Motivere til at prøve nyt

3. april 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

Motivere til at prøve nyt

Hej Igen Helen.

Tusind tak for dine svar. Det satte nogle tanker i gang, bl.a. da du skrev, at det var vores behov at J på knap 3 år bliver klippet og bestemt ikke hans behov. Så jeg forsøger at leve med at han kommer i børnehave med morgenhår (jeg forsøger at rede og gøre vådt, men det hjælper ikke meget) Men meget af problematikken handler også om, at han ikke kan lide at vi rører ved hans hår, heller ikke når der bare er at ae/nusse..

Mht. spisning, så går det lidt bedre. – Ikke med at spise mere, men med at han ikke går rundt med maden, og så øver vi at han selv skal gå ud med tallerkenen, når han er færdig, netop så han ved, at måltidet er slut og hvis han skal have mere, så er det nu. Intet at dette virker dog de dage han er sprunget over middagsluren. Det er altså en svær tid, for han kan ikke helt undvære luren, men er heller ikke altid træt nok til at falde i søvn til middag.

Men dette brev handler om storebror K på 5½ år. Han er en sensitiv dreng, som vi nok har stillet for få krav til og været ”curlingforældre” for, fordi han er så sårbar. Dette gik op for mig for nogle år siden, og vi har siden forsøgt at motivere ham til selv at gøre ting, til at rykke og kunne udfordres. Men udfordringer og krav er bare det værste han ved. Han vil helst gøre alting på samme måde hver gang (eller at mor skal gøre det). Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare ham/hjælpe ham med, at nogle ting kunne være hensigtsmæssigt at ændre. F.eks. spilder han stort set hver dag, når han spiser morgenmad, men vil ikke høre på at man kunne putte mindre ...

Annonce

... havregryn på skeen, eller holde anderledes på skeen. Han holder som da han startede med at holde på en ske, altså med knyttet hånd og med albuen på bordet.

Han vil heller ikke høre tale om, at han kan hvile hånden/underarmen på bordet, når han tegner. Så det er smaddersvært at tegne indenfor stregerne når bevægelsen kommer helt oppe fra skulderen. Han tegner desuden kun de ting som jeg eller børnehaven har øvet med ham. Dvs. ca. 4 forskellige ting, som altid ser ud på samme måde, og kun et motiv pr. tegning. Han vil heller ikke smage nye ting eller prøve noget som kunne se svært ud. Han vælger f.eks. altid de spil på Ipad’en som jeg egentlig havde tænkt var til lillebror. Han vil ikke selv tage tøj på, hvis det vender vrangen ud, fordi han ikke vil tage det af på en anden måde end han plejer, og der derfor vender forkert når han har taget det af.

Jeg forsøger nogle gange at lave lidt konkurrence mellem drengene, f.eks. om hvem der først kommer ud og få tøj på, fordi jeg ved at K er den hurtigste til lige netop det. Men kommer han ikke først på badeværelset, vælter hans verden, og han kan græde i flere minutter.

I børnehaven vælger han ikke selv noget nyt, men leger det han plejer sammen med de samme drenge. Dernede gør han altid hvad der bliver sagt, så vi har aftalt at de ind imellem skal sige han nu skal han. F.eks. tegne eller klippe. Hvis det da bare var så let hjemme, men det er klart at det er hjemme man afprøver og reagerer.

Hvordan motiverer vi ham bedst til fremskridt?

Tak for en god brevkasse.

Med venlig hilsen
Mor-til-to-drenge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie