Svar: Slut med sut

6. maj 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Helene

Tak for dit brev :)

Det er altid vigtigt at finde det rigtige tidspunkt at stoppe med sutten, jeres datter skal være parat, for hvis hun ikke er det, så vil hun naturligt kunne finde på at sutte på tommelfinger eller tager i stedet lillesøsters sutter og så er I lige vidt. Det er derfor godt, hvis I kan indgå i et samarbejde med hende omkring det, så hun også selv viser tegn på at være parat.

Det er en rigtig god idé at trappe brugen af sutten ned, så hun får den mindre og mindre og således kun får den, når hun sover. Det er på den måde rigtig fint at I holder fast i at den som udgangspunkt kun bruges til middagsluren og når hun puttes om aftenen og det vil være rigtig godt, hvis hun lærer at sutten har en fast plads, hvor den så ligger og venter på hende til hun skal i seng. Det kan være noget positivt i at I ikke tager den fra hende og gemmer den for hende, men viser hende hvor den er og laver en aftale med hende om, at nu ligger den der og venter - så ved hun at den er der og at hun får den igen, når tid er.

Og så er det en rigtig god idé at give hende en substitut. Hun skal have noget andet at trøste sig med, som ikke er sut men f.eks. en putteklud, en bamse, en slaskedukke eller lignende. Sutten er en meget kær ven og derfor gør det ondt at skulle sige farvel til denne, det er naturligt rigtig svært. Og der skal noget andet i stedet, så når hun f.eks. ved aflevering i børnehave, savner og spørger efter sutten, så kan hun få sin slaskedukke eller hvad hun nu har i stedet. ...

Annonce

... Og måske skal hun have noget nyt nu, som hun selv er med til at vælge. For nogle børn fungerer det rigtig godt med f.eks. build a bear eller lignende, som de selv er med til at fylde med kys og knus. For andre er det en bestemt bamse eller dukke i butikken, de forelsker sig i og nogle gange er det noget, som vi som voksne ikke lige ville have valgt og det er naturligvis okay.

Nogle børn har glæde af at man læser om at slippe sutten, fordi det viser dem at de ikke er alene om dette og at det naturligt er svært. Det kan være rigtig rart at høre om andre og tale lidt om andre, det er naturligt sværere at tale om sig selv. Nogle børn har glæde af at omgivelserne informeres omkring det og er meget stolte, hvis nogen spørger - her kan det f.eks. være en idé med stopsy.dk. Det består af en bog, en t-shirt, en suttepose, en tøjhund og en rygsæk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Andre børn har glæde af at man forærer sutten til julemanden, hænger den på et suttetræ eller bytter den for en gave i en legetøjsbutik ... Og så er der naturligvis også børn der har det aller bedst med at tingene er som de er, at når sutten bliver gammel, mørnet og slidt, så skal den smides ud og den proces er de så med i. Der bliver på den måde færre og færre sutter at benytte sig af og der bliver naturligt ikke købt nye.

Det lyder for mig som om at der er lidt tid endnu inden hun vil være helt klar til at smide sutten og det er naturligvis okay. Men jeg håber at ovenstående giver lidt tanker til, hvordan I kan komme lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre