3 1/2 år og tøjkrise!

7. marts 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

3 1/2 år og tøjkrise!

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, fordi jeg lige har haft en episode med min datter på 3 år og 8 måneder.

Jeg har lige købt lidt forskelligt nyt tøj til hende, og hun er skøn at købe nyt tøj til, da hun faktisk bliver lige så glad for det, som hun gør for legetøj :-).

I går havde jeg så lagt en ny hverdagskjole frem til hende (hun er vældig glad for kjoler). Da hun så skal til at have den på, spørger hun med store hundeøjne, om hun ikke nok må få sin nye jumpsuit på i stedet for. Jeg siger til hende, at det er okay, og så kan hun bare få kjolen på i morgen (i dag) i stedet for. Her til morgen får hun så som aftalt kjolen på. Umiddelbart efter står hun så og surmuler og siger, at hun vil have sin jumpsuit på igen. Jeg forklarer hende, at det kan ikke lade sig gøre, da den blev beskidt i går, og er blevet smidt til vask. Hun meddeler så, at så vil hun bare have noget andet på, for hun vil i hvert fald ikke have den kjole på! Jeg siger til hende, at det skal hun, for det aftalte vi i går, og for øvrigt har vi heller ikke tid til at skifte til noget andet, da vi er på vej ud ad døren. Det resulterer i et hysterisk anfald, hvor hun hyler, tramper i gulvet og flår kjolen af! Jeg skælder ud og siger, at nu skal hun bare se at få den kjole på igen, og må til sidst hjælpe hende, da hun nægter at tage den ...

Annonce

... på. Så jeg har en stortudende pige, der får børstet tænder, får overtøj på og bliver sat ud i bilen. På det tidspunkt er jeg selvfølgelig stoppet med at skælde ud. Jeg tørrer hendes øjne og næse og kysser hende på kinderne, men nævner ikke kjolen overhovedet! På vej til børnehaven bliver humøret hurtigt godt igen, og der er ingen problemer da vi siger farvel, og hun er sit gamle glade selv igen.

Alligevel sidder jeg tilbage med en knude i maven over, at hun blev så ked af det. Skulle hun alligevel have haft lov til at få noget andet tøj på? I min verden synes jeg jo bare ikke, at man som 3 ½-årig selv skal have lov til at bestemme, hvad tøj man skal have på. Det kan tids nok komme! Men hvis hun nu virkelig ikke kan lide sin nye kjole? Samtidig har hun jo også en alder, hvor der virkelig skal prøves grænser af, selvom jeg dog ikke synes, at vi har voldsomt mange konflikter med hende. Men jeg forsøger at være rimelig konsekvent, og hvis jeg har sagt nej, så betyder det nej! Og samtidig vil jeg jo også gerne opdrage hende til at være et selvstændigt menneske, der står ved sine meninger.

Håber du kan finde hoved og hale i alle mine tanker, og har lyst til at give dit bud på, hvordan du evt. ville have reageret i en lignende situation.

På forhånd tak :-).

Med venlig hilsen
Mor til skønne Flora

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!