2-sproget?

10. juli 2013

Kategori:
Alder:
14 mdr.

2-sproget?

Kaere Helen

Dette brev er meget I forlaengelse af mit tidligere brev om hvordan vi skal til at flytte fra Uganda til Danmark og de skift min datter kommer til at opleve.
I den forbindelse har jeg en saerlig bekymring I forhold til hendes sproglige udvikling.

Hun er inde I en rigtig skoen og spaendende udvikling, hvor nye ord kommer til hele tiden, de fleste paa engelsk.

Jeg er den eneste der taler dansk til hende, men jeg taler jo engelsk med alle andre, saa det er jo uden tvivl det engelske sprog hun hoerer mest, som du ogsaa kan se paa hendes ordforraad, som er som foelger.

Engelsk:
Daddy, mummy, nanny, baby, no, dirty, doggy, bird, turtle, here, there, money, shoes, bag, hello, no, gone, bye, wauw, more, car, water og Armani (navnet paa hendes veninde).

Dansk:
Myre, navle, naese, mam mam, mormor, tak, ae ae (naaar hun aer nogen), skoo (vaersgo) Lola (navnet paa hendes dukke), Peter (navnet paa hendes bamse).

Saa kan hun et par faa ord paa det lokale afrikanske sprog (boda boda, som betyder knallert og matatu, som betyder bus)

Hun forstaar utrolig meget, men ogsaa mest paa engelsk. F.eks saa har hun en (lidt irriterende :)) ”leg” for tiden, hvor hun haelder det hun drikker ud af hendes kop hvorefter hun peger paa gulvet og siger ”dirty”. Jeg beder hende saa om at gaa ud i koekkenet og hente en klud og toerre op. Hun gaar derefter ud i koekkenet henter en klud, kommer tilbage og toerrer det op.
Efterfoelgende peger hun paa kluden og siger ”dirty”. Jeg bekraefter hende i at ja den er beskidt nu, saa den skal ud i vasketoejskurven, hvorefter hun tager kluden, gaar ind i sovevaerelset og smider den i kurven til det beskidte vasketoej.

Min bekymring gaar paa to dele:

1. Hendes sprogpaavirkining bliver ...

Annonce

... med et aendret fra engelsk til dansk og hun vil sikkert ikke faa saa meget respons paa hendes engelske ord i Danmark, som hun faar i Uganda, samt hun vil ikke kunne forstaa danske ”instruktioner” lige saa godt. Hvad vil det betyde for hende og hendes sprogudvikling (og bestemt ikke mindst hendes selvtillid).

2. Hendes far taler engelsk og jeg kan slet ikke overskue tanken om at hun 1 aar fra nu ikke forstaar engelsk og dermed ikke kan kommunikere med hendes far.

Jeg har proevet at orientere mig lidt i litteraturen og jeg kan forstaa at det ikke bliver anbefalet at man kommunikere med sit barn paa andet end sit eget modersmaal (hvilket jeg jo faktisk goer en del nu, naar hendes far, jeg og vores datter leger alle sammen) og det giver jo fin mening, men jeg ser samtidig ogsaa mig selv som vaerende den eneste der kan soerge for at vedligeholde og laere hende mere engesk. Saa hvordan daelen griber jeg det an?

Jeg har selv taenkt over foelgende maader og haaber du har lidt holdninger til de ideer eller maaske ovenikoebet har nogle andre forslag.

- Nu ser hun ikke TV endnu, men naar hun goer skal tegnefilmene vaere paa engelsk.
- Synge godnat sange paa engelsk
- Laese godnathistorier paa engelsk
- Laere hende bestemte kategorier paa engelsk (f.eks dyr, farver, tal osv.)
- Have bestemte rutiner, som vi udfoere paa engelsk (f.eks putteritualet om aftenen eller morgenmaden foer dagpleje)

Jeg er ikke interesseret i at det bliver deciederet undervisning, men jeg leder efter maader at faa nogle rammer hvor det er ”engelsk-tid” hvis du forstaar hvad jeg mener?

Jeg haaber du vil dele dine tanker med mig omkring ”sprogskiftet” og vil gerne vide om du taenker at det er et helt umuligt projekt at laere hende engelsk?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte