Svar: Mor-glad dreng på snart 15 mdr!

15. april 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M´s trætte mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er flere ting som spiller ind hos jer og der er flere ting I kan gøre, ting I kan prøve at ændre lidt på:)

For det første, så har jeres dreng en alder lige nu, hvor han naturligt kan virke mere klyngende og tryghedssøgende. Man ser det ofte især i 13-15 måneders alderen (nogle lidt før, andre lidt senere) og det er rigtig, at du lige nu forsøger at prioritere ham, vise ham, at du er der, at du rigtig gerne vil ham - og at du lige nu forsøger at knuse og kramme ham lidt ekstra. Man kan sige at hans "mor-depot" skal fyldes lidt op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen og derfor har han lige nu ekstra meget brug for dig. Og hvis du bliver træt af ham, skubber ham væk, siger "gå hen til far" osv. så vil han føle det som om at du afviser ham og det vil forstærke problemet ekstra.

Det vil være rigtig godt, hvis far kan komme fast på banen. Det betyder at far og søn skal lave nogle faste ting sammen. Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at det hos jer ofte er mor som sørger for tingene omkring børnene. Far vil rigtig gerne, men det har været naturligt hos jer, at det mest er mor - og derfor vil jeres dreng naturligvis også søge sin mor ekstra meget. For at få far på banen, hvilket far rigtig gerne vil, så skal I aftale helt præcist, hvad det er far han gør. Det vil f.eks. være en rigtig god idé at far bader jeres dreng hver aften. Hvis far giver aftenbad, kommer nattøj osv. på efterfølgende, og evt. også giver godnatgrød i køkkenet, så kan mor stadig putte - men nærheden mellem far og søn skabes stille og roligt. Og det bliver en rutine, at det er sådan det er.

Netop det at far overtager aftenbad og godnatgrød vil gøre det naturligt at far så også putter, hvis mor ikke er hjemme en aften. Ligesom det bliver naturligt på sigt at far også kan læse godnathistorie. I kan altså på denne måde skabe en rytme, hvor I naturligt begge kan sige godnat - men selvfølgelig skal mor komme ind og putte om aftenen, kysse godnat og give den nærhed, som jeres dreng tydeligt viser behov for, når du er hjemme og kan gøre det. Det er vigtigt at jeres dreng oplever det at skulle sove som noget trygt, dejligt og rart.

I weekenden eller når I har mulighed for det, så er det også rigtig vigtigt at far og søn laver noget sammen - far skifter hans ble, giver ham mad, er ham der triller barnevognen eller klapvognen, når I er ude at gå tur. Så jeres dreng oplever at far naturligt deltager i alle disse ting. Jo mere far kommer på banen i løbet af dagen, jo mere bliver du naturligt aflastet - men det skal ske på en naturlig glidende måde og ikke ved at far overtager brat og jeres dreng så føler sig afvist og bliver ekstra ked af det og klynger sig ekstra meget.

I starten er det derfor en god idé at I gør ting sammen og at du bakker op om at far naturligvis kan - og at du stadig er der, du forsvinder ikke, du er der og det er helt okay. Hvis far giver mad og du sidder ved bordet, eller hvis I går tur med barnevognen og far styrer vognen, så kan du sige "jeg er lige her, det er helt okay, jeg er her" - så jeres dreng føler sig set og mødt, oplever at mor ser ham, vil ham, men samtidig hører at du er helt tryg ved at nu hjælper far ham med maden eller nu kører far vognen.

Det vil være rigtig godt hvis far og søn kan lave noget sammen - bare de to. De kan tage en tur i svømmehallen eller lignende, hvor de har fysisk kontakt og nærhed og deres forhold bliver på den måde styrket. Naturligvis vil jeres dreng søge dig med det samme de så er hjemme igen, men det er helt okay. Du vil jo have haft en "pause" og være klar til at være der for ham, når I så ses - og samtidig vil båndet mellem far og søn være styrket, så far på sigt får lettere ved at komme på banen og jeres dreng naturligt også begynder at bruge sin far.

Far skal derfor også være meget opmærksom på, hvordan han reagerer, når han er sammen med jeres dreng og jeres dreng så foretrækker mor. Hvis far signalerer at ...

Annonce

... han bliver ked af det, hvis far virker skuffet i sit kropssprog, så vil jeres dreng reagere på dette. Det er naturligt følelser, som han vil udforske og lære af og derfor kan fars reaktion også nogle gange gøre at det bliver naturligt for jeres dreng at foretrække mor. Far kan derfor øve sig i at sige "du vil gerne have mor, jeg skynder mig at skifte bleen, så går vi ind til mor" eller lignende. Så jeres dreng hører at far forstår hvad han vil, men samtidig hører at far sagtens kan skifte bleen og holder fast i dette, det behøver ikke være mor. Og bagefter så får han naturligvis sin mor igen.

Det er også vigtigt at I forældre bakker hinanden op og viser at I elsker hinanden. I skal kysse, knuse, kæle, kramme osv. ligeså meget I kan og så skal jeres børn naturlivis også have kys, kram og knus, hvis de vil være med til det, så I alle fire kysser, krammer og kærtegner - ingen må føle sig udenfor. Men han skal naturligvis mærke at I forældre har noget sammen og at I ikke kan spilles ud mod hinanden.

Det kan her også være en god idé at lave en "gi-tag-flyve-leg" mellem jer, hvor mor måske lader som om at du giver ham til far, men så giver du ham alligevel ikke fra dig, men holder fast i ham og omvendt - far giver ham til mor og så alligevel ikke. Så han mærker at I begge to vil ham rigtig gerne. Naturligvis på en måde, hvor jeres dreng ikke bliver ked af det, men oplever det sjovt.

Med hensyn til afhængigheden af sutten om natten, så lyder det som om at jeres dreng har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Hvis han falder i søvn med sin sut i munden og vågner op og får den i munden, hver gang han vågner og skal hjælpes videre i søvnen, så lærer han at mor eller far kommer med sutten og han kan naturligt ikke sove uden sin sut.

Det er sådan at når han sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemuskulaturen og sutten falder ud, så sover han lettere vågner lidt op, flytter på sig, registrerer at alt er som da han faldt i søvn og opdager at sutten mangler. Hvis I bliver ved med at give ham sutten, så lærer han naturligt at skulle vågne hver time, hver gang sutten tabes og regner med at I kommer den i munden på ham ... Det er skidt for både ham og jer :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han kan med den alder han har godt lære at finde sin sut selv. Og i første omgang handler det om at lære ham det om dagen. Han skal ikke have sutten i munden om dagen, men have den i hånden eller du kan lægge den på bordet foran ham, så han selv tager den og putter den i munden. Når han mestrer det om dagen, så kan du begynde at lære ham det om natten. Det kan være en idé at give ham ekstra sutter i sengen, så han lettere kan finde en sut, det kan også være at trække sutten på en stofble, fordi han lettere kan finde den.

Alternativet er naturligvis helt at droppe sutten, men det virker jo også lidt hårdt, når I nu har lært ham at bruge den. Der er jo også en årsag til at I giver ham den, sutten har jo også en god effekt nogle gange... :) Men det vil være rigtig godt, hvis I kan prøve at minimere behovet for sut generelt og i stedet introducere en bamse, slaskedukke, putteklud eller lignende.

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at tage en sådan substitut til sig og det vil være rigtig fint at introducere dette samtidig med at du trappe behovet for sutten ned. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er ham selv der styrer behovet og at han kan have den med sig, når og hvis han også skal puttes andre steder. Det vil sige at de kan fungere som substitut for både mor og far, når han skal i vuggestue - og den vil hjælpe ham, når du ikke er hjemme.

Bamsen eller kluden skal følge ham i løbet af dagen. Han skal have den hos sig, når han sover, når han er i barnevognen, når han skal trøstes og bliver ked af det, når I kører i bilen osv. så den følger ham og stille og roligt bliver til hans trygge følgesvend, som også er der, når han har sine opvågninger om natten.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika