Svar: Problemer med mad
15. august 2013
Alder:
14 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at jeres dreng begynder at spise mere selektivt nu. Når børn først bliver et år, så spiser de mindre, de vokser ikke længere helt så hurtigt og appetitten er anderledes. Det er også sådan at alt ikke længere puttes i munden, han behøver ikke putte i munden for at undersøge, og derfor vil han naturligt ikke længere smage på alt, som du sætter foran ham.
I stedet vil han nu undersøge, hvad der sker med maden, som han spiser. Hvis han kommer den ud over bordkanten, hvad sker der så? Hvis han kommer den op i glasset, hvad så? Hvis han tømmer koppen ud i tallerkenen, hvad så? Hvis han tygger maden, hvordan ser den så ud - derfor ind i munden og ud igen. Hvis han smatter den ud mellem fingrene, hvordan føles det så? Han lærer en masse af dette, men skal naturligt også hjælpes med at holde fokus på at maden skal spises og ikke leges med.
Og han undersøger naturligt også, hvad det gør ved jer, når han leger med maden i stedet for at spise den og han er naturligt meget bevidst om, at han ved at afvise maden får en særlig reaktion fra jer.
Det er som udgangspunkt vigtigt ikke at skælde ud, modsat heller ikke ignorere ham. I skal prøve at holde fokus på det, som I gerne vil have ham til, netop at spise. Derfor vil det være rigtig godt at tale positivt om maden "mmm mam mam, smager godt" og motivere til at spise "ind i munden skat, ind i munden" - så fokus bliver på det han skal og ikke det han gør forkert.
Nogle gange sker det, at de første gange barnet gør noget, som vi ikke har set før, ja så virker det sjovt og vi begynder at grine - og hvis man griner, så tror barnet at det skal gøre sådan og lærer derfor ikke at det er forkert. Derfor er det vigtigt at I sender de rigtige signaler ved middagsbordet.
Nogle gange må I naturligvis også gerne sige nej, så han lærer at det er forkert. Det kan være nødvendigt at flytte hans tallerken, fordi han husker bedre at det er forkert, hvis der følger en handling med. Men som udgangspunkt er det bedst, hvis I kan motivere ham til at gøre det, som I gerne vil se mere af :)
I skal være opmærksomme på om jeres dreng fascineres af lyden af skeen der bankes i bordet, mælken der løber ud over bordkanten eller hvad det nu kan være. Hvis det er tilfældet, så vil det være en rigtig god idé at give ham et alternativ til disse ting, netop for at imødekomme hans behov for at undersøge. I kan derfor tilbyde ham at slå på tromme eller på hammerbræt "ikke slå skeen i bordet, se du kan tromme i stedet" eller I kan lade ham lege med vand, bøtter, vandkander osv. uden for middagsbordet. Jo mere han får sin udforskningstrang stillet uden for middagsbordet, jo lettere vil det ofte være at minimere udforskningtrangen omkring maden, når han skal spise :)
Madro er vigtigt og det er rigtig godt at give ham mad, som I andre spiser. Så udgangspunktet er at I spiser det samme. Giv ham få stykker af gangen, så måltidet er overskueligt for ham - han kan altid få mere, hvis han viser interesse for det. Lad ham også smage fra jeres tallerken, hvis han synes at jeres mad virker mere interessant.
Fjern ham evt. fra bordenden, så han ikke sidder og troner med en af jer på hver side, men får naturlig madro og kan koncentrere sig bedre om at spise.
Og giv ham en banan eller en godnatgrød som en fast del af putteritualet, så han ikke går sulten i seng. Der skal gå tid imellem aftensmaden og godnatmåltidet, f.eks. aftensmad kl 18 og godnatgrød kl 19.30-20 ...
Håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske