Svar: 2-sproget?
10. juli 2013
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du gerne vil holde fast i det engelske, da far taler engelsk og det er måden de to kan tale sammen på - og det er en rigtig god idé at lade jeres datter se engelske film, læse engelske bøger, synge sange på engelsk osv. når det passer ind i hverdagen, så du på den måde holder fast i det engelske - ligesom du naturligvis stadig skal tale engelsk med far og hende, når I skyper sammen.
I hverdagen kan det dog godt blive svært at holde fast i det engelske - fordi ingen omkring jer taler engelsk. Hvis far boede i DK og i talte engelsk sammen derhjemme, så ville hun naturligt få dette sprog med sig. Men da I skal bo i hvert sit land og I ikke taler sammen hver dag, så vil hun ikke møde engelsk, som et dagligt sprog og vil derfor ikke lære det på samme måde.
Dagplejer og andre voksne vil sandsynligvis godt forstå de engelske ord hun siger og dermed vil de sagtens kommunikere, men hun vil få svar tilbage på dansk, og hun vil høre det danske sprog overalt omkring sig - og derfor vil hendes ordforråd fremover naturligt være dansk.
Jeg ved ikke helt, hvad planerne er omkring far og hvorvidt I skal bo sammen igen, så hun fortsat skal lære engelsk ... Du kan jo overveje at ansætte en engelsk talende barnepige i DK, du kan også undersøge mulighederne for at hun kan komme i engelsk talende børnehave og skole. Der findes, alt efter hvor man bor i DK, internationale børnehaver (pre schools) og skoler. Muligheden for dette er der og det kan du naturligvis undersøge. Der er dog lidt tid til det bliver aktuelt med børnehave og skole, og det kan være svært at holde fast i det engelske indtil da...
Nogle pre-scools tager dog børn fra 2 års alderen, andre først fra 3 år, men det kunne måske være en idé for jer. Der ligger f.eks. "Sunrise Preschool" i Hellerup, "Montessori Preschool" i Valby, "Childrens Garden" i Hellerup, "Århus Academy for Global Education" i Højbjerg, "Hørsholm Internationale skole" i Hørsholm. Jeg kan, som du kan se, finde flest i Københavns området ...
En mulighed for jer kunne måske også være at du via nettet eller avisen søgte andre familier med engelsk talende børn, så I kan finde et fælleskab og skabe et netværk med andre i en lignende situation. Bare en tanke...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske