Svar: Utryg, reserveret og følsom pige

8. oktober 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor til 4-årig

Tak for dit brev :)

Jeg synes det er rigtig fint, at I gerne vil have at jeres datter skal gå til noget. Det er rigtig godt, hvis det kan give hende små succesoplevelser og hun lærer mange ting ved at være til svømning, gymnastik osv. Ud over at det er sundt at gå til sport, så er der også mange sociale ting i det. Men det kræver, at hun synes det er rart, og det lyder faktisk som om, at det ikke lige er hende - i hvert fald ikke lige nu.

Du fortæller at hun har været rigtig glad for at gå til "forældre-barn-gymnastik", men nu hvor hun skal være alene på gulvet, så er det ikke sjovt. Det bryder hun sig ikke om - og jeg tænker faktisk, at man ikke skal presse hende.

Det samme gælder svømning - hun vil sandsynligvis gerne gå til svømning og det vil være super godt, hvis far og datter kunne have dette sammen - men det skal være familiesvømning, hvor far kan være med i vandet.

Jeg tænker derfor, at I måske skal undersøge mulighederne for at hun kommer på et hold, hvor hun i første omgang lærer at føle sig tryg ved at skulle gå til noget - lige nu er det jo en overvindelse bare at skulle af sted eller at skulle gå fra parkeringspladsen ind, hvor det foregår - og hvor hun gør tingene sammen med jer. Det vil være rart for både jer og hende, for så skiller I jer heller ikke ud af mængden, men gør ligesom de andre og hun får en succesoplevelse med det. Og når hun er tryg ved dette, oplever at det kan være sjovt at gå til noget - så kan I til næste år, hvor hun så bliver 5 år tale med hende om og forberede hende på, at så bliver det uden jer - og så acceptere, hvis hun ikke vil det.

Hvis der ikke er mulighed for at gå til familiesvømning, hvor I bor, så kunne I måske alligevel gøre det til en fast tradition at far og datter tager i svømmehallen alene i åbningstiden en gang om ugen, for på den måde at holde fast i at de gør dette sammen og de er sammen i vandet. Ikke noget krav om en træner eller ...

Annonce

... andre, der er inde over.

Du skriver at din datter måske er sensitiv - og det kan godt være at hun er det... Du fortæller også at du selv har samme træk :) Og faktisk så tror jeg at din datter og måske også dig selv er det man kalder introvert. Det er ikke det samme som at være genert, og det er vigtigt at du ikke kalder din datter genert. At være introvert er noget positivt og godt - det betyder at du/hun tænker over tingene, at I tænker før I handler. Det betyder, at I ikke er typen, der råber højest eller med det samme siger "tag mig, tag mig", når nogen spørger "er der nogen er melder sig".

Hvis jeres datter er introvert, så betyder det at hun tappes for energi, når hun er sammen med mange mennesker - hvorimod, hvis man er ekstrovert, så får man energi af at være sammen med mange. Jeres datter har det sandsynligvis bedst, hvis hun er hjemme, og hvis hun er sammen med få mennesker af gangen og især nogen, som hun kender godt. Hun har brug for alene-tid for at lade op. Hun nyder at sidde og tegne, lave perler eller andet, når hun kommer hjem fra børnehave, hun har brug for roen og nærheden - det tanker hun op af. Men at være ude sammen med en masse andre børn, musik, larm, bolde osv - det tapper hende for energi.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil foreslå dig at læse min artikel "Er dit barn introvert eller ekstrovert" som du finder i min artikelsamling her på siden.

Jeg ved ikke hvad mulighed I har for at gå til forskellige ting, hvor I bor. Måske skal hun bare have en pause til hun bliver ældre og så gå til noget, hvor det kun er hende, der skal præstere, og hvor det ikke er sammen med en masse andre. Et forslag kunne være f.eks. musik. Det at lære at spille på et instrument, det styrer hun selv, det giver masser af selvtillid og hun vil måske være rigtig god til det, fordi hun har evnen til at fordybe sig - og så er det kun hende og en lærer ... bare en tanke :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to