Svar: Opdragelse - 2 år, 3 mdr.

13. april 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres dreng har rigtig meget energi og stor motorisk aktivitet om eftermiddagen og aftenen og det er naturligvis rigtig godt, at han leger, løber rundt, bruger sig selv - for det lyder som om at når dagen slutter og han ligger i sin seng, så sover han godt.

Det lyder også som om at I har indført nogle fine rutiner med f.eks. bad, som hjælper ham med at finde roen og falde i søvn, når han så efterfølgende ligger i sin seng, ligesom det er rigtig fint at I sidder hos ham, læser lidt, taler lidt om dagen eller lignende, når han skal sove.

I spiser forholdsvist tidligt, allerede kl 17 og han sover ca 19.30. I kan godt overveje om han har brug for et ekstra måltid, for at se om det kan give lidt ekstra ro. Jeg tænker at han måske vil have glæde af at få et mellemmåltid efter badet og at I måske kan komme væk fra at han løber rundt, sparker, griner efter badet, ved at opfordre ham til at sætte sig på sin stol og få lidt at spise. På den måde bliver han afledt og har noget bestemt at tage sig til, og samtidig vil det I tilbyder ham at spise, naturligt også kunne hjælpe til ro. Det kan være en grovbolle, en banan eller måske en havregrød eller flerkornsgrød. Det kan også være lidt rester fra aftensmaden, som serveres igen f.eks. en frikadelle sammen med ett stykke rugbrød eller lignende.

Mad vi spiser har stor betydning for vores humør og velbefindende. Det er vigtigt at give ham mad, som mætter over længere tid, som stabiliserer blodsukkeret og som giver ro i kroppen. Det er en god idé at give ham vand eller mælk at drikke. Det er at foretrække fremfor saft og juice, ligesom I skal passe på at han ikke indtager for meget kiks, tørret frugt og for lette snacks.

Derudover kan det måske hjælpe jer at gå en aftentur. Han er mest urolig fra kl 17-19 og efter aftensmaden kan det nogle gange være en idé at gå en tur. Gerne i hans tempo, kikke på biler, løfte en sten og se hvad der ligger under. Måske har han en scooter, en løbecykel eller lignende, som han også kan tage en tur på… På et tidspunkt boede nogle venner i nærheden af os. De kom en gang imellem forbi om aftenen med deres datter - bare for at sige hej og godnat - de kom ikke ...

Annonce

... ind, de var blot ude at gå aftentur og på ruten sagde de hej til os og derefter gik de så hjem. Det var et besøg på 2-5 minutter. Det gjorde aftentiden mere rolig og hun var klar til at sove, når de kom hjem. Måske har I nogen i nærheden, som I kan gå forbi og sige godnat til en gang imellem...

Nogle gange kan det også hjælpe at invitere ham til at bygge puslespil, lege med klodser eller lignende, hvor I sætter jer sammen med ham og forsøger at hjælpe ham med at koncentrere sig og på den måde finde ro.

Det kan også være en god idé at afslutte aftenbadet med lidt massage. Fodmassage er ofte et hit. Han kan ligge på ryggen og slappe af og du eller far kan sidde og nusse og massere hans tæer. Jo blødere bevægelser du bruger, jo langsommere du bevæger dine fingre og hænder, jo roligere vil han blive.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mange børn kan i denne alder også finde ro, hvis man hjælper dem med at ligge på et blødt underlag, f.eks. en madras eller på sofaen, hvor du kan sidde ved siden af. Og så kærtegne dem blidt med f.eks. en fjer, eller en trold med farvet hår (hvor du bruger håret) eller noget andet blødt. Ligge helt stille, mærke hvordan du kærtegner og sætter ord på f.eks. "dine øjne", "næse", "hals", "skuldre", "arme", "mave", "navle" osv. så du kører hele kroppen igennem fra hoved til tåspids. Det kilder og nusser og giver samtidig en forventningens glæde - han ved godt at nogle af de punkter du rammer kilder ekstra meget og han ligger helt stille og nyder det, selvom det måske kan være svært for ham…

Det er vigtigt at han ikke slår og sparker og I må gerne sige fra overfor dette. Der er ingen tvivl om at det er jeres kontakt han søger og derfor er det vigtigt at han ikke føler sig afvist. Men I skal prøve at vise ham, at I rigtig gerne vil ham, gerne vil putte, læse, lege osv. men ikke have at han slår jer eller sparker jer. Nogle gange hjælper det at rejse sig, når han sparker ud efter jer, eller sætte ham fra jer. Når der på den måde følger en handling med, så husker han bedre at I ikke synes det er sjovt. Hvis man skal sidde på skødet eller ved siden af mor og far i sofaen, så skal man ikke sparke eller slå.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Flytning - 2.5 år

Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....

16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.

16 måneder - tryghedssøgende

Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder