Svar: Hvordan håndteres manglende reaktion
9. april 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder som om at jeres lille pige naturligt har lidt svært ved at finde ud af, hvordan hun skal reagere, når du kommer og henter hende i dagplejen, på samme måde, som det også kan være svært at finde ud af, hvad ben hun skal stå på, når bedsteforældrene kommer på besøg.
Den episode i dagplejen, som du fortæller om, tænker jeg er helt naturlig. Når du kommer, så har din datter savnet dig. Hun er rigtig glad for at se dig og vil rigtig gerne vise dig dette, men hun ved ikke helt hvordan. Samtidig har du jo lillesøster med og det gør naturligt situationen lidt ekstra svær - for din datter har brug for din fulde opmærksomhed, hun har brug for at du ser hende, netop fordi I har været adskilt hele dagen og hun prøver derfor at finde på alle mulige ting, løber væk osv, for at være sikker på at få din fulde kontakt.
Nogle gange kan lillesøster måske blive i barnevognen imens du henter storesøster, så hun i den situation ikke skal dele dig. Andre gange kan du måske bede dagplejer om at holde lillesøster imens du tager dig af din ældste datter.
Og så vil det være en rigtig god idé at du viser din datter, at du rigtig gerne vil hende. Sætter dig ned, holder om hende, krammer hende og fortæller hende at du har savnet hende. Hvis hun løber væk fra dig, så løb efter hende, fang hende og giv hende så en stor kilde tur "din lille bøllespirer, skal du løbe væk", "ved du hvad jeg gør ved små bøller, dem kiiiiilder jeg" eller lignende. Så hun på den måde opnår det hun faktisk har brug for, netop at du er der hundrede procent for hende og giver hende masser af nærhed og fysisk kontakt. Derefter vil hun sandsynligvis være lettere at overtale til at få overtøjet på og I kan gå hjem.
I forhold til små konflikter i hverdagen, så vil det være rigtig godt at I forsøger at skabe en rytme, hvor hun kommer op til samme tid hver dag, hvor hun tilbydes mad til faste tidspunkter hele dagen igennem og hvor hun også kommer i seng til fast tid om aftenen. Jo mere regelmæssighed og struktur I kan have omkring søvn og måltider, jo større overskud vil hun naturligt have og jo mindre konflikter vil der være. Jeg får lidt på fornemmelsen at I lige nu måske ikke har helt så fast en rytme, fordi I alle nyder at mor har barsel og det er dejligt lige at kunne sove lidt længere om morgenen eller lignende. Og det er det også, men i forhold til at få lidt mere ro og overskud ind i hverdagen for jeres datter, så er de faste rutiner faktisk vigtige:)
Og det gælder også tandbørstning og de frustrationer der kommer der. Det er rigtig fint at du prøver at aflede med at lege gris osv. Nogle gange kan du også indgå et kompromis, hvor hun f.eks selv starter med at børste og hvor du så børster efter. Det kan også være en idé at købe en særlig tandbørste, som hun måske selv vælger eller bruge en speciel børnetandpasta eller lignende. Nogle børn vil rigtig gerne børste tænder med en elektrisk tandbørste og synes det er sjovere. Nogle gange kan det være en idé at sætte hende foran et spejl, så hun kan se hvad der foregår, andre gange er det bedre at have hende på skødet imens ...
I forhold til hvor mange gange du skal sige "jeg vil have at du tager tøj på nu" eller ligende, så er der ingen faste regler for dette, det afhænger helt at situationen. Nogle gange har I travlt og du er nødt til at holde fast i at det er nu - du ved bedst og tager beslutningen, fordi du er voksen og så må hun protestere og det er nødt til at være som du siger. Andre gange giver du hende måske mulighed for at lege færdig "du kan køre en runde mere med cyklen og så skal vi gå" eller lignende. Og atter andre gange kan du naturligvis begynde at pakke sammen og signalere, at nu er du på vej ud af døren og sige "kom med, vi går nu" eller lignende.
Det er helt naturligt at hun hjemme har brug for din hjælp mere end når hun er i dagpleje. Det er helt okay og det er vigtigt at du giver hende lidt ekstra omsorg netop ved at hjælpe hende lidt. Det er igen ofte fordi hun jo også ser at du hjælper lillesøster og selvom det er dejligt at være den store, så har hun naturligt også rigtig meget brug for en gang imellem stadig at føle sig lille. Og det er vigtigt at du stadig lader hende være en lille pige.
Nogle gange kan det hjælpe at læse bøger om at blive storsøster og de frustrationer der naturligt kan komme i forbindelse hermed. Der findes en gammel bog der hedder "Jeg vil også være baby", skrevet af Mats Letén. Den kan du sikkert finde på biblioteket.
Nogle gange kan det være en god idé ikke at have fokus på det hun skal, men på det I skal bagefter, så du f.eks. siger "hvis du skynder dig at tage tøj på, så får du morgenmad" - hun skal jo have morgenmad alligevel, men at formulere det som noget at se frem til, en hyggestund, kan nogle gange hjælpe hende, så hun får tøjet overstået før. På samme måde i forhold til tandbørstning "vi skynder os at børste tænder, så kan vi læse en historie" eller lignende.
Når hun har svært ved at sove, så prioriter at sidde hos hende og prioriter den tid om aftenen, hvor I netop kan sidde på sengekanten. Netop dette tidspunkt er ofte det eneste tidspunkt, hvor hun kan være sikker på at have jer for sig selv, hvor hun ikke skal dele jer med lillesøster. Det er hendes tid og det er vigtigt at hun fornemmer at I prioriterer denne tid sammen med hende :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej. Fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske