Brev:
Hvornår lukker køkkenet?
20. februar 2014
Alder:
3 år, 7 mdr.
Hvornår lukker køkkenet?
Hej Helen.
Mit spørgsmål drejer sig om hvor gammel et barn skal være før jeg med rimelighed kan introducere at køkkenet lukker efter aftensmad?
Helt konkret har jeg et barn på 3 1/2 år, der har rigtig svært ved at finde ro ved aftensmadbordet til at sidde og spise også selvom resten af familien sidder roligt og snakker med hinanden og med hende og spiser. Fra maden bliver ryddet af bordet til hun skal i seng går der kun ca. 1/2 time, så det er næsten svært at putte en natmad ind i aftenritualet der, hvilket vi ellers tidligere har haft helt til. Nu er hun så begyndt af og til at klage over at hun er sulten, når hun ligger i sin seng og derfor ikke kan sove.
Hvornår( hvilken alder) er det formålstjenstligt at forklare, at det er når der er aftensmad på bordet at vi spiser og at køkkenet lukker på et bestemt tidspunkt? Og hvornår kan man forvente(arbejde med)at hun sidder rimelig roligt og spiser sammen med os andre.
Med venlig hilsen