Sover max en time af gangen

14. april 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sover max en time af gangen

Kære Helen.

Tak for nogle rigtig gode bøger, samt en fantastisk brevkasse som jeg har nydt megen gavn af. Nu står jeg selv med en udfordring hvor jeg føler jeg har brug for dine konkrete råd og hvor jeg ikke kan finde hjælp på de generelle retningslinjer.

Jeg er mor til dejlige Vilhelm på 5 ½ måned. Han er en glad og smilende dreng som hele tiden har ammet godt og taget på som han skulle.

Da han var ca. 3 måneder begyndte jeg at sætte lidt struktur på hans rytme, da han sjatsov og sjatspiste døgnet igennem og ikke virkede tilfreds. Det havde en rigtig god virkning, og vores døgn har set sådan ud de sidste par måneder med (meget) langsomt længere vågne perioder.

(det er selvfølgelig ca.)
Kl. 7 dagen starter med amning
Kl. 9 lur på en times tid
Kl. 10 amning
Kl, 12 puttes til lur på altanen og sover gerne et par timer
Kl. 14 amning
Kl 16.30 tager en powernap
Kl. 17 amning
Kl. 19 amning og puttes til nat
Kl. 22 amning når jeg går I seng
Kl. 2/3 amning og sove videre
Kl. 5/6 amning og sove videre(måske med mig I sengen)

Han har ofte to vågne timer I sig af gangen, men det varierer fra 1 ½ til 3 timer, mindre om morgenen og mere om aftenen.

For en måneds tid siden begyndte han at sove dårligere middagsluren. Vågner efter en time og falder ikke bare I søvn igen ved at jeg vipper barnevognen. Jeg har gået meget op I at han fik to timer I streg til middag, men det er blevet en kamp hvor jeg går og vugger ham I søvn og prøver at lægge ham ud igen – nogen gang med mere held end andre. På det sidste har jeg til sidst ladet ham sove færdigt I mine arme!

Så kom det til nætterne for 3 uger siden – pludselig vågner han HVER time, HELE natten.

Han er nem at putte, vi har et putteritual med at få nattøj på, går rundt I hele huset og siger godnat til alle rummene, synger en sang imens han sidder på mit skød, ammer og puttes så I sin seng hvor jeg synger en sang og aer ham I søvn. Vilhelms far kommer hjem en times tid inden vi putter Vilhelm så der har længe været fuld knald på med at lege med far op til natten, men det har vi så ændret de sidste par uger, og forsøgt at skabe en mere rolig tid op til natten – dog uden nogen effekt dog. Han ELSKER at være i bad og jeg oplever ikke det beroliger ham til natten. Er mit puteritual for kort?

Efter han er blevet lagt går der 1 til 1 1/2 time. Det starter med at han ligger og rumsterer. Hvis jeg lader ham ligge så ender det I gråd, så jeg går som regel til ham når jeg hører han begynder at brokke sig. Så jeg giver ham sutten, vender måske lidt på ham (han vil kun sove på siden), og tit lader det til han så bare sover videre. Men et par minutter efter brokker han sig igen og det fortsætter I alt fra 5-40 minutter hvor jeg aer, holder I hånd og prøver at lægge en beroligende hånd på ...

Annonce

... ham. Så sover han roligt en time, og så kører vi igen. Måske skal jeg lige nævne at han kun sover på siden og han bruger sut.

Synes jeg har prøvet alt for at vende ham til selv at finder ro. Jeg er meget obs på ikke at tage ham op som det første, men forsøger altid at få ham videre I søvnen imens han bliver liggende men det er ikke altid det virker. Jeg er også opmærksom på ikke at lægge ham sovende I sengen. Og det er ikke sult der gør at han vågner, hvis jeg tilbyder ham brystet en time eller to efter jeg har ammet, så er han ikke interesseret. Jeg har prøvet at lade ham sove hos mig I sengen, men det gør ingen forskel.

Derudover er der gået helt kludder I hans søvn om dagen fordi han ikke sover så godt til middag så lige nu hersker der totalt kaos herhjemme, også med hvornår han kommer I seng til natten, fordi han ingen rytme har. Jeg er ellers tilhænger af at det skal være et fast puttetidspunkt så han kan finde ro ved en rutine, men det virker bare ikke for tiden.

Jeg er startet på skemad for en måneds tid siden, men meget langsomt, da hans mave ikke har fuldt med. Vi er faktisk startet på Laktolose I går, da han har meget hård mave og græder når han skal af med afførring. Han får grøntsagsmos til frokost ved 11 tiden efter amning og grød til aften ved 18 tiden, også med fortsat amning kl. 17 og 19. Jeg er meget I tvivl om hvordan jeg skal balancere amning og skemad da jeg nødig vil amme ham I søvn men samtidig læser I dine anbefalinger at man giver skemaden først og ammer til lur. SPen siger han måske vil sove bedre når han får mere mad, men jeg føler bare ikke det er sulten der gør at han vågner… Men jeg kan se at interessen for amning er faldet kraftigt, han vil gerne have mere skemad. Jeg er bare nervøs for om han får nok næring hvis jeg ammer mindre.

Sikke en roman! Jeg skriver fordi jeg føler at jeg gør alt det bøgerne siger jeg skal gøre men det virker ikke og efter 3 uger uden mere end en times søvn af gangen, så kan jeg snart ikke hænge sammen længere og frygter for nætterne.

Hjælp – er der noget jeg kan gøre for at hjælpe ham med at finde søvnen selv så han ikke har brug for mig til at stå op hele natten?

Og kunne jeg bede dig om et forslag til en rytme med amning og skemad? Jeg har som sagt svært ved at vurdere hvornår jeg skal amme og hvornår jeg skal give skemad. Derudover så skal han vel snart til at gå over til 2 lurer I stedet for 3 – men lige nu er det bare totalt kaos. Og jeg er for træt til at finde på flere ideer til hvad vi skal arbejde os hen imod. Det stresser mig at han hele tiden vågner og jeg kan aldrig hvile, da jeg hele tiden venter på at han vågner.

Håber meget du kan give mig nogle fif – og igen tak for kloge ord her I brevkassen og dine bøger.

Venlig hilsen
En træt og lidt ked af det mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder