Svar: Hvornår lukker køkkenet?
20. februar 2014
Alder:
3 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg er stor fortaler for godnatmåltid - det er min erfaring, at mange børn trives rigtig godt med at få lidt mad, før de skal sove. Det forbereder dem på natten og giver god ro i maven og sikrer ofte, at de sover bedre og mere roligt.
Et godnat måltid ligger ofte adskilt fra aftensmaden. Det vil sige at hvis man spiser f.eks. kl 18, så vil barnet måske få et godnatmåltid kl 19.30, få børstet tænder og derefter blive puttet i seng. Det er vigtigt at adskille de to måltider, så barnet ikke oplever, at det kan sige nej til aftensmad og i stedet få en lettere tilgængelig grød eller andet. Godnatmåltidet kan også sagtens være rester fra aftensmaden, det kan f.eks. godt være en frikadelle, hvis I har fået det, serveret med en klapsammenrugbrød eller lignende.
Men hvad så, hvis barnet som hos jer, ikke spiser aftensmad og en halv time senere udtrykker sult og behov for mad - når hun ligger i sin seng...?
Jeg tænker umiddelbart, at I måske skal starte med at se på, hvornår I spiser og hvad hun tilbydes af mad i løbet af dagen. Hvad får jeres datter af mad om eftermiddagen, når I kommer hjem fra børnehave? Og hvad tid spiser I generelt?
Det er meget vigtigt at børn får mad, når de beder om mad. Og uden at kunne vide det, så sker der nogle gange det, at hun måske er sulten om eftermiddagen eller først på aftenen, hvor I så beder hende vente fordi I gerne vil have at hun skal spise sin aftensmad. Men når I så når til aftensmaden, så kan hun ikke spise noget, for her er hun ikke længere sulten ...
Jeg vil derfor hellere spørge "hvornår er køkkenet åbent?" :) For det er rigtig vigtigt, at I er opmærksomme på, hvad hun tilbydes af mad dagen igennem, og hvad tid I spiser på. Hendes dagsrytme og indtag af mad, tidspunkter for måltiderne osv. vil naturligt spille ind på hendes lyst til at spise aftensmad og hendes behov for mad, når hun ligger i sin seng.
Hvis hun er sulten om eftermiddagen, så er det vigtigt at I tilbyder hende et sundt og godt mellemmåltid, gerne groft brød, grøntsager, kød, fisk - så hun på dette tidspunkt får nogen af de fødevarer, som I spiser til aften. Hvis hun har spist noget af det her, så behøver du ikke bekymre dig så meget om, hvad, hvordan og hvor meget hun spiser til aften.
Det lyder også som om at hun måske bliver puttet før hun er klar til at sove - i hvert fald går der ikke ret lang tid fra I spiser aftensmad til hun ligger i sin seng og hvor hun ofte erklærer at hun er mere sulten end træt.... Det kan godt være, at det er nødvendigt hos jer og den eneste måde jeres og hendes dag kan hænge sammen på, men måske har hun brug for at komme ud i køkkenet, sidde ved spisebordet og få et godnatmåltid, og så blive puttet en halv time senere....
Det kan også være at I skal rykke spisetiden frem, så hun er mere klar til at spise aftensmad, når den serveres. Hvis hun er sulten og parat til at spise, når I spiser aftensmad, så er der stor sandsynlighed for, at hun så også vil kune sidde mere roligt og nyde at spise sammen med jer andre - netop fordi spisetiden så passer til hendes rytme og behov - og derfor ikke behøver sit godnatmåltid, når hun så efterfølgende puttes i sin seng.
Jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske