Svar: Besøg hos legekammerater

13. august 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lidt pylrede mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Som udgangspunkt, så skal du ikke lade andre passe dit barn, hvis ikke du har tillid til at de kan finde ud af det - det kommer der ikke noget godt ud af, og det er uanset om det er hos venner, bedsteforældre eller andre. Du skal være fuldstændig tryg ved at aflevere din datter og er du ikke det, så vil din utryghed naturligt smitte af på hende, og det er vigtigt at hun kan føle sig tryg, også når mor ikke er der.

Der er jo aldrig nogen garantier og der kan sagtens ske ulykker i jeres hjem og andre steder, selvom du er meget opmærksom og synes du har sikret dig mod alt. Men der er naturligt forskel på, hvor meget hver familie går op i sikkerhed - og der er naturligt også forskel på, hvor meget børn "løber rundt på egen hånd" eller "altid er under opsyn".

Og jeg tænker at du kommer længst med at være helt ærligt. Det lyder som om at din datter har en rigtig god legekammerat, som du regner med at hun skal være meget sammen med de næste år, og at de to får rigtig meget glæde af hinanden. Derfor er det rigtig vigtigt, at du taler med forældrene om, hvordan du har det. Du er nødt til at være ærlig og sige, at du er usikker på det med at "lege på en gård". Du kan forklare at du ikke selv er vokset op på en gård og at man jo hører om børn der bliver dræbt af halmballer, kommer til skade i maskiner osv. og at du er nødt til at høre, hvordan de har det med disse ting. Det kan jo være at du ...

Annonce

... bliver positivt overrasket og familien siger at "børnene får aldrig lov til at komme i laden" eller lignende, så du ved at de er opmærksomme og faktisk har tænkt over det.

Og ja - normalt så bliver man måske og drikker en kop kaffe sammen - enten når man afleverer eller når man henter, fordi man som forældre også lige hilser på hinanden og får afstemt lidt forventninger, hører, hvordan det er gået osv. Men normalt lader man barnet lege uden at mor og far er til stede. Det er også en del af det, at være på besøg hos en legekammerat, at man netop er der selv og kan komme hjem og fortælle om alt det man har lavet, det nye man har oplevet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har naturligvis ret i at børnene vil kunne flere ting på egen hånd, når de bliver ældre og vil kunne passe på sig selv på en anden måde - men det er stadig helt naturligt lige at afstemme forventninger og lave aftaler. I sommer havde min 12 årige datter et par veninder på besøg og de ville gerne til stranden - og her afstemmer jeg naturligt lige med pigernes forældre "hvordan har I det med at de tager til stranden alene?" - det er for mig helt naturligt, at man som forældre lige hører, hvordan andre forældre har det og laver nogle aftaler om, hvad der er okay og hvad der ikke er. Og det er netop dette du så småt skal igang med, nu hvor din datter starter i børnehave og du stille og roligt skal give mere og mere slip ...:)

Det er bestemt ikke let, men jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger