Svar: Motivere til at prøve nyt

3. april 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to drenge

Tak for dit brev og dejligt at høre at det går bedre med lillebror og det lyder som en god idé at I nu har indført lidt regler med selv at bære sin tallerken ud, når man er færdig med at spise osv. Md hensyn til middagslur - så kan I prøve at indføre et middagshvil. Her behøver han ikke sove, men skal ligge og hvile sig, måske lytte til en historie "oplæst på bånd" eller lidt beroligende musik i stedet ...:)

Storebror er en følsom dreng og på mange måder meget tilbageholdende. Og min umiddelbare tanke er, at det handler meget om selvværd og selvtillid og jeg vil anbefale dig at læse bogen "Glade børn med højt selvværd" af Dan Svarre.

Selvværd er ikke det samme som selvtillid. Man kan sige at selvværd er noget indre og selvtillid er noget ydre.

- Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

- Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

- Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.

- Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Hvis man har selvtillid, så har man følelsen af at kunne "jeg kan finde ud af det jeg skal". Hvis man har selvværd, så betyder det i praksis, at have følelsen af at "alt ved mig er som det skal være".

Når børn vokser op, så vil der naturligt være sammenligninger. Børn møder sammenligninger i hverdagen - der er ting vi voksne mestrer, som vores børn ikke mestrer, f.eks. måden vi spiser på, vender tøjet den rigtige vej, holder på gaflen osv. Og der er ting i institutionen, som nogle børn kan og andre børn endnu ikke har lært. Der er naturligt også sammenligninger mellem jeres drenge - de konkurrerer og det er naturligt ekstra udfordrende, når den ældste er mere stille, forsigtig og følsom og den yngste er stærk og stridbar ...

Og får at kunne klare disse sammenligninger, så er det vigtigt at man har et højt selvværd. En følelse af at have værdi. Hvis jeres dreng har et højt selvværd, så vil han føle at han er okay, selvom han ikke mestrer det de andre mestrer. Han vil kunne acceptere at vi er forskellige og at nogle kan noget og andre noget andet. Han vil føle at han er elsket og har værdi - uanset om han kan noget, mestrer noget - fordi det i sig selv har værdi, at han er lige den han er ...

Hvis han har et lavt selvværd, så vil han være i tvivl om sine egenskaber. Han vil stille spørgsmålstegn ved om han er god nok og om det han gør er godt nok. Om måden han ser ud på er godt nok. Hvis man har et lavt selvværd, så vil man, når man sammenligner sig med andre, tvivle å sig selv og det man kan. Man vil let føle at andre er lidt bedre, lidt dygtigere, lidt pænere osv. end man selv er ...

Det kan være lidt svært at tyde, hvad det handler om hos jer. Foro på den ene side kan jeres dreng jo godt have et højt selvværd. Det kan godt være at han er ...

Annonce

... ligeglad med hvordan blusen vender, det er uden betydning for ham, hvordan han holder på gaflen, eller om han spilder - for han føler ikke det er vigtigt. Måske føler han at det er lige meget, for det vigtige er jo ham og han føler sig elsket, fordi han er som han er ... og måske bliver han sur på dig, når du retter på ham, fordi han ikke kan forstå, hvorfor du vil lave ham om - netop fordi han føler sig perfekt ...

Men det kan også være at han føler det rigtig svært, fordi han ikke har så højt et selvværd og sammenligningerne er svære for ham. Det er svært at få at vide, at man ikke spiser rigtigt, ikke holder rigtigt på gaflen, ikke tager blusen af på den rigtige måde ... Og derfor skal du naturligvis også være opmærksom på, hvordan du retter på ham og hvordan du kommenterer på det han gør. Det er rigtig vigtigt at jeres dreng ikke føler sig forkert og måske er det en følelse han nogle gange har.

Man kan let komme til at sammenligne børn og man kan også meget let komme til at "rose sit barn forkert". Ros giver følelse af selvværd for en stund, men det varer kort. Og når jeg taler om ros her, så er det f.eks. når jeres dreng tegner en tegning og I siger "Nej, hvor er den flot". Når I siger sådan, så er det faktisk en bedømmelse af det han har lavet. Et andet eksempel kan være, hvis han hjælper til med at dække bord og I siger "Hvor er du dygtig".

Hvis I vil styrke hans selvværd, så kan I i stedet sige "Jeg er rigtig glad for den tegning, jeg kan se at du har gjort dig rigtig meget umage", "Hvor bliver jeg glad, når du hjælper mig", "Det er så hyggeligt at dække bord sammen med dig" osv. Hvis man roser på denne måde, så er der ingen bedømmelse af hans evner, men i stedet en bekræftelse af hans evner som menneske, hans måde at være på - hans selvværd styrkes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover er det rigtig vigtigt at I ikke sammenligner ham med andre "prøv at se de andre hvor de .. du kan da også løbe hen og lege ligesom dem" .. Hvis han sammenlignes med andre, på denne måde, så vil han naturligt igen føle sig forkert og det vil gøre det sværere for ham at turde prøve noget nyt.

Prøv i en periode at have fokus på alt det gode han gør og alt det han kan. Alt det I synes er så dejligt og skønt ved ham og ved at han er en del af jeres familie. Jo mere ha mærker at I elsker ham for den han er, jo mere vil han igen turde prøve noget nyt og være parat til at lytte til hvad I siger.

Og det kan også være en god idé at tale med ham om situationer, hvor I selv har syntes noget var svært. Hvor I fik ondt i maven, men alligevel prøvede og hvor det lykkedes. Måske kan I også fortælle om nogle ting, hvor han selv har prøvet og har lært - det var svært i starten, men han øvede sig og pludselig kunne han, så han på den måde blive lidt mere bevidst om at man ikke kan alt første gang man prøver og at det er okay :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge