Svar: Meget vred og ulykkelig dreng

11. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Betina

Tak for dit brev og tanker - jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når du mærker at jeres dreng ikke trives, for når børnene ikke har det godt, så har vi mødre det heller ikke godt - og derfor er det rigtig fint at du jo netop reagerer :)

Du har selvfølgelig ret i at savnet af far betyder noget. Jeres dreng har brug for sin far og brug for at føle sig prioriteret og hvis I (dig, jeres søn og lillesøster) er meget alene i hverdagen, så er dit overskud naturligt ikke altid så stort og det vil han selvfølgelig også reagere på. Derfor er det vigtigt at far prioriterer at lave noget sammen med jeres dreng - bare de to alene "dig og mig", som er noget de har sammen og som du ikke deltager i. Det er vigtigt for jeres dreng, han har rigtig meget brug for sin far lige nu, men det giver også dig noget ro og mulighed for at samle lidt kræfter og overskud til at være der for ham, når I så er sammen :)

Det er rigtig godt og vigtigt at du fortæller din dreng hvor meget du elsker ham og nyder at være sammen med ham. Så han mærker alt det gode han gør og kan. Det er vigtigt for ham at føle sig betydningsfuld og det er vigtigt at du er helt konkret, når du roser ham - "jeg bliver så glad, når du hjælper med at dække bord", så du siger præcist, hvad det er og ikke kun siger "tak for hjælpen"...

Det er vigtigt at du sørger for mange små måltider dagen igennem. Han skal spise sundt og varieret og indtaget af sukker, sodavand, slik osv. skal skæres ned - det er vigtigt for hans blodsukker og jo mere sundt han spiser, jo mere stabilt vil hans blodsukker være og dermed også hans humør. Man kan godt nogle gange komme ind i en rutine, hvor det bliver let lige at stikke ham en figenstang, et par kiks, lidt chokolade, et par vingummier eller lignende - det giver ro og han er glad - men når sukkeret klinger af, så bliver han ekstra ked af det, frustreret og urolig og derfor hjælper det jer ikke på sigt. Det er vigtigt med sunde fødevarer hele dagen igennem, fordi det stabiliserer humøret.

Det er på samme måde rigtig vigtigt at han får sin søvn. Han skal i seng i ordentlig tid om aftenen og op til samme tid hver morgen. Det er vigtigt at han får søvn nok, for at have overskud til dagen og alle dagens udfordringer. Hvis han mangler søvn, vil han naturligt lettere blive i dårligere humør og der skal ikke ret mange ting til, ret meget modstand til, før hele verden ramler for ham.

Og så tænker jeg også at du skal prøve at tale lidt med ham om, hvordan han har det. For det lyder som om at han lige nu har det rigtig svært. Når man som din dreng pludselig ændrer opførsel, så er det ofte udtryk for at der sker noget i hverdagen, som han har rigtig svært ved at håndtere - og reaktionen kommer overfor dig, som jo er det trygge han kender og derfor netop tør reagerer på...

Og det kunne være en rigtig god ide´at tale med børnehaven om, hvordan det går det og om der foregår noget, som han måske oplever som svært. Det kan være nogle af de større drenge kræver noget af ham, som han ikke har lyst til eller synes er svært at være en del af. Det kan være at han oplever situationer, som han ikke ved, hvordan han skal tackle og derfor reagerer han netop derhjemme.

Og det vil være en ...

Annonce

... rigtig god idé, hvis du kan prøve at tale lidt med ham om, hvordan han egentlig har det, hvem han leger med, hvad lege han godt kan lide at lege, om de andre børn også kan lide de lege, hvad han gør, hvis nogen driller, hvad der kan gøre ham glad, hvad der kan gøre ham ked af det, hvad der gør dig glad og ked af det ... Du skal ikke sætte dig ned overfor ham, kikke ham i øjnene og stille en masse spørgsmål - for så vil han højst sandsynligt ikke svare. Det kan i stedet være en rigtig god idé at I laver noget praktisk sammen. Du kan f.eks. invitere ham med i køkkenet og bage boller, hvor I hjælpes ad og han er med til at forme bollerne osv. Hvis I sammen hygger jer med dette og samtidig kan have en snak om, hvordan han har det, så vil han måske lukke lidt op og du vil få lidt idé om, hvad det er han går og tumler med.

Og så skal du være opmærksom på om der er lidt for mange krav til ham i øjeblikket. Han er ved at være en stor dreng og han kan rigtig mange ting selv - og han vil naturligt også gerne skille sig ud i forhold til sin lillesøster, men han er samtidig også en lille dreng, som naturligt stadig har brug for at blive hjulpet - og nogle gange skal du måske hjælpe ham lidt ekstra og ikke stille krav om at han selv skal gøre en masse. Han ser jo hvor meget du hjælper lillesøster og måske vil han nogle gange bare også have lov til at være lille - og det er okay :)

Du har tidligere nævnt for mig at jeres dreng er særligt sensitiv og hvis han er det, så betyder det at han bearbejder indtryk med større dybde. Det betyder at han reagerer ekstra hvis der er mange lyde, synsindtryk osv. Han kan derfor godt blive meget træt efter en lang dag i børnehaven, hvor der naturligt er et højt lydniveau.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han vil også meget hurtigt blive påvirket af dine følelser og hvis du lige nu er stresset, mangler overskud, står meget alene i hverdagen, fordi far arbejdsmæssigt har meget travlt - så vil dette naturligt påvirke jeres dreng. Det kan godt være at jeres situation er nødt til at være som den er, og det kan være helt okay. Men det er vigtigt, at du er bevidst om det, og at du så forsøger at skabe stunder i hverdagen, hvor I bare kan slappe af, koble fra osv. og give hinanden den ro, som I begge har behov for. For din dreng bliver meget let påvirket af din sindsstemning og harmonien i hjemmet :)

Han vil naturligt også have en stor retfærdighedssans, og han kan tænke rigtig meget over tingene. Et særligt sensitivt barn har ofte svært ved at sige ”pyt med det” og han kan blive rigtigt ked af det eller frustreret, hvis han oplever uretfærdighed i hverdagen - og det gør han ganske givet i børnehaven. Det kan være ting, som går ud over ham, men det kan også sagtens være ting, som han oplever andre børn udsættes for og hvor han bekymrer sig på andres vegne. Han kan ikke forstå, hvorfor alle ikke opfører sig pænt, hvorfor nogen bevidst gøres kede af det osv. Og sådanne ting kan I netop tale om og det er vigtigt at du viser ham, at du forstår ham og forstår at det kan være svært. Det kan hjælpe ham at du netop lytter og være med til at give ham lidt mere overskud til at klare hverdagen med alt det, som den nu bringer med sig:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.