Brev:
Besøg hos legekammerater
13. august 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Besøg hos legekammerater
Hej Helen,
Jeg har en pige på knap 3 år som lige er startet i børnehave. Samtidig har jeg snakket med forældrene til nogle af børnene fra dagplejen om, at hun skulle lege med deres pige, som hun kom godt ud af det med.
Normalt så går jeg meget op i sikkerhed - bryder mig ikke om at mine børn er alene hos bedsteforældrene, da deres hjem ikke er synderligt børnesikre og ved at mange andre forældre ikke ser de samme "farer" som jeg gøre - f.eks. ifht. opbevaring af opvaskemiddel, knive, leg ved vand udenfor, at holde fast i hende når vi er nær biler osv. Umiddelbart havde jeg tænkt at så længe hun bare er 3 så kunne vi bare tage med hen til de andre forældre. Det gør vi helt sikkert også første gang, men jeg har lidt opfattelsen af at det ikke er normen at gøre hver gang - altså at jeg forventes at efterlade mit barn på et tidspunkt. Det gør jeg også hos dagplejer og børnehave, men der forventer jeg, at deres hjem er godkendt og dermed sikkert for børn - så sikkert det nu kan blive. Nogle af børnene bor f.eks. på en gård og er måske vant til at måtte lege i hø, nær landbrugsredskaber e.l. som jeg ikke ønsker mit barn skal lege med. Og jeg tænker ikke at jeg kan stille en masse krav, hvis jeg kommer og spørger om vi skal lave en legeaftale for børnene.
Jeg ved godt jeg ikke kan skærme mine børn for alt, men tænker at jo ældre de er jo mere kan de også passé på dem selv.
Hvad er din holdning til hvornår man kan efterlade sin 3-årige i et fremmed ikke sikkerhedsgodkendt hjem :-) og hvad man plejer at gøre som forælder ifht. at blive eller tage hjem?
Med venlig hilsen
Den lidt pylrede mor :-)