Svar: Utryghed hos 4,5 årig
21. december 2013
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære KH
Tak for dit brev :)
Jeres dreng har lige nu rigtig meget behov for at vide at I er der, at I ikke går fra ham, at I ikke forsvinder. Og det er helt normalt for hans alder. Børn har naturligt perioder i deres udvikling, hvor de er bange for forskellige ting. Små børn under 2 år er f.eks. ofte bange for fremmede mennesker, i 2-4 års alderen begynder mange børn at blive bange for mørke og bange for små dyr. Angsten for mørke kan fortsætte op i skolealderen.
De fireårige har naturligt stadig svært ved at skelne fantasi og virkelighed. De drømmer rigtig meget om natten og drømmer ofte om meget konkrete ting - at de f.eks. bliver væk fra mor eller far, men deres fantasi begynder også at fylde mere i denne alder og de kan derfor også godt drømme om mindre konkrete ting. Børn i denne alder kan blive meget bange for ting de hører, ting de ikke helt forstår og derfor misforstår og børn kan i denne alder godt blive bange for ting, de har set i TV eller historier, de har hørt.
Når børn bliver omkring 5 år, så kan angsten for mørke være sådan, at barnet ikke tør gå ovenpå alene eller ikke tør gå ind et sted, hvor lyset er slukket. Selvom barnet i den alder godt ved, at man bare skal tænde kontakten, så føler barnet angst og behov for at mor eller far går med og tænder lyset. Og det lyder faktisk lidt som om at jeres dreng har lidt af dette nu, hvor han er 4.5 år gammel.
Det er altså helt normalt at børn i perioder er bange for forskellige ting og tydeligt søger vores hjælp og støtte, vores sikkerhed for at der ikke sker dem noget. Og lige nu lyder det som om at jeres dreng er inde i en periode, hvor han har rigtig meget brug for at I er der, betrygger og beroliger. Og I skal derfor være der for ham.
Du kan ikke hærde ham, ved at gå fra ham. Det er ikke sådan, at du kan træne ham i at være alene, ved at lade han blive inde, når du går ud og ordner fyret, ved at kræve at han skal være i værelset alene, imens du er i et andet rum, eller lade ham blive i bilen imens du går ind og handler ... Og han viser jo tydeligt, at det ikke er dette han har behov for - kvik dreng, sådan at kravle ud af vinduet! :)
Det bedste du kan gøre er at være der for ham 100%. Han må ikke tvivle på, at du passer på ham og vil ham. Han må ikke føle sig presset eller på nogen måde afvist. Det er vigtigt at han kan stole 100% på at du hele tiden er der, så han kan føle sig fuldstændig tryg. Og derfor vil jeg foreslå, at du lige nu forsøger en anden teknik - nemlig at invitere ham med.
Når du skal ud og ordne fyret, så sig "jeg skal ud til fyret, vil du med?", når du skal ud og lave mad eller andet "jeg går i køkkenet, vil du hjælpe mig?", når du skal op at handle - og selvom det er en kort tur, så tag ham med, som noget helt naturligt. Hvis han spørger "kommer du over til mig" eller siger "skynd dig" så svarer du "du kan tro jeg skynder mig" eller "jeg går naturligvis ikke uden dig". Han skal igen og igen mærke, at du vil ham og ikke presser ham til at være alene, så han tilsidst bliver så tryg, at han måske begynder at turde lidt mere selv:)
Hans mor- og far-depot skal bygges op, så han har noget at tære af, når I ikke er der, så lige nu har han ekstra meget brug for at I er der hele tiden, for at få depotet fyldt op:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske