Svar: Besøg hos legekammerater
13. august 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære lidt pylrede mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Som udgangspunkt, så skal du ikke lade andre passe dit barn, hvis ikke du har tillid til at de kan finde ud af det - det kommer der ikke noget godt ud af, og det er uanset om det er hos venner, bedsteforældre eller andre. Du skal være fuldstændig tryg ved at aflevere din datter og er du ikke det, så vil din utryghed naturligt smitte af på hende, og det er vigtigt at hun kan føle sig tryg, også når mor ikke er der.
Der er jo aldrig nogen garantier og der kan sagtens ske ulykker i jeres hjem og andre steder, selvom du er meget opmærksom og synes du har sikret dig mod alt. Men der er naturligt forskel på, hvor meget hver familie går op i sikkerhed - og der er naturligt også forskel på, hvor meget børn "løber rundt på egen hånd" eller "altid er under opsyn".
Og jeg tænker at du kommer længst med at være helt ærligt. Det lyder som om at din datter har en rigtig god legekammerat, som du regner med at hun skal være meget sammen med de næste år, og at de to får rigtig meget glæde af hinanden. Derfor er det rigtig vigtigt, at du taler med forældrene om, hvordan du har det. Du er nødt til at være ærlig og sige, at du er usikker på det med at "lege på en gård". Du kan forklare at du ikke selv er vokset op på en gård og at man jo hører om børn der bliver dræbt af halmballer, kommer til skade i maskiner osv. og at du er nødt til at høre, hvordan de har det med disse ting. Det kan jo være at du bliver positivt overrasket og familien siger at "børnene får aldrig lov til at komme i laden" eller lignende, så du ved at de er opmærksomme og faktisk har tænkt over det.
Og ja - normalt så bliver man måske og drikker en kop kaffe sammen - enten når man afleverer eller når man henter, fordi man som forældre også lige hilser på hinanden og får afstemt lidt forventninger, hører, hvordan det er gået osv. Men normalt lader man barnet lege uden at mor og far er til stede. Det er også en del af det, at være på besøg hos en legekammerat, at man netop er der selv og kan komme hjem og fortælle om alt det man har lavet, det nye man har oplevet.
Du har naturligvis ret i at børnene vil kunne flere ting på egen hånd, når de bliver ældre og vil kunne passe på sig selv på en anden måde - men det er stadig helt naturligt lige at afstemme forventninger og lave aftaler. I sommer havde min 12 årige datter et par veninder på besøg og de ville gerne til stranden - og her afstemmer jeg naturligt lige med pigernes forældre "hvordan har I det med at de tager til stranden alene?" - det er for mig helt naturligt, at man som forældre lige hører, hvordan andre forældre har det og laver nogle aftaler om, hvad der er okay og hvad der ikke er. Og det er netop dette du så småt skal igang med, nu hvor din datter starter i børnehave og du stille og roligt skal give mere og mere slip ...:)
Det er bestemt ikke let, men jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske