Brev:
Bange og dårlig søvn
8. oktober 2013
Alder:
5 år, 6 mdr.
Bange og dårlig søvn
Kære Helen
Jeg skriver denne gang pga vores store dreng Matthes.
Han er nu 5 1/2 og trives ellers rigtig godt.
Vi er flyttet til hus for et lille halvt år siden, og han har også flyttet til ny børnehave. Det er gået rigtig godt selvom han var meget glad for sin gamle BH - han har altid gode dage med masser af kammerater og leg. Han har smidt natbleen helt nu, og er helt med sprogligt og fysisk. Han er for det meste en sød og omsorgsfuld storebror og er en god dreng.
Nu til min bekymring.
For en lille uge siden vågnede han om natten og kunne ikke sove, efter at vi havde rendt frem og tilbage et stykke tid, fordi han blev ved med at kalde, kom han ind til os. Han kunne dog stadig ikke sove og lå meget tæt på mig, han var vågen i ca 3 timer :-S
Efter den nat har han udviklet angst eller frygt for at være alene og for lyde.
Han kalder og kalder, når vi har lagt ham og hans søster - vi sidder i rummet lige ved siden af, hvor han kan høre os hele tiden. vi render ind og ud til ham. Om natten vågner han, og er bange for lyde, for biler, for tyve og vil have vi skal gå ned, og tjekke om der er noget eller nogen (hvis vi gør, det vil han have, vi skal igen og igen)
Han er normalt ikke bange for at være alene - men pludselig er han skrækslagende.
Vi har talt om det, og vi har sagt, at vi har styr på det, og at han ikke skal være bange. vi har siddet, og hygget i tusmørket, og gættet på alle de hyggelige ting folk i bilerne skulle hjem og lave osv. Vi tager ham pt ind i seng om natten (det har han stort set aldrig haft brug for - han sover også på værelse med sin søster).
Hvad tænker du vi skal gøre?
Han driver os også en anelse til vanvid, fordi hver gang vi gør noget for at gøre ham tryg, så vil han have mere, eller at vi skal gøre det igen og igen. Det ville være bedst hvis vi hele tiden var hos ham....
Med venlig hilsen
Lea