstående er en forklaring du kan nikke genkendende til og at det giver lidt ro med på vejen :) Stort knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39