Svar: Afvænning af sut og bamse
3. april 2013
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære lidt forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder helt okay, at jeres datter i en alder af kun 2 år naturligt har brug for både sin bamse og sin sut - og jeg synes det er synd, hvis I eller dagplejer vil tage disse ting fra hende:)
Sutten skal der naturligt hen af vejen laves nogle regler omkring. Det vil f.eks. være en rigtig god idé at hun ikke går rundt med sut i munden hele dagen, men lærer at undvære den. Dette fordi sut i munden hele tiden vil kunne påvirke både hendes sprog og hendes tænder.
Når hun er ked af det, skal hun naturligvis have sin sut, men når der så atter er ro på og hun har overskud til at lege videre, så er det fint at hun lægger sutten. Det vil være rigtig godt, hvis sutten kan have en fast plads, hvor den ligger og venter på hende - hun ved, hvor den er og hun ved, at hun får den, når hun skal sove.
Det vil på samme måde være rigtig godt at I beder hende om at tage sutten ud af munden, når hun taler med jer, så I kan høre og forstå, hvad hun siger "tag sutten ud af munden skat", vil være et fint lille krav at stille, når I taler sammen.
Med hensyn til bamsen, så er det en ven og en naturlig følgesvend - og det er netop hele idéen med den. Bamsen skal fungere som en substitut for jer, den er bindeleddet mellem hjemmet og andre steder, hvor hun er og når hun f.eks. passes. Fordelen ved en bamse er at hun selv kan styre behovet for den - det er hende der styrer om hun vil have den hos sig, kramme den, nulre næse osv. med den eller hvor den skal være - og det kan hun ikke med jer. Bamsen føler hende og er der efter hendes behov og fungerer som substitut, når I ikke er der - når hun passes, eller hvis hun f.eks. skal sove :)
Jeg synes I skal prøve at være fleksible omkring hendes behov for bamsen. Hvis hun har brug for at have den hos sig, så lad hende have den hos sig. Der er ingen grund til at kræve, at den ikke må være der og slet ikke, hvis hun bliver så ked af det. Hun er stadig bare en lille pige og hvis I begynder at tage den fra hende, så vil hun sandsynligvis føle ekstra stort behov for den, så jo mere afslappet I kan tage det, jo bedre er det.
I må dog gerne have lidt regler omkring bamsen ,når I f.eks. skal spise, så kan den sidde på bordet eller få en lille stol, som den kan sidde i, så den er med, men samtidig også på afstand, så hun netop også kan koncentrerer sig om at spise. På samme måde kan dagplejer naturligt have lidt regler "nu sætter vi bamsen her hvor du kan se den, imens I leger, så får du den igen bagefter" eller lignende :)
Håber I kan bruge disse overvejelser videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske