Hvad er rimelige krav til en snart 3-årig?

1. juli 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hvad er rimelige krav til en snart 3-årig?

Hej Helen.

Overskriften signalerer nok et lidt stort og åbent spørgsmål, men jeg har brug for dine indspark. Vi er ved at have fået en rigtig bestemt lille herre i huset på 2 år og 10 måneder, og jeg kan mærke, hvordan vi pludseligt hele tiden bliver udfordret på vores retningslinjer, rammer m.m., men også på hvad vi egentligt kan tillade os at forlange af ham. Hvad er fx rimelige krav i forhold til at opføre sig ordentligt? I forhold til ikke at afbryde, når de voksne taler, spise pænt, lege lidt selv nogle gange, larme og lege vildt, men ikke alt for larmende og alt for voldsomt, ikke bryde helt sammen, hvis han får et nej, og man har tilbudt et alternativ eller givet ham et valg mellem to andre ting osv…

Vores dreng er en rigtig glad, meget social og meget aktiv dreng. Han har altid været glad for alt fysisk og er derfor godt med motorisk (suser af sted på sin løbecykel og 3-hjulede, klatrer, slår kolbøtter m.m.), og sprogligt får vi fortsat at vide, at det er helt vildt, så godt han snakker (han har et stort ordforråd, kombinerer mange lange sætninger og kommunikerer også meget). Han er vellidt i børnehaven – der er mange børn, der gerne vil lege med ham, og han er sød ved de små. Samtidig har han også altid været meget stor rent fysisk af sin alder. Så han forstår mange ting og kan mange ting, og jeg tager ofte os selv i at tænke eller sige, at ”Nu er han jo en stor dreng, så derfor kan han godt…”.

Han er som sagt også en meget bestemt herre, der ...

Annonce

... har en menig om tingene, og han skal nok lade os det vide, hvis det ikke lige er eller bliver, som han ønsker. Og det er i sådanne situationer, at vi godt kan blive lidt udfordrede, for vi ønsker jo at lære ham, hvordan verden hænger sammen – at verden er et rart sted at være, hvor man er søde og rare ved hinanden, hvor man godt kan være på egen hånd, men hvor andre mennesker også har behov, hvor man ikke altid får sin vilje og ikke altid kan bestemme, hvor der er nogle regler og krav, hvor det ikke hjælper bare at græde eller pive etc.

Men på samme tid er han også bare stadig en meget lille gut, der stadig kun lige er ved at lande her i verden, og som har brug for rigtig meget omsorg, tryghed og fleksibilitet. Han har brug for rigtig meget fysisk kontakt; vi er nødt til at sidde hos ham, når han skal falde i søvn, og han kommer tit over i vores seng at sove på et tidspunkt i løbet af natten. Når vi kommer nogle steder (fx til børnehaven eller hos venner), fortæller han, at han bliver genert og gerne vil op, og så har han brug for at sidde og putte lidt hos mig et stykke tid, indtil vi kan begynde at bevæge os omkring (men stadig med en af os ved hånden). Han er også begyndt at blive mere bange og forsigtig – hopper ikke lige så vildt ud fra mange høje steder som tidligere, og spørger tit, om der er fx hajer i vores hus, og vil helst af have én med til bare at hente et par sko ude på terrassen.

Jeg glæder mig til at få dit syn på tingene!

Mange hilsener,
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder