Svar: Afvænning af sut og bamse

3. april 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lidt forvirrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg synes det lyder helt okay, at jeres datter i en alder af kun 2 år naturligt har brug for både sin bamse og sin sut - og jeg synes det er synd, hvis I eller dagplejer vil tage disse ting fra hende:)

Sutten skal der naturligt hen af vejen laves nogle regler omkring. Det vil f.eks. være en rigtig god idé at hun ikke går rundt med sut i munden hele dagen, men lærer at undvære den. Dette fordi sut i munden hele tiden vil kunne påvirke både hendes sprog og hendes tænder.

Når hun er ked af det, skal hun naturligvis have sin sut, men når der så atter er ro på og hun har overskud til at lege videre, så er det fint at hun lægger sutten. Det vil være rigtig godt, hvis sutten kan have en fast plads, hvor den ligger og venter på hende - hun ved, hvor den er og hun ved, at hun får den, når hun skal sove.

Det vil på samme måde være rigtig godt at I beder hende om at tage sutten ud af munden, når hun taler med jer, så I kan høre og forstå, hvad hun siger "tag sutten ud af munden skat", vil være et fint lille krav at stille, når I taler sammen.

Med hensyn til bamsen, så er det en ven og en naturlig følgesvend - og det er netop hele idéen med den. Bamsen skal fungere som en substitut for jer, den er bindeleddet mellem hjemmet og andre steder, hvor ...

Annonce

... hun er og når hun f.eks. passes. Fordelen ved en bamse er at hun selv kan styre behovet for den - det er hende der styrer om hun vil have den hos sig, kramme den, nulre næse osv. med den eller hvor den skal være - og det kan hun ikke med jer. Bamsen føler hende og er der efter hendes behov og fungerer som substitut, når I ikke er der - når hun passes, eller hvis hun f.eks. skal sove :)

Jeg synes I skal prøve at være fleksible omkring hendes behov for bamsen. Hvis hun har brug for at have den hos sig, så lad hende have den hos sig. Der er ingen grund til at kræve, at den ikke må være der og slet ikke, hvis hun bliver så ked af det. Hun er stadig bare en lille pige og hvis I begynder at tage den fra hende, så vil hun sandsynligvis føle ekstra stort behov for den, så jo mere afslappet I kan tage det, jo bedre er det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I må dog gerne have lidt regler omkring bamsen ,når I f.eks. skal spise, så kan den sidde på bordet eller få en lille stol, som den kan sidde i, så den er med, men samtidig også på afstand, så hun netop også kan koncentrerer sig om at spise. På samme måde kan dagplejer naturligt have lidt regler "nu sætter vi bamsen her hvor du kan se den, imens I leger, så får du den igen bagefter" eller lignende :)

Håber I kan bruge disse overvejelser videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder