Svar: 3 1/2 år og tøjkrise!

7. marts 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære skønne Floras mor

Tak for dit brev :)

Hmm ... jeg har tænkt en del over dit brev og den situation du beskriver, for det er naturligvis en rigtig svær balance at finde - på den ene side at du som voksen bestemmer visse ting og på den anden side, at du også gerne vil opdrage din datter til at være selvstændig og stå ved sine egne meninger.

Når jeg læser dit brev, så får jeg umiddelbart denne opfattelse af situationen: Du har købt tøj til din datter. Du har valgt, hvad du synes hun skal gå med og det har du købt og bragt med hjem - din datter har ikke været med ude at købe tøjet. Normalt når du kommer hjem med tøj, så er hun glad for det du køber, men denne her gang er hun faktisk ikke så glad - for egentlig kan hun ikke særlig godt lide kjolen, hun kan faktisk meget bedre lide sin jumpsuit og havde hun været med oppe at købe tøjet selv, så havde hun måske heller ville have haft to jumpsuits i stedet for den ene og så en kjole...

Jeg er helt med på, at det ofte er fremme i medierne at forældre i dag ikke sætter grænser nok, bestemmer for lidt - eller lader børnene styre alt for meget. I rigtig mange børnefamilier inddrages børnene i dagens beslutninger "hvad vil du have at spise i aften?", "Hvad vil du have med på madpakken i morgen", "vil du gå til dans eller gymnastik?", "Hvor synes du vi skal rejse hen på sommerferie?" osv. Mange synes at det er problematisk - men det synes jeg faktisk ikke at det behøver at være. For jeg tror på, at børn har glæde af at føle sig inddraget. Man skal naturligvis altid overveje, hvad man inddrager børnene i, tage hensyn til deres alder, udvikling, modenhed - men det er i mine øjne ikke forkert, at børn f.eks. selv er med til at bestemme, hvad tøj de godt kan lide og gerne vil have på, og hvad de ikke bryder sig om.

Din datter er nu 3.5 år, hun går i børnehave og møder hver dag masser af børn, som har forskelligt tøj på, og det er helt naturligt at hun begynder at have en mening om, hvad tøj hun godt kan lide - og at hun derfor gerne vil være medbestemmende om, hvilken typer kjoler hun skal gå i, og om hun ...

Annonce

... hellere vil gå i jumpsuits.

Nogle gange kan du måske godt falde over et sæt tøj, hvor du bare ved, at det er lige hende, her rammer du helt plet og kan så roligt købe det. Men andre gange vil hun måske vælge noget som du aldrig ville have overvejet - fordi hun naturligt har sin egen mening om, hvad hun synes er pænt og rart at have på. Og den mening skal hun naturligvis have lov til at have.

Jeg synes som udgangspunkt at hun skal have tøj i sit skab, som hun kan lide og som hun er glad for - det er rigtigt synd hvis hun tvinges til at få en kjole på, som hun ikke bryder sig om. Der hvor du kan bestemme er i selve købesituationen - vil du købe det hun gerne vil have eller siger du nej, fordi det er for dyrt, for upraktisk eller lignende - og så kan din indflydelse også komme ind i hverdagen, hvor I kan diskutere om et er vejr til sommerkjoler eller lange bukser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så kan man naturligvis spørge "skal man diskutere med en pige på 3.5?" - ikke hvis det bliver en diskussion om at få ret. Men kan kan sagtens indgå i en dialog, hvilket er rigtig vigtigt. Det lærer hende jo, at man ved at komme frem med forskellige synspunkter kan nå til enighed, kan finde et kompromis. Det kan være at hun f.eks. vil have en sommerkjole på, hvor hendes begrundelse er at hun gerne vil være fin den dag, og hvor du synes det er en dårlig idé, fordi det er for koldt. Her kunne man via dialog nå frem til en løsning hvor kjolen kom på, hvis hun tog tykke strømpebukser og en langærmet bluse inden under...

På samme måde kunne du i situationen med kjolen måske have fundet ud af, hvorfor hun ikke bryder sig om den. For det er når hun står med kjolen på og kikker sig i spejlet, at hun bliver ked af det og beder om at få noget andet på... Der er noget hun ikke kan lide ved den kjole. Og jeg tænker at det er vigtigt at lytte til dette, finde ud af hvad det er - måske kan den knap hun ikke bryder sig om fjernes eller måske skulle kjolen være byttet til en ekstra jumpsuit...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke med din skønne selvstændige datter :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.