Svar: Utryg, reserveret og følsom pige
8. oktober 2013
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Mor til 4-årig
Tak for dit brev :)
Jeg synes det er rigtig fint, at I gerne vil have at jeres datter skal gå til noget. Det er rigtig godt, hvis det kan give hende små succesoplevelser og hun lærer mange ting ved at være til svømning, gymnastik osv. Ud over at det er sundt at gå til sport, så er der også mange sociale ting i det. Men det kræver, at hun synes det er rart, og det lyder faktisk som om, at det ikke lige er hende - i hvert fald ikke lige nu.
Du fortæller at hun har været rigtig glad for at gå til "forældre-barn-gymnastik", men nu hvor hun skal være alene på gulvet, så er det ikke sjovt. Det bryder hun sig ikke om - og jeg tænker faktisk, at man ikke skal presse hende.
Det samme gælder svømning - hun vil sandsynligvis gerne gå til svømning og det vil være super godt, hvis far og datter kunne have dette sammen - men det skal være familiesvømning, hvor far kan være med i vandet.
Jeg tænker derfor, at I måske skal undersøge mulighederne for at hun kommer på et hold, hvor hun i første omgang lærer at føle sig tryg ved at skulle gå til noget - lige nu er det jo en overvindelse bare at skulle af sted eller at skulle gå fra parkeringspladsen ind, hvor det foregår - og hvor hun gør tingene sammen med jer. Det vil være rart for både jer og hende, for så skiller I jer heller ikke ud af mængden, men gør ligesom de andre og hun får en succesoplevelse med det. Og når hun er tryg ved dette, oplever at det kan være sjovt at gå til noget - så kan I til næste år, hvor hun så bliver 5 år tale med hende om og forberede hende på, at så bliver det uden jer - og så acceptere, hvis hun ikke vil det.
Hvis der ikke er mulighed for at gå til familiesvømning, hvor I bor, så kunne I måske alligevel gøre det til en fast tradition at far og datter tager i svømmehallen alene i åbningstiden en gang om ugen, for på den måde at holde fast i at de gør dette sammen og de er sammen i vandet. Ikke noget krav om en træner eller andre, der er inde over.
Du skriver at din datter måske er sensitiv - og det kan godt være at hun er det... Du fortæller også at du selv har samme træk :) Og faktisk så tror jeg at din datter og måske også dig selv er det man kalder introvert. Det er ikke det samme som at være genert, og det er vigtigt at du ikke kalder din datter genert. At være introvert er noget positivt og godt - det betyder at du/hun tænker over tingene, at I tænker før I handler. Det betyder, at I ikke er typen, der råber højest eller med det samme siger "tag mig, tag mig", når nogen spørger "er der nogen er melder sig".
Hvis jeres datter er introvert, så betyder det at hun tappes for energi, når hun er sammen med mange mennesker - hvorimod, hvis man er ekstrovert, så får man energi af at være sammen med mange. Jeres datter har det sandsynligvis bedst, hvis hun er hjemme, og hvis hun er sammen med få mennesker af gangen og især nogen, som hun kender godt. Hun har brug for alene-tid for at lade op. Hun nyder at sidde og tegne, lave perler eller andet, når hun kommer hjem fra børnehave, hun har brug for roen og nærheden - det tanker hun op af. Men at være ude sammen med en masse andre børn, musik, larm, bolde osv - det tapper hende for energi.
Jeg vil foreslå dig at læse min artikel "Er dit barn introvert eller ekstrovert" som du finder i min artikelsamling her på siden.
Jeg ved ikke hvad mulighed I har for at gå til forskellige ting, hvor I bor. Måske skal hun bare have en pause til hun bliver ældre og så gå til noget, hvor det kun er hende, der skal præstere, og hvor det ikke er sammen med en masse andre. Et forslag kunne være f.eks. musik. Det at lære at spille på et instrument, det styrer hun selv, det giver masser af selvtillid og hun vil måske være rigtig god til det, fordi hun har evnen til at fordybe sig - og så er det kun hende og en lærer ... bare en tanke :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske