Svar: 3 1/2 år og tøjkrise!
7. marts 2014
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære skønne Floras mor
Tak for dit brev :)
Hmm ... jeg har tænkt en del over dit brev og den situation du beskriver, for det er naturligvis en rigtig svær balance at finde - på den ene side at du som voksen bestemmer visse ting og på den anden side, at du også gerne vil opdrage din datter til at være selvstændig og stå ved sine egne meninger.
Når jeg læser dit brev, så får jeg umiddelbart denne opfattelse af situationen: Du har købt tøj til din datter. Du har valgt, hvad du synes hun skal gå med og det har du købt og bragt med hjem - din datter har ikke været med ude at købe tøjet. Normalt når du kommer hjem med tøj, så er hun glad for det du køber, men denne her gang er hun faktisk ikke så glad - for egentlig kan hun ikke særlig godt lide kjolen, hun kan faktisk meget bedre lide sin jumpsuit og havde hun været med oppe at købe tøjet selv, så havde hun måske heller ville have haft to jumpsuits i stedet for den ene og så en kjole...
Jeg er helt med på, at det ofte er fremme i medierne at forældre i dag ikke sætter grænser nok, bestemmer for lidt - eller lader børnene styre alt for meget. I rigtig mange børnefamilier inddrages børnene i dagens beslutninger "hvad vil du have at spise i aften?", "Hvad vil du have med på madpakken i morgen", "vil du gå til dans eller gymnastik?", "Hvor synes du vi skal rejse hen på sommerferie?" osv. Mange synes at det er problematisk - men det synes jeg faktisk ikke at det behøver at være. For jeg tror på, at børn har glæde af at føle sig inddraget. Man skal naturligvis altid overveje, hvad man inddrager børnene i, tage hensyn til deres alder, udvikling, modenhed - men det er i mine øjne ikke forkert, at børn f.eks. selv er med til at bestemme, hvad tøj de godt kan lide og gerne vil have på, og hvad de ikke bryder sig om.
Din datter er nu 3.5 år, hun går i børnehave og møder hver dag masser af børn, som har forskelligt tøj på, og det er helt naturligt at hun begynder at have en mening om, hvad tøj hun godt kan lide - og at hun derfor gerne vil være medbestemmende om, hvilken typer kjoler hun skal gå i, og om hun hellere vil gå i jumpsuits.
Nogle gange kan du måske godt falde over et sæt tøj, hvor du bare ved, at det er lige hende, her rammer du helt plet og kan så roligt købe det. Men andre gange vil hun måske vælge noget som du aldrig ville have overvejet - fordi hun naturligt har sin egen mening om, hvad hun synes er pænt og rart at have på. Og den mening skal hun naturligvis have lov til at have.
Jeg synes som udgangspunkt at hun skal have tøj i sit skab, som hun kan lide og som hun er glad for - det er rigtigt synd hvis hun tvinges til at få en kjole på, som hun ikke bryder sig om. Der hvor du kan bestemme er i selve købesituationen - vil du købe det hun gerne vil have eller siger du nej, fordi det er for dyrt, for upraktisk eller lignende - og så kan din indflydelse også komme ind i hverdagen, hvor I kan diskutere om et er vejr til sommerkjoler eller lange bukser.
Og så kan man naturligvis spørge "skal man diskutere med en pige på 3.5?" - ikke hvis det bliver en diskussion om at få ret. Men kan kan sagtens indgå i en dialog, hvilket er rigtig vigtigt. Det lærer hende jo, at man ved at komme frem med forskellige synspunkter kan nå til enighed, kan finde et kompromis. Det kan være at hun f.eks. vil have en sommerkjole på, hvor hendes begrundelse er at hun gerne vil være fin den dag, og hvor du synes det er en dårlig idé, fordi det er for koldt. Her kunne man via dialog nå frem til en løsning hvor kjolen kom på, hvis hun tog tykke strømpebukser og en langærmet bluse inden under...
På samme måde kunne du i situationen med kjolen måske have fundet ud af, hvorfor hun ikke bryder sig om den. For det er når hun står med kjolen på og kikker sig i spejlet, at hun bliver ked af det og beder om at få noget andet på... Der er noget hun ikke kan lide ved den kjole. Og jeg tænker at det er vigtigt at lytte til dette, finde ud af hvad det er - måske kan den knap hun ikke bryder sig om fjernes eller måske skulle kjolen være byttet til en ekstra jumpsuit...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke med din skønne selvstændige datter :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske