Svar: Utryghed hos 4,5 årig

21. december 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære KH

Tak for dit brev :)

Jeres dreng har lige nu rigtig meget behov for at vide at I er der, at I ikke går fra ham, at I ikke forsvinder. Og det er helt normalt for hans alder. Børn har naturligt perioder i deres udvikling, hvor de er bange for forskellige ting. Små børn under 2 år er f.eks. ofte bange for fremmede mennesker, i 2-4 års alderen begynder mange børn at blive bange for mørke og bange for små dyr. Angsten for mørke kan fortsætte op i skolealderen.

De fireårige har naturligt stadig svært ved at skelne fantasi og virkelighed. De drømmer rigtig meget om natten og drømmer ofte om meget konkrete ting - at de f.eks. bliver væk fra mor eller far, men deres fantasi begynder også at fylde mere i denne alder og de kan derfor også godt drømme om mindre konkrete ting. Børn i denne alder kan blive meget bange for ting de hører, ting de ikke helt forstår og derfor misforstår og børn kan i denne alder godt blive bange for ting, de har set i TV eller historier, de har hørt.

Når børn bliver omkring 5 år, så kan angsten for mørke være sådan, at barnet ikke tør gå ovenpå alene eller ikke tør gå ind et sted, hvor lyset er slukket. Selvom barnet i den alder godt ved, at man bare skal tænde kontakten, så føler barnet angst og behov for at mor eller far går med og tænder lyset. Og det lyder faktisk lidt som om at jeres dreng har lidt af dette nu, hvor han er 4.5 år gammel.

Det er altså helt normalt at børn i perioder er bange for forskellige ting og tydeligt søger vores hjælp og støtte, vores sikkerhed for at der ikke sker dem noget. Og lige nu lyder det som om at jeres dreng er inde i en periode, hvor han har rigtig meget brug for at I er der, betrygger ...

Annonce

... og beroliger. Og I skal derfor være der for ham.

Du kan ikke hærde ham, ved at gå fra ham. Det er ikke sådan, at du kan træne ham i at være alene, ved at lade han blive inde, når du går ud og ordner fyret, ved at kræve at han skal være i værelset alene, imens du er i et andet rum, eller lade ham blive i bilen imens du går ind og handler ... Og han viser jo tydeligt, at det ikke er dette han har behov for - kvik dreng, sådan at kravle ud af vinduet! :)

Det bedste du kan gøre er at være der for ham 100%. Han må ikke tvivle på, at du passer på ham og vil ham. Han må ikke føle sig presset eller på nogen måde afvist. Det er vigtigt at han kan stole 100% på at du hele tiden er der, så han kan føle sig fuldstændig tryg. Og derfor vil jeg foreslå, at du lige nu forsøger en anden teknik - nemlig at invitere ham med.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når du skal ud og ordne fyret, så sig "jeg skal ud til fyret, vil du med?", når du skal ud og lave mad eller andet "jeg går i køkkenet, vil du hjælpe mig?", når du skal op at handle - og selvom det er en kort tur, så tag ham med, som noget helt naturligt. Hvis han spørger "kommer du over til mig" eller siger "skynd dig" så svarer du "du kan tro jeg skynder mig" eller "jeg går naturligvis ikke uden dig". Han skal igen og igen mærke, at du vil ham og ikke presser ham til at være alene, så han tilsidst bliver så tryg, at han måske begynder at turde lidt mere selv:)

Hans mor- og far-depot skal bygges op, så han har noget at tære af, når I ikke er der, så lige nu har han ekstra meget brug for at I er der hele tiden, for at få depotet fyldt op:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder