Svar: Far på banen

1. juli 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M.

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at I overvejer at få en nummer 2 :)

Der går naturligt lidt tid, før en evt. lillebror eller søster melder sig og storebror bliver måske 4 år - og til den tid vil han naturligt også være mere parat til at give mor lidt fra sig, så tiden vil naturligt også arbejde for jer.

Men ellers tænker jeg, at det faktisk lyder som om at I er rigtig godt på vej og som om at I gør det rigtige. Det er super godt at far og søn laver ting sammen. Det er vigtigt at de to har "far og søn" ting, som kun de laver og som mor ikke er en del af. Og så kan de komme hjem og i fælleskab fortælle om alt det de har oplevet sammen og du kan dele deres glæde og begejstring sammen med dem - men det er deres oplevelse sammen:)

Det er på samme måde super godt, at der er visse ting som far gør - f.eks. bærer storebror på skulderen, spiller fodbold eller andet, fordi det er far bedst til. Og I må her gerne holde fast i at "det er far". Og på samme måde er det super fint at der så også er ting, som mor gør og hvor mor er den bedste - forskellighed er også en styrke og vi er bedst til forskellige ting :)

Og så er der naturligvis også situationer, hvor I i princippet kan være lige gode. Og her er det så vigtigt, at I bakker hinanden op - samtidig med at I også anderkender jeres drengs ønske om at få især den ene af jer ... Det kan f.eks. være, at han gerne vil puttes af mor. Det er her naturligt at I begge siger godnat og far kan f.eks. sige "nu putter jeg dig og så kommer mor bagefter" og du kan sige "far putter dig, så kommer jeg ind og siger godnat" osv. Så I begge bakker op om, at I begge vil og begge kan :)

De er også rigtig vigtigt at I forældre viser at I er glade for hinanden. At I holder i hånden, når I går tur, at I kysser og krammer osv. Så han ser, at I betyder noget for hinanden og at I ikke lige kan spilles ud imod hinanden - vil han være med til at knuse og kramme skal han naturligvis det :)

I kan også nogle gange lave nogle aftaler om at I skiftes - det kan f.eks. være, hvis han kræver at sidde ved siden af mor ...

Annonce

... om aftenen, så kan mor f..eks. sige at "det er fars tur at sidde ved siden af mor i dag". Hvis han er meget til "helle for at ...", så kan mor nogle gange sige "helle for at sidde ved siden af far" - så han direkte hører at du som mor prioriterer far. Og naturligvis går det efter tur, så alle kan sidde ved siden af alle - nogle gange kan det være fint at skifte pladser efter en retfærdig regel.

Og atter andre gange, så må man også bare gøre det, som i situationen giver mest ro - sådan er det også at være forældre og det er naturligvis også okay :)

I forhold til at din dreng ikke må føle at mor svigter ham eller afviser ham, så er det vigtigt at du sætter ord på, så han hører, at du forstår hvad han vil. Det er vigtigt at han føler sig forstået og mødt - det er ikke det samme som at han får sin vilje.

Jeg plejer at sammenligne det med at du f.eks. går ind til din chef fordi du gerne vil have lønforhøjelse eller måske er du sur og utilfreds over noget. Din chef kan møde dig på to måder:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

1. Hold dog op med at skabe dig! Det er da utroligt som du altid er utilfreds og brokker dig. Sæt dig ud og tænk lidt over, hvordan du opfører dig og kom tilbage, når du kan finde ud af at opføre dig ordenligt ...!

Eller 2. Hvad sker der? Hvorfor bliver du så vred? Kom lige ind, sæt dig ned og lad os tale sammen, lad mig høre, hvad det er ...

Hvis du bliver mødt som i eksempel 1, så vil du føle dig afvist og svigtet. Men bliver du mødt som i eksempel 2, så vil du føle dig lyttet til og forstået. Du bliver ikke afvist og du bliver ikke svigtet - heller ikke selvom du ikke får din vilje. Det er ikke sikkert at du får lønforhøjelse eller hvad det nu er - men det har rigtig stor betydning, at du føler dig mødt og lyttet til :)

Så jo mere du kan lytte og anerkende ham og vise ham at du altid er der for ham - jo bedre er det - og det kan du sagtens være selvom også far er der og en lille ny bror eller søster kommer til - for ingen kan tage storebror plads, han er noget særligt og vil altid være det :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet