Svar: Meget morsyg
4. april 2013
Alder:
2 år
Kære Lotte
Tak for dit brev og alle dine tanker og velkommen til :)
Det lyder helt fint at du tager til London med dit arbejde og lader far og datter være alene et par dage. Sm du selv er inde på, så vil hun sandsynligvis acceptere far på en helt anden måde, netop fordi du ikke er der og muligheden for at spille jer ud mod hinanden er naturligt ikke til stede ...
Og det er netop vigtigt at hun ikke får følelsen af at hun kan spille jer ud mod hinanden. Det er vigtigt at hun oplever jer som en enhed. Det betyder at I skal være meget opmærksomme på, hvordan I reagerer, når hun tydeligt afviser far og foretrækker mor. I visse situationer, må hun naturligvis gerne bede om at det er mor i stedet for far, men i andre situationer, vil det være helt fint, at I holder fast i at far er ligeså god.
Og det er her vigtigt at far sætter ord på "jeg ved godt at du gerne vil have mor, nu hjælper jeg dig, så går vi ud til mor bagefter" eller lignende. Ligesom du skal bakke op om far "nu hjælper far dig, jeg er her stadigvæk, men far kan godt" osv. Hun skal på den måde høre at du mener at far kan ligeså godt som dig og hun skal høre at far vil hende.
Det er derfor også vigtigt at du så vidt muligt ikke tager over, når du hører at noget er svært for far, men at du lader de to klare det og gøre det på deres måde. Det er vigtigt at du ikke på afstand kommer med gode råd "prøv at ..." til far, fordi det hurtigt kan signalere at du ved bedre end han. Han behøver ikke gøre ligesom dig, men kan gøre det på sin egen måde
Det er også vigtigt at du viser hvor meget far betyder for dig. Det er vigtigt at I voksne knuser hinanden, holder om hinanden, kysser og krammer, holder i hånd, når I er ude at gå tur osv. Så jeres datter ser, at far ikke bliver skubbet ud, men er ligeså vigtig som I andre to. Hvis hun bliver ked af det, når I knuser og krammer hinanden og føler sig udenfor, så inviterer I hende naturligt med, så hun føler sig lige med jer.
Det er vigtigt at far er opmærksom på, hvordan han reagerer, når han føler sig afvist. Jeres datter har naturligt en alder nu, hvor hun er rigtig godt igang med at udvikle sit selvbillede og hun prøver at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre og hvordan andre påvirker hende. Hvis far bliver ked af det, trækker sig osv. så vil det naturligt også være interessant for hende at undersøge denne reaktion - ikke for at genere far eller være ond, men blot for at lære og udvikles. Derfor kan det nogle gange være en rigtig god idé at far gør det modsatte end at lade sig afvise.
Det vil sige at når hun f.eks. om morgenen nægter at far kommer ind, vil sige godmorgen osv. så i stedet for at gå eller lade sig afvise, så kan far sige "din lille bølle, ved du hvad vi gør ved bøller her i huset - dem kiiiilder vi" og så kan han kilde hende og give hende masser af fysisk kontakt og nærhed. Så hun mærker at far rigtig gerne vil hende og så hun ikke opnår at han trækker sig. Han kan også lege, at han er en stor farlig løve, krokodille eller lignende, der spiser hende - hvad hun nu kunne synes er sjovt og okay ...
Det vil også være rigtig godt hvis far og datter kunne lave noget sammen og have noget som kun er de to, en slags "dig og mig tid". Det skal være noget, hvor mor ikke er med, men som de to har sammen. Det kan være at gå til noget sammen, svømning eller lignende. Det kan også være at de går en aftentur, at det altid er far der bader hende eller lignende, så de har tid sammen de to, uden mor, og hvor du igen bakker op om at det er deres og ikke noget du gør sammen med dem.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske